پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اقسام خواب و رویا

پرسش :

چند نوع خواب و رویا داریم و آیا اساسا تعبیر خواب کار درستی است؟


پاسخ :
خواب از حیث آنچه که انسان در خواب مى بیند و از جهت مقام و مرتبه وجودى انسان که گیرنده و دریافت کننده آن صور مى باشد داراى اقسامى است:

۱- خوابى که بسته به نوع مزاج بدنى انسان یا خلقیات وى، مستند به اسباب خارجى طبیعى، مزاجى و یا اسباب داخلى یا اخلاقى و روحى انسان مى باشد. مثلا گفته شده کسى که مزاجش گرم است حرکاتش مشوش و مضطرب بوده، خواب او هم پر از اضطراب است. این خواب آشفته مستند به مزاج بدنى خواب بیننده مى باشد. یا اگر کسى انسانى یا فعلى را دوست داشته باشد آن را در خواب مى بیند و یا نسبت به شخص بغض و عداوت دارد در خواب با او جدال مى کند، این جدال و همراهى با دوستان در خواب مستند به خلقیات و ملکات اخلاقى انسان است.

۲- خوابى که به حوادث خارج از مسائل و مزاجى و خلقى، مربوط است در این نوع خواب نفس انسانى از عالم دنیوى گذشته و با توجه به سنخیتى که با عالم مثال و عقل دارد با آن دو مرتبط مى گردد و این نوع خواب گاهى صریح و واضح است و تعبیرش آسان مى باشد مانند خواب حضرت ابراهیم در کشتن فرزندش حضرت اسماعیل و گاهى غیرصریح و روشن است که ارجاع آن خواب به معناى اصلى خود مشکل و سخت است. مانند خواب حضرت یوسف (ع). و در مواردى خواب غیرصریح است که از این نوع خواب به اصغاث احلام یاد مى کنند، یعنى خواب هاى پریشان و آشفته.[۱]

به طور کلى خواب و رویا بر چند قسم است:
۱- خواب هاى مربوط به گذشته زندگى و امیال و آرزوها که بخش مهمى از خواب هاى انسان را تشکیل مى دهد.

۲- خواب هاى پریشان و نامفهوم که معلول فعالیت توهم و خیال است اگر چه ممکن است انگیزه هاى روانى داشته باشد.

۳- خواب هایى که مربوط به آینده است و از آن گواهى مى دهد.

در روایتى از رسول گرامى اسلام (صلّی الله علیه و آله) چنین وارد شده است: الرُّؤْیَا ثَلَاثَةٌ بُشْرَى مِنَ اللَّهِ وَ تَحْزِینٌ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الَّذِی یُحَدِّثُ بِهِ الْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَیَرَاهُ فِی مَنَامِهِ وَ قَالَ ص الرُّؤْیَا مِنَ اللَّهِ وَ الْحُلُمُ مِنَ الشَّیْطَان‏؛ خواب و روئیا سه گونه است، گاهى بشارتى از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوى شیطان و گاه مسائلى است که انسان در فکر خود مى پروراند و آن را در خواب مى بیند،. روشن است که خواب هاى شیطانى چیزى نیست که تعبیر داشته باشد، اما خواب هاى رحمانى که جنبه بشارت دارد، حتما باید خوابى باشد که از حادثه مسرت بخش در آینده پرده بردارد.[۲]

خواب از یک جهت معلول افکار و تخیلات بیننده خواب محسوب مى‏ شود، به طور کلى نمى ‏شود رویاهاى خود را با تعبیر خواب‏هاى موجود تطبیق دهیم، بلکه باید معبر مجرب و صاحب نفس آن را تعبیر نماید و بزرگانى که در این مورد کتابى نگاشته‏ اند مانند تعبیر خواب علامه مجلسی، با توجه به شهرت علمى و معنوى آنها مى ‏شود به کتب آنها اعتماد کرد. ولى این دلیل نمى ‏شود انسان به طور کلى به آن کتب اعتقاد داشته باشد و خودش را با محتویات آنها تعبیر کند، بلکه در این مورد معبر مى ‏تواند صادقه و کاذبه بودن خواب را تشخیص بدهد.

پی‌نوشت‌ها:
[۱]. براى آگاهى بیشتر ر. ک: خواب و نشان هاى آن، استاد محمد شجاعى، تدوین: محمدرضا کاشفى.
[۲]. بحار الانوار، ج ‏۵۸، ص ۱۹۲.

منبع: www.soalcity.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.