دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ضرورت غیبت امام زمان علیه السلام

پرسش :

امام زمان علیه السلام در زمان غیبت چه کاری انجام می‌دهند؟ غیبت امام چه ضرورتی داشت؟


پاسخ :
هستی به واسطه حضور امام پا برجاست اما حتما باید انسان معصوم چنین نقشی ایفا کند و فرشته نمی‌تواند. در داستان‌های قرآنی نمونه‌هایی هست؛ مانند ماموری الهی که کارهایی را به اذن خدا انجام می‌داد و واسطه تحقق اراده پروردگار در زمین بود، ولی هیچ کس حتی حضرت موسی (علیه السلام)، او را نمی‌شناخت و هویت او آشکار نبود؛ حضرت موسی (علیه السلام) تصور کرد که عالم‌تر از او کسی نیست. تا اینکه خدا او را با این فرد، که در روایات خضر نامیده شده، آشنا کرد که در پوشش انسانی معمولی ماموریتهای خدایی را انجام می‌داد.

داستان دیگر قرآن در این زمینه حضرت یوسف (علیه السلام) است. هویت یوسف برای اهل زمان ایشان و برادرانشان معلوم نبود و کسی نمی‌دانست همان پیامبر موعود است که بشارت آمدنش در خواب به حضرت یعقوب (علیه السلام) داده شده است. او هنگامی که هویت مخفی داشت و در غیبت به سر می‌برد، نزد عزیز مصر به وزارت اقتصادی منصوب شد و اثرگذاری اقتصادی داشت، بدون اینکه کسی بداند که همان یوسفی است که خلیفه و پیامبر خداست؛ به همین جهت در روایات اشاره شده که اگر می خواهید معنا و مفهوم غیبت را بدانید به داستان یوسف در قرآن مراجعه کنید.

بنابراین امام زمان (علیه السلام) در دوران غیبت به مانند حضرت یوسف (علیه السلام) یا خضر (علیه السلام) در حوادث اجتماعی اثرگذار است و خود او هم مانند حضرت یوسف (علیه السلام) در بستر اتفاقات زمانه رشد می‌کند و به بلوغ و حکمت می‌رسد و پس از آن مقام امامت او آشکار و هویدا خواهد شد.

منبع: ایکنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.