پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

با عصبانیت در مقابل کوچک ترین ناملایمات چه کنم؟

پرسش :

من اصالتا شخصیتی متین، آرام و در عین حال با روابط عمومی بسیار قوی هستم و در کنار این اخلاق پسندیده مقدار زیادی هم عصبی هستم. دقیقا نه سال پیش بخاطر همین عصبی یودنم مجبور به عمل قلب باز شدم. حدود یکسالی است که آستانه تحملم بسیار پایین آمده و با کوچکترین صدای بوق ماشین یا رفلکس غیر دل‌خواهم نسبت به طرف مقابل شدیدا عصبانی می‌شوم. طوری که واقعا از این وضعیت خسته شده‌ام. در زندگی خانوادگی بسیار خوشبخت بوده دو دخترم ازدواج کردند و در حال حاضر با خانمم زندگی می‌کنیم. ٥٦ ساله و بازنشسته هستم و خدارا شکر مشکل مالی ندارم. نماز می‌خوانم، روزه می‌گیرم ولی باکوچکترین ناملایمتی سریع و آنی عصبانی می‌شوم.


پاسخ :
با توضیحات ارائه شده از سوی جنابعالی، این احتمال که حضرتعالی مبتلا به اضطراب منتشر (غلبه حالت اضطراب) و یا سطحی از افسردگی باشید وجود دارد، لذا پیشنهاد می‌شود از نزدیک با یک روانشناس بالینی و در ادامه با یک متخصص اعصاب و روان در ارتباط باشید.

اما تا فراهم شدن بستر مراجعه حضوری، توجه و رعایت نکات زیر می‌تواند برای شما راهگشا باشد:

- از تلقین اینکه فردی عصبی هستید، خودداری کنید؛

- از قبل با خود قرار بگذارید که در صورت وقوع موقعیتهای نامطلوب، واکنشی آرام از خود نشان دهید. به این منظور لازم است از تصویر سازی ذهنی کمک بگیرید و موقعیتهای نامطلوب را تصور کنید و به تناسب آن واکنش مطلوب نشان دهید تا در فضای خارجی نیز بتوانید راحتتر از این الگو استفاده کنید؛

- بردباری را تمرین کنید و خود را ناتوان جلوه ندهید، علی علیه‌السلام در این خصوص می‌فرمایند:
«إن لَم تَکُن حَلیما فَتَحَلَّم فَإِنَّهُ قَلَّ مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ إِلاّ أَوشَکَ أَن یَکونَ مِنهُم؛[۱] اگر بردبار نیستى خود را بردبار جلوه بده، زیرا کمتر کسى است که خود را شبیه گروهى کند و بزودى یکى از آنان نشود.»

- در طول روز لبخند و خندیدن را فراموش نکنید؛

از دیگران بخواهید با شما همکاری نمایند و در این مسیر به شما کمک نمایند؛

-به خواب (پرهیز از پرخوابی و کم خوابی، حذف یا کاهش خواب روز، خوابیدن سر شب و..) و تغذیه مناسب (مشاوره با اطباء سنتی) تفریح، مسافرت، گردش در دامن طبیعت، ورزش و تقویت ارتباط معنوی با خدای متعال عنایت وی‍‍‍ژه‌ای داشته باشید.

منبع: www.soalcity.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.