شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

درمان قطع عصب دست و خمیده بودن انگشت

پرسش :

مادر من حدود ۲ سال پیش عصب دستش قطع شد و عمل جراحی کرد اما در این ۲ سال هنوز نمی تواند انگشتان دستش را راست کند. حالت خمیده دارد. در ضمن دستش حس ندارد و همیشه درد می کند. آیا امکان دارد دستش دوباره عمل شود؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
قطع کامل عصب دست معمولا بدنبال آسیب نافذ و برنده ایجاد میشود. این آسیب ها نیاز به عمل جراحی دارند. با این حال بهبودی عصب بلافاصله بعد از عمل جراحی بوجود نمیاید. وقتی یک عصب قطع میشود قسمتی از آن که بعد از بریدگی قرار دارد میمیرد ولی غلاف آن باقی میماند. بعد از پیوند عصب، قسمتی از آن که به ریشه اندام نزدیک تر بوده و زنده است در داخل غلاف باقیمانده از قسمت دیگر شروع به رشد میکند.

این رشد بطور متوسط روزی یک میلیمتر یا ماهی سه سانتیمتر است. پس وقتی عصب در یک نقطه ترمیم میشود از محل ترمیم تا محلی که باید برسد تا کار خود را انجام دهد ماهی سه سانتیمتر رشد میکند. هر چه آسیب عصب به ریشه اندام نزدیک تر باشد برگشت کارکرد عصب با تاخیر بیشتری صورت میگیرد. پس برگشت کارکرد یک آسیب عصبی در بازو بسیار دیرتر از آسیب عصب در مچ دست است.

خمیده بودن انگشتان دست از علائم آسیب عصب اولنار است. بدنبال آسیب این عصب عضلات انگشتان کوچک دست فلج شده که نتیجه آن تغییر شکل انگشت بصورت خمیده شدن آن است.

متاسفانه نتایج ترمیم اعصاب اندام هر چه محل آسیب بالاتر باشد بدتر است. عصب آسیب دیده هیچگاه حتی پس از ترمیم بطور کامل کارکرد خود را بدست نمیاورد و با ترمیم تنها بخشی از عملکرد عصب بدست میاید.

اگر بعد از ترمیم عصب و طی زمان لازم باز هم کارکرد عصب به حالت قبل از خود برگشت نکرده بود ممکن است بتوان با عمل جراحی مجدد به آن کمک کرد. گاهی اوقات که عصب آسیب شدیدی دیده و یا پزشک از بهبود عصب قطع امید میکند ممکن است بتوان با انتقال تاندون های دست کارکرد انگشتان را تا حدودی بهتر کرد.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط