شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مراقبت بعد از گذاشتن اکسترنال فیکساتور لگن

پرسش :

من مریضی دارم که یک ماه پیش به علت شکستگی لگن تحت عمل جراحی و گذاشته شدن فیکساتور قرار گرفته است. حال از شما این سوال را دارم که آیا محل هایی که میله فیکساتور از پوست بیرون آمده باید بسته شود یا اینکه باید روزانه تمیز شده و دور آن باز بماند که در این صورت برای استحمام و ... چه باید کرد؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
در درمان آسیب های حلقه لگنی گاهی از اکسترنال فیکساتور ها استفاده میشود.  برای اینکه استفاده از این وسیله با حداکثر کارآیی ممکن باشد توجه به نکاتی ضروری است.

اکسترنال فیکساتور لگن حداکثر ۸-۶ هفته بر روی لگن باقی میماند. بعد از آن باید خارج شود. کارگذاری آن در اطاق عمل است ولی خارج کردن آن معمولا در کلینیک و بصورت سرپایی و به توسط پزشک معالج انجام میشود.

اگر اکسترنال فیکساتور درست کارگزاری شده باشد بیمار باید بتواند بعد ار جراحی در تخت بنشیند. محل ورود پیچ ها به پوست زخمی دارد که بطور روزانه باید پانسمان شود. از این زخم معمولا تا حدود یک هفته مختصری ترشحات آبکی خارج میشود که طبیعی است ولی بعد از یک هفته این ترشحات باید قطع شوند. اگر در محل ورود پیچ های اکسترنال فیکساتور به پوست بخیه ای وجود دارد بعد از ۳-۲ هفته خارج میشوند.

محل ورود پیچ اکسترنال فیکساتور به پوست باید روزانه تمیز شود. ترشحاتی که در طول ۲۴ ساعت گذشته از کنار پیچ و از پوست خارج شده اند ممکن است بر روی پوست یا بر روی پیچ خشک شده باشند. این ترشحات خشک شده باید به دقت از محل خود خارج شوند بطوریکه بجز پوست و پیچ چیز دیگری در محل نباشد. سپس محل ورو پیچ به پوست یا بتادین تمیز شده و با گاز پانسمان میشود. باید از گیره های میله خارجی اکسترنال فیکساتور مراقبت کرد که کثیف نشوند. قسمت هایی از اکسترنال فیکساتور که خارج از بدن است باید هفته ای یک بار با آب و صابون تمیز و سپس خشک شود.

بیمار باید مراقب باشد تا اکسترنال فیکساتور او همیشه تمیز باقی بماند. کثیف و آلوده شدن آن احتمال عفونت را بیشتر میکند.

بیمار بعد از حدود ۳-۲ هفته میتواند با اکسترنال فیکساتور به حمام برود ولی باید محل ورود پیچ به پوست با پماد تتراسیکلین پوشیده شود تا آب به داخل پوست نفوذ نکند. بعد از پایان استحمام پوست و کل اکسترنال فیکساتور خشک شده و محل ورود پیچ به پوست پانسمان میشود.

در صورتیکه از محل ورود پیچ به پوست ترشحاتی خارج شد که بیش از ده روز طول کشید باید آن را حتما به اطلاع پزشک رساند چون ممکن است عفونتی در محل ایجاد شود. یکی از عوارض مهم و شایع اکسترنال فیکساتور عفونت محل ورود پیچ به پوست است که پانسمان درست و مراقبت های لازم میتوان احتمال آن را کم کرد. احتمال این عفونت در افراد چاق و در مبتلایان به دیابت بیشتر است. در صورت بروز عفونت ممکن است پزشک معالج از آنتی بیوتیک استفاده کند و یا ممکن است لازم باشد تا کل اکسترنال فیکساتور زودتر از موعد از بدن بیمار خارج شود.

بیمار باید مراقب گیره یا کلامپ های اکسترنال فیکساتور باشد. این گیره ها باید سالم بوده و مهره آنها سفت باشد در غیر این صورت به پزشک اطلاع داده شود.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.