دوشنبه، 7 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

راهکارهای مقابله با اسلام هراسی غرب

پرسش :

راهکارهای مقابله با اسلام هراسی غرب چیست؟


پاسخ :
پاسخ از حجت ‌الاسلام روح الله شیر مهد، مدرس حوزه علمیه قم:
 
۱) عدم انفعال و تبلیغ اسلام ناب
دشمنان در طراحی‌های اخیر خود به دنبال منفعل نشان دادن امت اسلامی در مقابل توطئه‌های هدفمند خود در زمینه‌ی توهین و جسارت به تعالیم و شعایر دینی هستند. انفعال در مقابل این توطئه‌ها بدون تردید سهم مهلک برای امت واحده اسلامی است که با استمرار آن باعث هویت زادیی از جامعه اسلامی خواهد شد. بهترین نسخه و راهکار در این زمینه معرفی چهره واقعی و بی‌پیرایه از اسلام ناب و ترسیم صحیح و زیبا از اصول تعالی‌بخش اسلام در زمینه‌های عدالت‌خواهی، حقوق بشر، آزادی بیان، خانواده، مدیریت جامعه که باعث جذب و اشتیاق وجدان‌های بیدار و کنجکاو به سوی اسلام ناب خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی  با تأکید بر لزوم بیان عیار واقعی اسلام ناب در زمینه‌های مختلف مانند طرفداری از عقلانیت و ضدیت با قشری‌گری و تحجّر را سبب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان معرفی می‌نمایند. «به ‌نظر من در برابر پدیده‌ی اسلام‌هراسی مطلقاً نباید منفعل شد؛ بله، اسلام‌هراسی وجود دارد؛ عدّه‌ای دارند مردم را، جوامع را، جوانان را، اذهان را از اسلام میترسانند..ما بایستی تلاش کنیم اسلامِ طرف‌دار عقلانیّت و ضدّ قشری‌گری، ضدّ تحجّر، ضدّ اسیر اوهام و تخیّلات خود شدن - که کسانی به نام اسلام این چیزها را دارند - اسلام ناب را نشان بدهیم، بگوییم اسلام، این است؛ اسلامِ متعهّد در برابر لاابالی‌گری.»(1)

وظیفه‌ی خطیر عالمان و مبلغان اسلام راستین در برهه‌ی کنونی این است که نسبت به معرفی اسلام مبتنی بر عقل و نقل و معارف نبوی و اهل‌بیت (علیهم ‌السلام) کوشا باشند و اسلام با عیار جهاد و استقلال‌طلبی و عزت‌خواهی و ظلم‌ستیزی را در دنیا ترویج نمایند و با تمام وجود از آن دفاع کنند. موفقیت  و سربلندی ملت‌های مسلمان در تقابل با سلطه‌ی ظالمین زمانی به سرانجام خواهد رسید که پایبند به اسلام ناب باشند و طبق آموزه‌های اسلام ناب مشی نمایند.
 
۲) تقویت عوامل اقتدارگرایانه امت اسلامی
امت اسلامی باید به فکر تقویت عوامل اقتدارگرایانه خویش مانند اتحاد و انسجام اسلامی باشند و از توانمندی‌ها و دارایی‌های بالقوه خود نهایت بهره را ببرند. آمریکا و شبکه بدخیمِ صهیونیستی دیگر نمی‌تواند اراده‌ی خود را بر کشورها و دولت‌های اسلامی تحمیل کند و بدون پرداخت هزینه در مقابل هتاکی‌های خود و ظلم مضاعف خود به مردم مظلوم و محروم بخش‌هایی از جهان اسلام مانند یمن، فلسطین و سوریه در حاشیه امن قرار بگیرد.

مقام معظم رهبری در بیانات مختلفی با بیان وجود عوامل اقتدارگرایانه برای امت اسلامی هم در زمینه مناسک عبادی مانند اجتماع عظیم حج و هم منابع خدادادی مانند نفت و معادن و هم موقعیت ژئوپلیتیک بخش‌های عظیمی از جهان اسلام و همچنین وجود جمعیت بیش از یک و نیم میلیاردی مسلمین، برضرورت حفظ و تقویت آنها برای ادامه حیات اسلام تأکید نموده‌اند. «این‌همه کشورهای اسلامی با این‌ همه منابع، این نیروی انسانی فوق‌العاده؛ اگر این [مجموعه] متّحد باشد و با وحدت به سمت اهداف اسلامی حرکت بکند، قدرتمندانْ دیگر نمی‌توانند در دنیا کوس قدرت بزنند؛ آمریکا دیگر نمی‌تواند اراده‌ی خود را بر کشورها و بر دولت‌ها و بر ملّت‌ها تحمیل کند؛ شبکه‌ی بدخیمِ خبیثِ صهیونیستی دیگر نمی‌تواند دولت‌ها و قدرت‌های گوناگون را در پنجه‌ی اقتدار خود بگیرد و آنها را  در جهت راه خود و کار خود پیش ببرد؛ اگر مسلمان‌ها متّحد باشند این[طور] است اگر مسلمان‌ها متّحد باشند، وضع فلسطین آن‌چنان که امروز مشاهده میکنیم نخواهد بود.»(2)
 
