سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام بلوغ | سوال پنج

پرسش :

اگر سنّ 9 سالگى را براى بلوغ دختران کافى بدانیم از دو حال خارج نیست: الف) سنّ 9 سالگى یا اماره تعبّدى براى بلوغ است؛ یعنى شارع مقدّس آن را تعبّداً بلوغ دانسته است. ب) یا این که اماره غیر تعبّدى (تحقیقى یا طبیعى) است. اگر آن را اماره تعبّدى بلوغ بدانیم با سه اشکال یا ایراد مواجه مى شویم: (عدم مطابقت با آیات، روایات، واقعیّت خارجى). 1. آنچه از آیات قرآن (58 و 59 سوره نور، 6 سوره نساء، 152 سوره انعام، 5 سوره حج و 67 سوره غافر) استفاده مى شود این است که در هیچ کدام از آنها سن به عنوان بلوغ ذکر نشده، و ملاک بلوغ را رسیدن به حدّ نکاح و حلم و رشد قرار داده است و هر کدام از این عناوین سه گانه در آیات مذکور و مانند آن، با یکدیگر متلازم مى باشند، بدیهى است که تحقّق این عناوین براى انسان، عناوین واقعى و نفس الامرى مى باشد وبه هیچ وجه جنبه تعبّدى ندارد. 2. روایاتى که درباره بلوغ وارد شده مختلف و بسیارند: ـ بعضى روایات ملاک بلوغ را رسیدن به حدّ احتلام و رشد دانسته و به هیچ وجه میزان سنّى براى آن در نظر گرفته نشده است. مانند صحیحه هشام{1} و صحیحه علىّ بن جعفر (علیه السلام).{2} ـ در بعضى از روایات بلوغ سنّى ذکر شده که متفاوت مى باشند، از جمله: اوّل: موثّقه عبدالله بن سنان{3} که در این حدیث سنّ بلوغ براى پسران 13 سال و دختران 9 سال ذکرشده، امّا 9 سالگى را مناط بلوغ قرار نداده، بلکه حیض را علّت تحقّق بلوغ در سن 9 سالگى دانسته و بدیهى است که در این صورت ملاک بلوغ جنسى و طبیعى دختران است، که حیض کاشف از آن است. دوم: موثّقه عمّار ساباطى{4}، که طبق این حدیث پسر و دختر در سن 13 سالگى بالغ مى شوند و اگر پسر قبل از این سن محتلم و دختر حیض شود، احتلام و حیض نیز علامت بلوغ آنان است. سوم: صحیحه حمران{5}، که در پسران 15 سالگى و در دختران 9 سالگى را اماره بلوغ قرار داده است. به هر حال با توجّه به ناسازگارى آشکار روایت 9 سال با روایات دیگر، تعبّدى بودن قضیّه بعید به نظر مى رسد و جاى سؤال است که چرا غالب فقهاى شیعه به روایات 9 سال عمل کرده اند؟ ضمن این که آنان توجّه داشته اند دختران در سنّ 9 سالگى معمولاً حیض نمى شوند و روایات دیگر نیز (مانند سن 13 سال) وجود دارد! 3. عمل به روایت 9 سال، با واقعیّت خارجى غالباً مطابقت ندارد و با تحقیقاتى که به عمل آمده اکثر دختران در 13 سالگى بالغ مى شوند. بنابراین، در این شرایط، مکلّف دانستن دختران 9 سال چه در امور عبادى و چه در امور حقوقى و قضایى (با توجّه به ضعف قواى جسمانى و عقلانى آنان در این سن) موجب وهنِ شریعت مقدّس خواهد گردید. نتیجه این که با توجّه به اشکالات سه گانه فوق الذکر، تعبّدى بودن اماره 9 سالگى براى بلوغ دختران کاملاً بعید به نظر مى رسد. و اگر سن 9 سالگى را اماره طبیعى یا تحقیقى (غیر تعبّدى) بدانیم نیز با اشکال جدّى مواجه مى شویم. اماره زمانى مى تواند یک اماره محسوب گردد که دائمى یا غالبى باشد و بر این اساس اماره بودن سن 9 سال براى بلوغ درست نیست. زیرا غالباً در سنّ 9سالگى بلوغ طبیعى محقّق نمى گردد، در اینجا لازم است کلامى از فقیه بزرگ مرحوم صاحب جواهر(ره) بیاوریم که در این رابطه مى فرمایند: «در بلوغ نیازى به بیان شارع نیست. زیرا بلوغ از امور طبیعى است و در لغت و عرف شناخته شده است و از موضوعات شرعى نیست که جز از طریق شارع قابل شناخت نباشد.{6} با توجّه به مطالب مذکور نظر معظّم له در رابطه با «نوع اماریّت سنّ 9 سالگى» واشکالات و ایرادات فوق الذکر، چیست؟


پاسخ :
گرچه در یک نامه کوتاه جواب سؤالات مشروح میسّر نیست؛ ولى پاسخ سؤالات مذکور اجمالاً به شرح زیر است:

1. به هنگام تعارض روایات طبق قواعدى که در بحث تعادل و ترجیح آمده اخذ به شهرت فتوایى مى شود و بزرگان علما در این مسأله طبق این قاعده رفتار کرده اند.

