پنجشنبه، 8 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حکمت‌هاى دفن اجساد مردگان

پرسش :

از آن جا که قرآن کریم براى انسان ارزش فراوانى قائل است چرا باید مردگان را دفن کرد؟


پاسخ :
یکى از احترامات خداوند نسبت به نوع بشر برنامه دفن اجساد آنان است، چرا که اگر راهى براى دفن وجود نداشت و یا دستورى در این زمینه صادر نشده بود و جسد آدمى روى زمین مى‌ماند و متعفن مى‌گشت و سپس طعمه حیوانات درنده و پرندگان مى‌شد، براى آدمى ذلت و خوارى عجیبى بود، بنابراین الطاف الهى نه تنها در حیات دنیا انسان را فرا مى‌گیرد که بعد از مرگ نیز مشمول الطاف او مى‌شود.

از این گذشته دستور به دفن کردن بدن مردگان (بعد از غسل و کفن و نماز) دستورى است الهام بخش که مردۀ انسان‌ها باید از هر نظر پاک و محترم باشد تا چه رسد به زندۀ آن‌ها. گر چه در قرآن کریم به صراحت، به وجوب دفن مردگان اشاره نشده، بلکه در ماجراى هابیل و قابیل، وقتى قابیل هابیل را کشت، جسد او را نمى‌دانست چکار کند که خداوند کلاغى را براى راهنمایى او فرستاد و غیر مستقیم به او نشان داد که جسد را باید دفن کند قرآن کریم در این باره مى‌فرماید:«فَبَعَثَ‌ اللّٰهُ‌ غُرابًا یَبحَثُ‌ فِى الاَرضِ‌ لِیُرِیَهُ‌ کَیفَ‌ یُوارى سَوءَةَ‌ اخِیهِ‌ قالَ‌ یا وَیلَتىٰ‌ اعَجَزتُ‌ ان اکونَ‌ مِثلَ‌ هٰذا الغُرابِ‌...؛1 سپس خداوند زاغى را فرستاد که در زمین، جستجو ] و کند و کاو [ مى‌کرد؛ تا به او نشان دهد چگونه جسد برادر خود را دفن کند. او گفت: «واى بر من! آیا من نتوانستم مثل این زاغ باشم و جسد برادرم را دفن کنم؛!...»

در روایات اسلامى نیز به برخى از حکمت‌هاى دفن اجساد مردگان اشاره شده است:
امام هشتم علیه السلام در این باره مى‌فرماید: همانا به دفن میت امر شده، تا این که فساد جسد او و زشتى قیافه‌اش براى مردم ظاهر نشود و افراد جامعه از بوى بد او اذیّت نشوند و نیز از بیمارى و آفت و فسادى که جنازۀ میت چه بسا در پى داشته باشد، متأذى نگردند، و براى این که، بدن میّت از دید دوستان و دشمنان وى مخفى باشد، تا دوستان محزون نشوند و دشمنان، شماتت و خوشحالى نکنند.2

از این حدیث، حکمت‌هاى فراوانى براى دفن میت استفاده مى‌شود:
1. حفظ‍‌ احترام میّت؛
2. جلوگیرى از آلودگى جامعه به میکروب؛
3. جلوگیرى از بوى متعفن میت؛
4. آزرده خاطر نشدن دوستان؛
5. دشمن شاد نشدن میت وبستگان او.

پی‌نوشت‌ها:
(1). مائده/ 31
(2). وسائل‌الشیعه، شیخ حرّ عاملى، ج 3، ص 141

منبع: پرسمان قرآنی فلسفه احکام، سید علی هاشمی نشلجی، نشر جمال، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها
play_arrow
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیست‌ها