شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا رکوع در نماز برای کمردرد و درد سیاتیکی ضرر دارد؟

پرسش :

می خواستم بدانم برای کسانی که کمردرد سیاتیکی دارند خم شدن برای رکوع نماز تا حدی که دستهایشان به زانوانشان برسد ضرر دارد؟ خم شدن تا چه حد برای کمردرد بی ضرر است؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
درد سیاتیکی دردی است که بر اثر تحریک عصب سیاتیک یا ریشه های عصبی ایجاد کننده آن بوجود میاید. علت این درد تحت فشار یا تحت کشش قرار گرفتن این اعصاب در نقطه ای از طول آنها است. درد سیاتیکی بصورت احساس یک درد تیر کشنده است که میتواند در باسن، ران، ساق و یا ترکیبی از این مناطق احساس شود.

یکی از معایناتی که پزشک برای تشخیص سیاتیک انجام میدهد تست لازک است. برای انجام این تست یا معاینه، بیمار به پشت میخوابد و پزشک کل اندام تحتانی طرف مبتلا را بدون اینکه زانو را خم کند مستقیم به بالا میبرد. با این حرکت درد سیاتیکی بیمار ایجاد شده یا تشدید میگردد. این حرکت موجب کشش بیشتر عصب سیاتیک شده و درد را بوجود میاورد.

همین وضعیت ممکن است در طول روز و در حین انجام فعالیت های روزمره برای وی ایجاد شود. بطور مثال نشستن بر روی زمین در حالتیکه هر دو پا مستقیم و کشیده است میتواند موجب بروز درد سیاتیکی شود. یا خم شدن به جلو بدون اینکه زانوها خم شوند ممکن است این درد را بوجود آورد.

خم شدن برای رکوع در حین نماز خواندن هم ممکن است با کشش عصب سیاتیک موجب بروز درد سیاتیکی شود. در این وضعیت ممکن است بتوان با کمی خم کردن زانو درد را از بین برد. در صورتیکه با این اقدام درد از بین نرود بیمار باید از وضعیت رکوع کامل در حدی که دست به زانو برسد اجتناب کند.

اینکه خم شدن به جلو تا چه اندازه بی ضرر است بسته به شدت بیماری فرد دارد. در حالات شدید ممکن است بیمار با کمی خم شدن به جلو هم دچار درد سیاتیکی شود.

​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط