جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

معرفی تاریخ روز شمار در تورات

پرسش :

محتوای مجموعه کتب تاریخ روز شمار تورات چیست؟


پاسخ :
پس از «تاریخ تثنیه» مجموعه دیگری به نام «تاریخ روز شمار» قرار دارد که مطالب آن تقریباً مانند مجموعه ی تاریخ تثنیه است؛ بدین قرار:

کتابهای اول و دوم تواریخ ایام: این دو کتاب حاوی تاریخ بنی اسرائیل تا حمله ی بخت نصر و جلای بابل است و از این لحاظ بسیار شبیه به کتاب پادشاهان است، با این تفاوت که به سلطنت یهودا توجه بیشتری مبذول داشته است. کتاب اول تواریخ ایام با دوران داوود (ع) سروکار دارد و با طرح ریزی معبد به دست داوود (ع) و وفات وی پایان می یابد. کتاب دوم به تاریخ حکومت سلیمان، تأسیس معبد به دست وی، ماجرای ملکه ی سبا و حوادث پادشاهان بعدی تا اسارت بابل پرداخته است.

کتاب عَزرا: عزرا (عُزَیر) شخصیتی مهم در اعتقاد یهودیان است که نقش خود را در بازگشت یهودیان از اسارت بابل به اورشلیم و نوسازی معبد و گردآوری علمای یهود ایفا کرده است. این کتاب بیانگر پایان یافتن اسارت بنی اسرائیل و بازسازی معبد آنان به دست کوروش است.

کتاب نَحَمیا: نحمیا ساقی اردشیر اول پادشاه هخامنشی است که به بیان نوسازی اورشلیم و بازگشت یهودیان پرداخته است.

کتاب اِستَر: این کتاب به بیان سرگذشت یهودیان در دربار پارس می پردازد. استر که همسر یهودی خشایار شاه است، با وساطت خود مانع کشتار عمومی این قوم می شود.

به طور خلاصه در این قسمت: تاریخ پادشاهان بنی اسرائیل و «مملکت یهودا» (در جنوب فلسطین) و «مملکت اسرائیل» (در شمال آن) تا جلای بابل و بازگشت قوم یهود به وطن به کمک کورش کبیر آمده است. این گونه جهت گیری تازه آیین یهود پس از بازگشت از بابل را منعکس می کند: در این زمان شعائر بر محور معبد اورشلیم تمرکز یافت، شریعت صدر نشین شد، کاتبان (مانند عَزرا) به خاطر امتیاز تفسیر شریعت، حلّ و عقد امور را به دست گرفتند و قوم پذیرفت که نسل داوود حق ولایت و رهبری دارد. همچنین امید و آرزو به یک مسیح از نسل داوود که برای نجات قوم از چنگال حاکمان بت پرست قیام خواهد کرد، در این دوره شکل گرفت.

منبع: مسیحیت شناسی مقایسه ای، محمد رضا زیبائی نژاد، انتشارات صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، تهران، 1384، ص 128.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.