چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا عقيده به مهدويت ناشی از پياده نشدن حكومت جهانی اسلام بوده است؟


پاسخ :
دكتر سلمان بدور -رئیس بخش فلسفه در دانشگاه اردن- درباره منشأ رواج پیدا كردن عقیده مهدویت در تاریخ مسلمین می‌گوید: «حكومت پیامبر اسلام(ص) صورت مجسم مدینه فاضله‌‏ای بود كه اسلام و ادیان و مكاتب نوید آن را داده بودند. آرزوی بسیاری از مسلمانان این بود كه در همان عصر، این مدینه فاضله در سرتاسر عالم گسترش پیدا كند، ولی این آرزو تحقق نیافت، امّا هرگز از ذهن متفكّرین اسلامی خصوصاً جامعه شیعه امامی بیرون نرفت».(دراسة عن الفرق فی تاریخ المسلمین، احمد محمّد جلّی، ص 222)

پاسخ اول:
گرچه اسلام در عصر رسول اكرم(ص) بر تمام عالم گسترش پیدا نكرد، ولی؛
اولاً: خبر اسلام و دعوت آن به گوش غالب بلاد اسلامی رسید و شخص رسول اكرم(ص) مردم عالم را به اسلام دعوت نمود.
ثانیاً: خود قرآن و شخص پیامبر اكرم(ص) خبر از تحقق اسلام در سطح گسترده و در تمام روی زمین داده است، نه این ‌كه مسلمانان بعد از یأس از فراگیری اسلام به این عقیده روی آورده باشند.
دكتر عبدالجبار شراره می‏‌گوید: «آنچه جای تعجب است این ‌كه برخی از مدعیان علم و معرفت از قدیم الایام و در این زمان درصدد ایجاد تشكیک در جامعه اسلامی برآمده و موجبات تشویش افكار جامعه را فراهم كرده‌‏اند، و این تنها به جهت قصور فهم آنان از درک اسرار این عقیده (مهدویت) و مقاصد عالی آن است، و یا این ‌كه اسباب و اغراض دیگری دارند كه ما از آن آگاهی نداریم. از جمله این افراد، مستشرقین و شاگردان آنانند از قبیل: "جولد زیهر"، "فلهاوزن"، "فان فلوتن"، "مک‏دونالد"، "برنارد لویس"، "مونتگری"، "وات وماسینیون" و دیگران از كسانی كه از افكار مستشرقین پیروی كرده‌اند، با وجود آن ‌كه ادعای مسلمان بودن دارند. و خوشبختانه هیچ گونه دلیل بر مدعای خود ندارند، بلكه دلیل بر خلاف مدعای آنان دلالت دارد. و نیز برهان آشكار و قطعی بر صحت عقیده مهدویت قائم است، زیرا به طور متواتر ثابت شده كه در آخرالزمان، مهدی(عچ) ظهور خواهد كرد، همان گونه كه جماعتی از اهل سنّت از قبیل برزنجی و شوكانی و دیگران بر تواتر آن تأكید دارند...».(بحث حول المهدی، ص 17)

پاسخ دوم:
1. مطابق آنچه در قرآن و روایات متواتر اسلامی وارد شده، عقیده به ظهور مهدی موعود عقیده‌‏ای اصیل و اسلامی است كه در ادیان دیگر نیز به آن اشاره شده است و لذا هرگز نمی‌‏توان آن را اسطوره و از عقاید ساختگی قرار داد.
2. این عقیده اختصاص به شیعه ندارد بلكه صحابه به تبع آیات قرآن و روایات نبوی معتقد به این عقیده بوده و در طول تاریخ اسلام عموم علمای اسلامی اعم از شیعی و سنی به این عقیده معتقد بوده‌‏اند.
3. اشتراک این عقیده بین یهود و نصارا و مسلمین دلیل بر آن نیست كه مسلمانان از ادیان دیگر گرفته‌‏اند، بلكه دلالت بر آن دارد كه موضوع انتظار منجی حقیقی مقتضای فطرت بشر بوده و لذا در هر دین و آیینی به آن اشاره شده است.
4. این كعب الاحبار نبوده كه عقیده به مهدویت را در بین جامعه اسلامی منتشر ساخته است بلكه خدا و رسولان او خصوصاً پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت معصومش(ع) این عقیده را در جامعه منتشر ساخته‌اند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.