دوشنبه، 15 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آنفولانزای مرگبار اسپانیایی چند موج داشت؟

پرسش :

من شنیده ام که شیوع آنفولانزای اسپانیایی سال سال ۱۹۱۸ میلادی سه موج داشته است. لطفا در این مورد بیشتر توضیح بدهید.


پاسخ :
همه گیری جهانی آنفولانزای سال ۱۹۱۸، موسوم به «آنفولانزای اسپانیایی» ناشی از یک رشته جدید ویروس آنفولانزا بود. سازمان بهداشت جهانی می گوید حدود ۵۰۰ میلیون نفر، تفریبا یک چهارم جمعیت جهان در آن زمان، به این ویروس مبتلا شدند و ۴۰ میلیون نفر هم جان خود را از دست دادند.

آنفلوآنزای اسپانیایی ابتدا در بهار سال ۱۹۱۸ شیوع پیدا کرد و در تابستان فروکش کرد. اما در پاییز همان سال موج دوم و سپس در آغاز سال ۱۹۱۹ موج سوم آن اتفاق افتاد.

گفته می شود که موج دوم این ویروس مرگبار ترین مرحله بوده و دست کم جان ۲۰ میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت.

در ژاپن، آنفولانزای اسپانیایی در فاصله پاییز ۱۹۱۸ تا بهار ۱۹۲۱ طی سه موج شیوع پیدا کرد. اسناد وزارت داخله آن زمان نشان می دهد که در مجموع حدود ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ژاپن به این ویروس مبتلا شدند و ۳۹۰ هزار نفر هم جان خود را از دست دادند.

موج اول شیوع آنفولانزای اسپانیایی در ژاپن در پاییز ۱۹۱۸ شروع شد و شدیدترین مرحله آن بود که ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را مبتلا کرد و ۲۶۰ هزار قربانی گرفت. موج دوم این ویروس در پاییز سال ۱۹۱۹ شروع شد و شدت آن کمتر بود. آمار ثبت شده تعداد مبتلایان موج دوم را ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر و شمار قربانیان را ۱۳۰ هزار نفر ذکر می کند. البته نرخ تلفات موج دوم بیشتر از همه بود.

در حال حاضر کارشناسان هشدار می دهند که همه گیری جهانی ویروس کرونا هم ممکن است مانند آنفلوآنزای اسپانیایی موج دوم و سوم داشته باشد.

اطلاعات ارائه شده در این پاسخ تا ۲۴ ژوئن 2020 است.

منبع: nhk.or.jp (سازمان پخش رادیو تلویزیونی ژاپن)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.