شنبه، 11 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فلسفه وجود شب قدر

پرسش :

فلسفه وجود شب قدر چیست؟


پاسخ :
با توجه به روایاتی که درباره علت وجود این شب پر فضیلت بیان شده اند، مشخص می شود که اصل وجود چنین شبی به نوعی لطف ویژه الهی و فرصتی مغتنم برای مومنین است که می توانند با بهره گیری از برکات این شب کاستی ها و کوتاهی های خود را در طی مسیر کمال و رشد جبران کنند.

امام باقر (علیه السلام)، در پاسخ به این پرسش که چرا شب قدر به وجود آمده و به عبارت دیگر فلسفه شب قدر چیست، فرموده اند: «اگر خداوند کارهاى مومنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نمى رسند، اما از راه لطف کارهاى نیکوى آن ها را چند برابر مى کند تا کاستى هایشان جبران شود.»

در برخی از شب و روزهای خاص همچون شب قدر زمینه برای استجابت دعا و طلب بخشش از خداوند متعال بیشتر از روزهای دیگر است. البته به شرط آن که گنهکاران توبه حقیقی کنند و رابطه بین خود و خدا را اصلاح کنند. حقیقت توبه، پشیمانی از گناه و قصد و عزم جدی برای ترک آن است. امام علی (علیه السلام) در این باره می فرمایند: «توبه به دل پشیمان شدن، و به زبان آمرزش خواستن، و به اندام ترک نمودن است» اگر کسی به این حالت دست یافت، حقیقت توبه در او محقق شده است.

شاید چیزی برای انسان ها، مهم تر از سرنوشت آنان نباشد. همه انسان ها دوست دارند سرنوشت خوبی داشته باشند و در زندگی دنیوی و اخروی شان خوش بخت و سعادتمند باشند. و از آنجا که بین زندگی دنیا و آخرت پیوند و ارتباط عمیقی وجود دارد طبیعی است که خوش بختی در زندگی دنیا، در سعادتمندی جهان آخرت نیز تأثیرگذار است.

مرحوم کلینی در کافی و شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه از رسول‌خدا (صلّی الله علیه و آله) نقل کرده‌ است که حضرت فرمودند: «هرکس شب قدر را زنده بدارد تا سال آینده عذاب از او برگردانده می‌شود».

همچنین مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده‌ است؛ پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله) نهی کرده که از شب 21 و 23 غفلت شود و برحذر داشته که کسی در آن شب بخوابد.

منبع: خبرگزاری دانا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.