جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام | مسائل ازدواج: سوال سیزده

پرسش :

آیا ازدواج مرد غیر سید با زن سیده کراهت دارد یا نه؟ این کراهت را آقای سید حسن ابطحی با توجه به یک حدیث استنباط کرده اند نظر شما چیست؟


پاسخ :
ازدواج مرد با زن سیده هیچ اشکالی ندارد. بلکه در صورتی که به قصد ابراز محبت به خاندان پیامبر (ص) باشد کاری پسندیده و نیکوست. اما مطلبی را که از کتاب انوار زهرا (س) نقل کرده اید استنباط شخصی نویسنده کتاب از مضمون حدیث است ولی نظر ایشان نظرکارشناسانه فقهی نیست، زیرا فتوا دادن به استحباب و یا کراهت نیازمند کاوش های دقیق در سند و متن حدیث و دلالت آن و رعایت دیگر شرایط لازم برای اجتهاد و فتواست. اما روایت مزبور که در کتاب ((من لایحضره الفقیه)) (ج 3 ص 293) نقل گردیده از چند جهت قابل بررسی است:
اولا: از نظر موضوع قضیه جزییه بوده و مضمون آن چنین است که: پیامبر اکرم (ص) به فرزندان علی (ع) و جعفر بن ابی طالب نگریستند و فرمودند: دختران ما برای پسران ما... ولی اگر نویسنده کتاب حداقل به آغاز حدیث می نگریستند متوجه برداشت غلط خود از آن می شدند. چرا که آغاز حدیث دستور به تزویج دختران به خواستگاران مومن و امانت دار است و اینکه هیچ بهانه ای برای رد خواستگاران مومن پذیرفته نیست. برای روشن شدن بیشتر مطلب به متن کتاب ((من لایحضره الفقیه)) مراجعه فرمایید. و سخن آخر آنکه اگر فرض کنیم حدیث مورد نظر دلالت مورد ادعای نویسنده کتاب را داشته باشد به دلیل معارضه با آیات صریح قرآن وسیره قطعیه ائمه (ع) آن روایت از درجه اعتبار ساقط است.

منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.