احکام قضایی | قضاوت: سوال چهار
پرسش :
اگر قاضى به علم خود حکم به رجم نماید بفرمایید: الف - در صورت فرار مجرم از حفره آیا مىتوان او را مجدداً به حفره برگرداند و حکم را اجرا نمود و یا نمىتوان؟ ب - اگر علم قاضى راه سومى باشد - ملحق به بینه یا اقرار نباشد تکلیف چیست؟
پاسخ :
علم قاضى مانند اقرار مجرم هرگز موضوع حکم هیچ حدى نیست، بلکه تنها چهار شاهد عادل موضوع حکم حد است و بس، چنانکه از آیه 13 سوره نور استفاده مىشود. علم قاضى و یا هر کس دیگر فقط موضوع نهى از منکر است با شرایط و مراتبش، زیرا حد در امور جنسى بر مبناى دریدن پرده عفت است در مجتمعى که چهار شاهد عادل مىتواننند آن را به خوبى مشاهده کنند. روایتى هم که علم قاضى را موضوع حکم حد دانسته برخلاف نص قرآن و روایات زیاد مىباشد، لذا مردود است. ولى در صورتى که قاضى بر طبق وظیفه، محکوم به علم خود را رجم کند فرار مجرم محکوم به دو حکم گذشته است و در این صورت ملحق به بینه نیست و قاضى حق عفو دارد.
منبع: احکام قضایی بر مبنای قرآنی، محمد صادقی تهرانی، ناشر: شکرانه، قم، 1392 ش.
علم قاضى مانند اقرار مجرم هرگز موضوع حکم هیچ حدى نیست، بلکه تنها چهار شاهد عادل موضوع حکم حد است و بس، چنانکه از آیه 13 سوره نور استفاده مىشود. علم قاضى و یا هر کس دیگر فقط موضوع نهى از منکر است با شرایط و مراتبش، زیرا حد در امور جنسى بر مبناى دریدن پرده عفت است در مجتمعى که چهار شاهد عادل مىتواننند آن را به خوبى مشاهده کنند. روایتى هم که علم قاضى را موضوع حکم حد دانسته برخلاف نص قرآن و روایات زیاد مىباشد، لذا مردود است. ولى در صورتى که قاضى بر طبق وظیفه، محکوم به علم خود را رجم کند فرار مجرم محکوم به دو حکم گذشته است و در این صورت ملحق به بینه نیست و قاضى حق عفو دارد.
منبع: احکام قضایی بر مبنای قرآنی، محمد صادقی تهرانی، ناشر: شکرانه، قم، 1392 ش.