2. سنّ 9 سالگى دختران و پانزده سالگى پسران سنّ شمول تکالیف (مانند نماز) است ولى نکاح مشروط به رشد کافى جسمانى است و بدون آن، نکاح همراه با عروسى جایز نیست و تصرّفات مالى منوط به رشد فکرى براى این گونه تصرّفات است و بدون آن باطل است و آنچه در آیات قرآن آمده ناظر به این دو موضوع است. با توجّه به آنچه گفته شد فتواى صحیح و معتدل در این مسأله روشن مى شود.
 
پی‌نوشت‌ها:
1. وسایل الشیعه، ج 13، کتاب الحجر، باب 1، حدیث 1
2.  همان، ج 1، ابواب مقدمة العبادات، باب 4، حدیث 6
3. همان، ج 13، احکام الوصایا، باب 44، حدیث 12
4. تهذیب الاحکام، ج 2، ص 381 (باب الصبیان متى یؤمرون بالصلاة، ح 5)
5. وسایل الشیعه، ج 13، کتاب الحجر، باب 2، ح 1
6. جواهر الکلام، ج 26، ص 4

منبع: استفتائات جدید (ج 4)، آیت‌‌ الله العظمی مکارم، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط
موارد بیشتر برای شما
شیخ نعیم قاسم: اسرائیل باید تا ۲ روز دیگر از تمام خاک لبنان خارج شود
play_arrow
شیخ نعیم قاسم: اسرائیل باید تا ۲ روز دیگر از تمام خاک لبنان خارج شود
طلائیه؛ مشهد شهدای ایران
play_arrow
طلائیه؛ مشهد شهدای ایران
تظاهرات مردم کره جنوبی در مخالفت با طرح ترامپ
play_arrow
تظاهرات مردم کره جنوبی در مخالفت با طرح ترامپ
هشدار مجلس به بانک‌های متخلف رفع مسدودی چک های برگشتی
play_arrow
هشدار مجلس به بانک‌های متخلف رفع مسدودی چک های برگشتی
رادان: پلیس فقط کارگزار نیست بلکه سیاست‌گذار است
play_arrow
رادان: پلیس فقط کارگزار نیست بلکه سیاست‌گذار است
تماس تلفنی عارف با خانواده مرحوم خالقی
play_arrow
تماس تلفنی عارف با خانواده مرحوم خالقی
لیدر تجمعات دهدشت دستگیر شد
play_arrow
لیدر تجمعات دهدشت دستگیر شد
گفتگوی خبرنگار آمریکایی با آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۶۶ درباره رابطه ایران و آمریکا
play_arrow
گفتگوی خبرنگار آمریکایی با آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۶۶ درباره رابطه ایران و آمریکا
الحاق انبوهی از سامانه‌های سری و غیرقابل شنود مخابراتی به سازمان رزم سپاه
play_arrow
الحاق انبوهی از سامانه‌های سری و غیرقابل شنود مخابراتی به سازمان رزم سپاه
گل اول هیرنفین به زووله توسط جهانبخش در دقیقه ۵۸
play_arrow
گل اول هیرنفین به زووله توسط جهانبخش در دقیقه ۵۸
خط و نشان شیخ نعیم قاسم برای اسرائیل: تا ۲ روز دیگر!
play_arrow
خط و نشان شیخ نعیم قاسم برای اسرائیل: تا ۲ روز دیگر!
مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا: حماس باید ریشه‌کن شود!
play_arrow
مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا: حماس باید ریشه‌کن شود!
الکس جونز: نتانیاهو از ۱۱ سپتامبر به‌دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران بوده است
play_arrow
الکس جونز: نتانیاهو از ۱۱ سپتامبر به‌دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران بوده است
جوانمردانه‌ترین حرکت سال ایران در لیگ دسته ۲
play_arrow
جوانمردانه‌ترین حرکت سال ایران در لیگ دسته ۲
اجرای بی‌سابقه‌ی پهپادها در چین!
play_arrow
اجرای بی‌سابقه‌ی پهپادها در چین!