پنجشنبه، 28 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

وضعیت دینداری مسلمانان در آخرالزمان

پرسش :

بر اساس روایات آیا در آخرالزمان، افراد تنها به نام مسلمانند، مساجد از هدایت و معنویت تهی است و فقیهان تنها به فتنه‌گری می‌پردازند؟!


پاسخ :
روایات بسیاری پیرامون آخرالزمان وجود دارد که ویژگی‌های مردم آن دوره را بیان می‌کند. در یکی از روایات، امام صادق (علیه السلام) از امام علی (علیه السلام) نقل می‌کند که رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: «بر مردم، زمانى آید که از قرآن جز نامى نماند و از اسلام و مسلمانى جز اسمى نیست، مردم خود را مسلمان نامند و از مسلمانى دورترین اشخاص باشند، مسجدهاى آنان آباد است و از رهبرى و هدایت به حق تهى است، فقیهان این دوران بدترین فقهاى زیر آسمان‌اند، فتنه از آنها برآید و بدان‌ها بازگردد».[۱]

در این روایت دو نکته قابل تأمل وجود دارد که ما را در فهم بهتری از روایت کمک می‌کند:
 
۱ – با قطع و یقین می‌توان گفت که این روایت در مقام بیان همه مصادیق نیست.
به بیان دیگر؛ مراد روایت این‌ نیست که در دوران مورد نظر، در هیچ کجا، هیچ اثری از قرآن باقی نمانده و همگان یا قرآن را رها کرده‌ و آنهایی نیز که با قرآن هستند، تنها به حجم و نوشته آن توجه دارند و نه معنای آن.
مساجد، ویران‌شده و فقیهان نیز تنها به فتنه‌گری مشغولند!

با توجه به آنچه گفته شد، شاید این روایت بدان معنا باشد که اکثریت مردم، مساجد و فقیهان در آخرالزمان با معیارهای مطلوب فاصله زیادی دارند.

ما بدون رد کردن این احتمال، فرضیه دیگری را نیز محتمل می‌دانیم:
شاید مراد پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله)، ظهور این صفات در افراد بسیار نیست، بلکه ظهور بسیار برای این صفات است.

به بیان دیگر؛ در آخر الزمان، هرچند مسلمانان واقعی هم بسیار باشند و فقیهان باتقوای فراوانی نیز وجود داشته باشند، اما به دلیل برخی پیشرفتهای فن‌آوری ارتباطات، حتی اگر درصد کوچکی از مسلمانان و فقیهان راه کج را انتخاب کنند، نمود و بروز آن بسیار فراگیرتر و تأثیرگذارتر از گذشته خواهد بود. مانند آنکه اگر در یک کلانشهر چند میلیونی تنها چند نفر به صورت مستمر و بدون هیچ مانعی به قتل و غارت بپردازند – حتی اگر قریب به اتفاق مردم هم قاتل و دزد نباشند – با توجه به گسترش رسانه‌ها و اطلاع رسانی سریع، این باور عمومی به وجود می‌آید که در آن شهر جز دزدی و ناامنی خبری نیست!
 
۲ – اما صرف نظر از آنچه گفته شد، چه افرادی می‌توانند مصادیق روایت مذکور باشند؟
اگر چند قرن پیش‌تر در پی تفسیر و تعیین مصادیقی برای این روایت برمی‌آمدیم؛ شاید کمی دچار مشکل می‌شدیم. اما امروزه مصادیق بسیاری برای این روایت می‌توان یافت.
بسیارند افرادی که قرآن می‌خوانند و فتوای سر بریدن مسلمانان را می‌دهند!
سنت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) در مورد برخورد با اسیران را می‌دانند اما مادر و فرزند اسیر را کنار یکدیگر به اسم حکم اسلامی، می‌کشند!
آیات تحریم زنا را فریاد سر می‌دهند و با فتوایی پوشالی، جهاد نکاح را ترویج می‌کنند!
آری اینان از قرآن و سنت و دین، مطالبی را می‌گیرند که هیچ تناسبی با دین ندارد و واقعاً صفت «بدترین فقهاى زیر آسمان‌« در مورد آنان صدق می‌کند.
در مورد آنچه در ارتباط با قرآن و مساجد در روایت گفته شده نیز مصادیق فراوانی می‌توان یافت.
در برخی کشورهای اسلامی، گاه مجلدات قرآن بیشتر از جمعیت آن کشورهاست، امّا تا چه اندازه، تقیّد و عمل به قرآن را در آن جوامع می‌بینیم؟!
آیا به تناسب تعداد مساجد زیبا و باشکوهی که وجود دارد، معنویت در جامعه حکم‌فرما شده است؟!
و …

در نهایت باید گفت که گرچه این مشکلات از ابتدای ظهور دین وجود داشته، اما امروزه نمود و ظهور بیشتری یافته است. با این وجود بدیهی و طبیعی است که حتی در آخرالزمان هم باید به اهداف واقعی اسلام پایبند بود، رفت و آمد به مساجد را قطع نکرد و آموزه‌های دینی را از فقیهان دین شناس و پرهیزکار آموخت، چون هیچ دینی جز اسلام پذیرفته نیست و هیچ محلی بهتر از مسجد برای عبادت نبوده و هیچ مرجعی برای شناخت دین بهتر از فقیهان دین‌شناس نخواهد بود.
 
پی نوشت:
[۱]. «أبی عبد الله(ع) قَالَ:‏ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):‏ سَیَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا یَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ‏ یُسَمَّوْنَ بِهِ‏ وَ هُمْ أَبْعَدُ النَّاسِ مِنْهُ مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَهٌ وَ هِیَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى فُقَهَاءُ ذَلِکَ الزَّمَانِ شَرُّ فُقَهَاءَ تَحْتَ ظِلِّ السَّمَاءِ مِنْهُمْ خَرَجَتِ الْفِتْنَهُ وَ إِلَیْهِمْ تَعُودُ»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۸، ص ۳۰۸، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق؛ دیلمی، حسن بن محمد، أعلام الدین فی صفات المؤمنین، ص ۴۰۶، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، ۱۴۰۸ق.

منبع: اسلام کوئست


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
play_arrow
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
play_arrow
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
play_arrow
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
play_arrow
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
play_arrow
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
play_arrow
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
play_arrow
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
play_arrow
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
music_note
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان