جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

تصریح قرآن به بشارت تورات و انجیل بر بعثت پیامبر اسلام (ص)

پرسش :

آیا در تورات و انجیل از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) سخنى به میان آمده است؟


پاسخ :
خداوند در آیه 157 سوره اعراف با ذکر نُه وصف از اوصاف پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) که در واقع دلایل حقانیت او را از زوایاى مختلف، مورد توجه قرار داده است ـ که بعضى اشاره به محتواى والاى دعوت او و برنامه هاى او است، و بعضى به قرائن دیگر مانند: امى و درس نخوانده بودن، دلسوز و مهربان بودن و امثال آن اشاره مى کند، و در قسمتى از این دلایل نیز روى مسأله صفات و علامات و نشانه هاى او در کتب آسمانى پیشین (تورات و انجیل) تکیه مى کند ـ و مى فرماید: (همان کسانى که از فرستاده [خدا] پیامبر «اُمّى» [و درس نخوانده] پیروى مى کنند، پیامبرى که صفاتش را در تورات و انجیلى که به صورت مکتوب نزدشان است مى یابند... تنها آنان رستگارانند)؛ «اَلَّذینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِىَّ الاُمِّىَّ الَّذى یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِى التَّوْریةِ وَالاِنجیلِ... اوُلئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».

گرچه در این آیه با صراحت نام پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) برده نشده؛ ولى اوصافى که در آن ذکر گردیده آشکارا مى رساند که منظور، آن حضرت است.

چگونه مى توان پذیرفت که قرآن با این صراحت با یهود و نصارى سخن بگوید و خبر از وجود دلایل و نشانه هاى پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) در کتب آنها بدهد، و این مسأله با حقیقت مطابق نباشد و آنها سکوت کنند؛ به یقین اگر چنین نشانه هایى در کتب آنها وجود نداشت، آن را دستاویز مهمّى بر ضد پیامبر(صلى الله علیه و آله) مى کردند و همه جا فریاد مى کشیدند و اگر چنین برخوردى وجود داشت در تاریخ براى ما نقل مى شد. بنابراین حداقل سکوت آنها دلیل روشنى بر وجود این قرائن و نشانه ها در کتب آنها است. به علاوه به گفته فخر رازى اگر چنین چیزى واقعیت نداشت موجب نفرت یهود و نصارى از اسلام مى شد و شخص عاقل هرگز اقدام به چیزى که موجب نفرت مردم (مخصوصاً در زمینه دعوت) بشود نمى کند.(1) حتى در کتب تحریف یافته کنونى آنها بخشى از این دلایل و نشانه ها موجود است.

قابل توجه این که قرآن نمى گوید: «یَجِدونَ علائِمَهُ وَ دَلائِلَهُ»؛ (نشانه ها و دلایل او را مى یابند) بلکه مى فرماید: «یَجِدُونَهُ» یعنى خود پیامبر(صلى الله علیه وآله) را در تورات و انجیل مى یابند و این تعبیر ـ یعنى حضور پیامبر(صلى الله علیه وآله) در کتب آنها ـ تأکیدى است با نهایت وضوح بر این مطلب.

در بعضى از روایات اسلامى در ذیل همین آیه آمده که بعضى از مسلمین دو نفر از آگاهان به تورات را جداگانه مورد سؤال قرار دادند و آن دو اوصاف پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) را دقیقاً مانند هم ذکر کردند.(2)

پی‌نوشت‌ها:
(1). تفسیر فخر رازى، جلد 15، صفحه 23.
(2). تفسیر قرطبى، جلد 4، صفحه 2735 (با تلخیص).

منبع: پیام قرآن‏، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، انتشارات دار الکتب الاسلامیه‏، تهران‏، 1386.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.