سه‌شنبه، 2 اسفند 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا خوردن گوشت خوك حرام است؟


پاسخ :
وقتى بر اساس دليل هاى محكم ثابت باور كنيم كه قرآن، كتاب آسمانى است و از سوى خدا نازل شده است و پيروى از تعاليمش بر همه آدميان لازم است بايد ايمان آوريم كه احكام قران بر حكمت و دانش بيكران خداوند استوار است و هر چيزى كه در قرآن واجب شمرده شده است، مصلحت يا مصلحتهايى دارد و هر چيزى كه حرام شمرده شده است، زيان يا زيانهايى دارد.
در قرآن كريم، از حرمت گوشت خوك به آشكارا سخن رفته است. البته، گوشت خوك داراى زيانهايى است، ولى اگر ما از اين زيانها آگاه باشيم، نبايد موجب شود كه در درستى حكم خداوند شك كنيم.
دانش امروز ثابت كرده است كه يكى از بيماريهاى خطرناك به نام «تريكنويز» يا «تريشينوز» از گوشت خوك پديد مى آيد. اين بيمارى ناشى از كرمى است به نام «تريكين» يا «تريشين» كه در عضلات خوك يافت مى شود و از راه خوردن به انسان سرايت مى كند.
در فرهنگ دهخدا دربارهئ خوك آمده است كه احتمال ابتلاى اين حيوان به بيمارى، بيشتر از ديگر حيوانات است و بسيارى از بيماريها را به انسان منتقل مى كند; مانند تب مالت و تريكينوز است. شايد اين موضوع در حرمت گوشت خوك داراى تأثير باشد، ولى نمى توان گفت كه تنها اين ويژگى موجب حرمت آن شده است; زيرا ممكن است علّتهايى ديگر نيز در ميان باشد كه بر ما پوشيده است. به هر حال، آنچه انسان را به رستگارى مى رساند، پيروى از دستورهاى حياتبخش اسلام است.
eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.