چهارشنبه، 3 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

چرا از زن مجتهده فقط خودش می تواند تقلید کند؟

پرسش :

چرا از زن مجتهده فقط خودش می تواند تقلید کند در حالی که او نیز مانند مردان تلاش کرده و به درجه اجتهاد رسیده است در حالی که حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند زنان را امتحان کنید اگر مورد اطمینان بودند با آنها مشورت کنید. پس در مورد اجتهاد نیز می توان این گونه رفتار کرد.


پاسخ :
خواهر عزیز ضمن تقدیر از روحیه پرسشگری شما قبل از بیان پاسخ سوال توجه شما را به این نکته جلب می کنیم که اجتهاد غیر از مرجعیت تقلید است. و علاوه بر بعد علمی نیاز به حضور در فعالیت های گسترده اجتماعی و ارتباط با همه اقشار است و اسلام به لحاظ حفظ عفاف زن بیشتر بر بعد تربیتی او تکیه کرده است و با حذف بارهای سنگین و زحمت طاقت فرسای سر وکار داشتن با افراد، جمعیت ها و سازمان ها، برخی از کارها را به زنان اختصاص داد که از لحاظ کارکردن اجتماعی و دینی بی نظیر است و لذا پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: «بهشت زیر پای مادران است.» یعنی سعادت هر جامعه در گیر تربیت و انجام وظیفه درست مادران است پس آن زحمت دردسر ساز که از نظر اخلاقی نیز زمینه سلب کرامت شایسته زنان است را فراهم می کند از زنان حذف و به جای آن کارکردهای دیگری را به آنان واگذار کرد.

لابد توجه دارید که گاهی صدور حکم از سوی مرجع تقلید آن چنان او را درگیر عرصه های فعالیت اجتماعی می کند که نه روحیه زنان با او سازگار است و نه فعالیت سالم برای او میسر است.

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.