پرسش :
آيا نگاه كردن به مو و بدن دختر نابالغ جايز است؟
پاسخ :
آيات عظام امام و سيستانى: اگر بدون قصد لذّت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال
ندارد ولى بنابر احتياط (مستحب) به جاهايى (مانند ران، شكم و سينه) كه معمولًا آنها را
مىپوشانند، نگاه نكند.(1)
آيتالله بهجت: اگر دخترى است كه خوب و بد را مىفهمد، بنابر احتياط واجب نگاه به او-
خواه با قصد لذّت يا بدون آن- جايز نيست.(2)
آيات عظام فاضل، مكارم و نورى: اگر بدون قصد لذّت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال
ندارد ولى بنابر احتياط واجب به جاهايى (مانند ران، شكم و سينه) كه معمولًا آنها را
مىپوشانند، نگاه نكند.(3)
آيات عظام تبريزى، صافى و وحيد: اگر دخترى است كه خوب و بد را مىفهمد (و به حدى
رسيده كه مورد نظر شهوانى است) در اين صورت نگاه به او- هر چند بدون قصد لذّت- جايز
نيست.(4)
پىنوشت
(1) امام، توضيحالمسائل مراجع، م 2433 و تحريرالوسيله، ج 2، النكاح، م 25 آيتالله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، النكاح م 23.
(2) توضيحالمسائل مراجع، م 2433.
(3) همان، م 2433 آيتالله نورى، توضيحالمسائل، م 2429.
(4) توضيحالمسائل مراجع، م 2433 آيتالله تبريزى، التعليقه على منهاجالصالحين، م 1232، و صراطالنجاة، ج 1، س 892 دفتر آيتالله وحيد.
آيات عظام امام و سيستانى: اگر بدون قصد لذّت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال
ندارد ولى بنابر احتياط (مستحب) به جاهايى (مانند ران، شكم و سينه) كه معمولًا آنها را
مىپوشانند، نگاه نكند.(1)
آيتالله بهجت: اگر دخترى است كه خوب و بد را مىفهمد، بنابر احتياط واجب نگاه به او-
خواه با قصد لذّت يا بدون آن- جايز نيست.(2)
آيات عظام فاضل، مكارم و نورى: اگر بدون قصد لذّت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال
ندارد ولى بنابر احتياط واجب به جاهايى (مانند ران، شكم و سينه) كه معمولًا آنها را
مىپوشانند، نگاه نكند.(3)
آيات عظام تبريزى، صافى و وحيد: اگر دخترى است كه خوب و بد را مىفهمد (و به حدى
رسيده كه مورد نظر شهوانى است) در اين صورت نگاه به او- هر چند بدون قصد لذّت- جايز
نيست.(4)
پىنوشت
(1) امام، توضيحالمسائل مراجع، م 2433 و تحريرالوسيله، ج 2، النكاح، م 25 آيتالله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 3، النكاح م 23.
(2) توضيحالمسائل مراجع، م 2433.
(3) همان، م 2433 آيتالله نورى، توضيحالمسائل، م 2429.
(4) توضيحالمسائل مراجع، م 2433 آيتالله تبريزى، التعليقه على منهاجالصالحين، م 1232، و صراطالنجاة، ج 1، س 892 دفتر آيتالله وحيد.