جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تفاوت اساسی کتب «عهد جدید» با «عهد قدیم»

پرسش :

بین کتب «عهد جدید» و «عهد قدیم» چه اختلاف و تفاوت عمده ای وجود دارد؟


پاسخ :
در بین عهد عتیق و جدید یک تفاوت روشن به چشم مى خورد و آن اینکه در کتب یهود، سخن از دنیا فراوان است و از رستاخیز بسیار کم! در حالى که در انجیل چنین نیست و سخن از رستاخیز و عالم پس از مرگ و پاداش و کیفر نسبتاً زیاد است تا آنجا که «مستر هاکس» آمریکایى نویسنده «قاموس کتاب مقدس» تصریح مى کند که افکار قوم یهود در پاره اى از مسائل مربوط به عالم پس از مرگ نامعلوم و غیر واضح است.

آنچه مى توان با توجه به وضع خاص روحى قوم یهود در اینجا حدس زد این است که: یهود - که در میان مردم دنیا به مادى بودن و خودخواهى و ثروت پرستى بى قید و شرط مشهورند، تا آنجا که گفته اند: خداى آنها نیز پول است - به هنگامى که دست تحریف به سوى کلمات و حالات پیامبران گشودند آنچه سخن از زندگى مادى بود به خوبى ثبت کردند؛ ولى آنچه سخن از رستاخیز و کیفر دنیاپرستان و ستمکاران و غاصبان بازگو مى کرد حذف نمودند. آنها تنها اخبار جهان را به سود خود تحریف نمى کنند؛ بلکه سخنان انبیا و کتب آسمانى را نیز هم! در قرآن مجید نیز آیاتى وجود دارد که نشان مى دهد یهودیانِ معاصر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز مردمى بودند فوق العاده حریص به زندگى مادى: «وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النّاسِ عَلى حَیاةٍ».(1)

این روحیه اى است که امروز هم در آنها دیده مى شود و دیروز هم وجود داشته و گویا به مرور ایام جزء خون آنها شده است «و ریشه در به درى گذشته، و سرسختى و لجاجت امروز آنها را که سر از در به درى دیگرى بیرون خواهد آورد در همین باید جستجو کرد» مگر اینکه به راستى در برنامه زندگى خود تجدید نظر کنند و با مردم دنیا از در آشتى در آیند و براى غیر «ماده» نیز ارزشى قائل شوند.

پی نوشت:
(1). سوره بقره، آیه 96.

منبع: معاد و جهان پس از مرگ‏، مکارم شیرازى، ناصر، سرور، قم‏، 1376 شمسی، ‏چاپ: ششم، ص 81.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.