۳) اتحاد اسلامی پیرامون رسول خدا (صلی الله علیه و آله)
پیامبر بزرگ اسلام که هم پیشوا و ناجی امت اسلامی و هم بزرگ‌ترین معلّم و آموزگار تعلیم و تربیت نفوس و محبوب­‌ترین چهره در میان امّت اسلامی است، باید محور وحدت و نقطه اتصال و انسجام ملت‌های اسلامی باشد. تنها عنصری که به عنوان مرکز و محور عواطف و عقاید همه مسلمین محسوب می‌شود وجود نبىّ اکرم (علیه و على آله الصّلاة والسّلام) است. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، وجود مقدّس پیامبر اعظم، نقطه‌ی کانونیِ توجّه محبّتها و علائق آحاد ملّت‌های مسلمان است که  همه به او عشق می‌ورزند(۱۱) و همه مسلمانان دنیا، زیر نام نبىّ اکرم (صلى ‌اللَّه‌ علیه ‌و آله‌)، راحت‌تر و سهل‌­تر از همه‌چیز، مى‌توانند متّحد شوند.(3)

با توجه به این ظرفیت بالفعل برای اتحاد مذاهب و جوامع اسلامی اما متأسفانه دشمنان با برنامه‌ریزی بلند مدت درصدد تخریب شخیصتِ وجود نازنین این گوهر بی‌بدیل آفرینش هستند تا راه را برای تفرقه و سیطره بر امت اسلامی هموار نمایند.
 
۴) مطالبه بین‌المللی و قانونی توهین به مقدسات
اقدام نشریه فرانسوی شارلی ابدو طبق ماده ۳۲ قانون آزادی مطبوعات در فرانسه و همچنین بندهایی از میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، جرم شمرده می‌شود.در میثاق بین‌المللی با صراحت نسبت به پیشگیری از هر نوع ابراز عقیده‌ای که در تقابل با امنیت و نظم، سلامت یا اخلاق عمومی و حقوق و آزادی‌های اساسی دیگران است تأکید شده است. کشورهایی که خود را مهد تمدن و آزادی بیان و رعایت حقوق بشر می‌دانند باید نسبت به این جرم و توهین و جریحه‌دار شدن احساسات بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان پاسخگو باشد. جهان اسلام هم باید با استفاده از ابزارهای حقوقی و بین‌المللی پیگیر ایفای حقوق خویش باشد و با پاسخگو کردن دشمنان، اجازه تکرار چنین سناریوهای را به آنها ندهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی عواقب این اهانت‌ها را متوجه سردمداران استکبار و سیاست‌های خصمانه آنها در قبال امت‌های اسلامی می‌دانند و بر ضرورت مطالبه جدی برای استیفای حقوق پایمال شده مسلمین و مجازات مسببین آن تأکید نموده‌اند. «متهم اول در این جنایت، صهیونیسم و دولت امریکا است. سیاستمداران امریکا اگر در ادعای دخالت نداشتن خود صادقند، باید عاملان این جنایت شنیع و پشتیبانان مالی آن را که دل ملت‌های مسلمان را به درد آورده‌اند، به مجازات متناسب با این جرم بزرگ برسانند.»(۱۳)

پی‌نوشت‌ها:
1) بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
2) بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
3) همان
4) بیانات در دیدار مسؤولان و قشرهاى مختلف مردم در روز ولادت پیامبر اکرم (صلی ‌الله علیه و آله) و امام صادق (علیه السلام)، ۱۳۷۲/۰۶/۱۴
5) پیام در پی اهانت به ساحت پیامبر اعظم (صلی ‌الله علیه و آله)، ۱۳۹۱/۰۶/۲۳

منبع: پایگاه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.