چهارشنبه، 21 تير 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا در شرايط خاصي مي توان قطع صله ي رحم كرد؟


پاسخ :
مقصود از صله رحم كه اسلام فرموده آن است كه انسان از حال خويشان مطلع باشد و اگر مشكلى دارند در حد توان حل كند و لازمه اين كار اين نيست كه حتماً به خانه افراد بروند، بلكه اگر به وسيله تلفن و نامه و امثال ذلك هم از حال آنها با خبر شوند كافى است، لذادرحديثى نقل شده كه «صلوا ارحامكم ولو بالسلام»؛ صله رحم كنيد و لو با يك سلام كردن تنها باشد». بنابراين بايد سعى كرد از حال هم مطلع و صله رحم را و لو در همين حدى كه گفته شد حتما انجام دهند و در صورت امكان به مناسبت هاي مختلف هديه اي هر چند از نظر مالي كم ارزش تهيه نموده و هنگام ديد و بازديد تقديم نمود تا از طريق آن جلب محبت انجام گيرد.

در روايات اسلامي آمده است كه حق رحم را هيچ چيزي قطع نمي كند امام صادق(عليه السلام): «حق الرحم لايقطعه شيي») ؛ (بحار، ج 74، ص 131).

و همچنين آمده است كه قطع رحم، باعث مرگ زود هنگام مي شود و به عكس صله رحم، اجل آدمي را به تأخير مي اندازد و موجب طول عمر انسان مي شود. امام صادق(عليه السلام) در اين زمينه فرمودند: يكي از گناهاني كه باعث مرگ زود هنگام مي شود، قطع رحم است «الذنوب التي تعجل الفناء قطيعه الرحم»؛ (بحار، ج 74، ص 94)و امام باقر(عليه السلام) فرمودند: «صله ارحام، اعمال را پاكيزه مي كند و اموال را فراواني مي بخشد و بلا را دفع مي كند و اجل را به فراموشي مي اندازد.» (بحار، ج 74، ص 111)

نكته ديگر اينكه گاهي رفت و آمدها ممكن است زود به زود انجام گيرد آن هم زمان حضور در منزل فاميل طولاني مي شود و يا با برخي تشريفات و خرج هاي غير ضروري صورت مي گيرد و نه تنها باعث شادي و خرسندي نمي شود بلكه باعث تحميل هزينه هايي كه براي آنها غير قابل تحمل است مي شود، بنابراين اگر رعايت حال افراد شود و به حداقل ديد و بازديد كوتاه مدت و با فاصله زماني بيشتر و بدون تشريفات و با ارائه هديه اي (هر چند اندك) اكتفا شود، ديگران نيز علاقه مند مي شوند و احساس راحتي مي كنند.

نكته ديگر آنكه فلسفه صله رحم در واقع همان زنده نگهداشتن روح مودت و دوستي و انسجام اخلاقي اجتماعي كه يك نياز اساسي است باز مي گردد و در اين ميان خويشان و اقوام در اولويت اين توجه و دوستي قرار دارند و به عبارت ديگر «صله رحم» در حقيقت براي خوش بيني و تقويت روح خير خواهي در انسان نسبت به خويشان است كه طبعاً كدورت و سوء ظن و كبر و كينه ها را نوعاً در بستر بي ارتباطي و فاصله با ديگران به ويژه اقوام پديد مي آيد، از بين مي برد. علاوه بر آن، صله رحم ، سبب شادي رواني و نشاط اخلاقي آدمي را فراهم مي سازد كه از نظر روانشناسي مهم ارزيابي مي شود : افزون بر آن لزوم صله رحم در اسلام ؛ نوعي پاسخ به حقوق اقوام مخصوصاً پدر و مادر و برادر و خواهر و ... است كه در زندگي و پيشرفت ما نقش ايفا كرده اند.
www.morsalat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.