سه‌شنبه، 16 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محل زندگی حضرت مهدی علیه السلام در دوره غیبت

پرسش :

محل زندگی حضرت مهدی (علیه السلام) در دوره غیبت کجا است؟ آیا داستان جزیره خضراء واقعیت دارد؟


پاسخ :
آنچه درباره‌ی محل زندگی حضرت مهدی (علیه السلام) گفته می‌شود، بر اساس حدس و گمان است؛ زیرا غیبت امام، خود دلیل روشنی بر آن است که مکان شناخته شده‌ای برای آن حضرت، وجود ندارد.

داستان جزیره خضرا که در بحارالأنوار آمده است، اعتباری ندارد و عالمان و کارشناسان دینی، آن را رد کرده‌اند و دلائل سستی و بی‌اعتباری آن را بیان کرده‌اند. (1)

در این داستان، ادعا شده است که امام مهدی (علیه السلام) و فرزندانش، در جزیره‌ای سبز و خرّم زندگی می‌کنند. این مطلب، با آنچه درباره امامان معصوم (علیهم السلام) شنیده‌ایم، از همراهی و همسانی با شیعیان که در سختی‌ها و رنج‌ها زندگی می‌کنند، سازگاری ندارد. نیز این داستان مشتمل بر مطالبی متناقض و متضاد است و در آن سخن از تحریف قرآن به میان آمده است. به علاوه، راوی این داستان نیز ناشناس است. مرحوم مجلسی، خود می‌گوید داستان جزیره خضرا را در کتب معتبر نیافتم. (2)

مقابل داستان فوق، روایاتی داریم که می‌گوید آن حضرت، میان مردم زندگی می‌کند و در راه‌های آن‌ها قدم می‌گذارد و بر فرش‌های آنان، پا می‌نهد. این‌ها، حاکی از حضور مداوم و مستمر حضرت در میان شیعیان است.

حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید: سوگند به خدای علی! حجت خدا، میان مردم هست و در راه‌ها گام برمی‌دارد؛ به خانه‌های آن‌ها سرمی‌زند و در شرق و غرب زمین، رفت و آمد می‌کند. گفتار مردم را می‌شنود و بر ایشان سلام می‌کند و می‌بیند و دیده نمی‌شود، تا وقت معین و وعده الهی. (3)
 
پی‌نوشت‌ها:
1. دادگستر جهان، ابراهیم امینی و جزیره خضرا، افسانه یا واقعیت، ترجمه و تحقیق: ابوالفضل طریقه‌دار.
2. بحارالانوار، ج 52، ص 159.
3. الغیبة، نعمانی، باب 10، حدیث 3، ص 144.

منبع: آفتاب مهر (دفتر اول)، جمعی از محققین مرکز تخصصی مهدویت، ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام، چاپ چهاردهم، تابستان 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.