ره آورد سخاوت
امام علی علیه السلام فرمودند:
الْکَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ.
جوانمردی بیش از خویشاوندی محبت می آورد.
نهج البلاغه: حکمت 239
شرح حدیث:
ارحام و خویشاوندان با همه نزدیکی که دارند و با همه محبت و عواطفی که در بین آنان هست اما گاهی یک دوست صمیمی از نظر رسیدگی و لطف به انسان آنقدر پیشقدم و مشتاق است که فرزند دلبند انسان نیست. امام علیه السلام اشاره به چنین جوانمردانی می کند که در عین نداشتن پیوند سببی و حسبی لطف و محبت را به حدی می رسانند که از فامیل برای انسان نزدیکتر محسوب می شوند.
و چه زیباست چنین رفاقت ها و پیوندها که گاه از مرز دنیا نیز گذشته و بعد از مرگ با یاد کردن یکدیگر می ماند و در آخرت نیز هر کدام قدرت شفاعت داشته باشند از همدیگر شفاعت می کنند.
آری بعد از انبیاء و ائمه طاهرین علیهم السلام، مومنین حق شفاعت دارند چنانکه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
الشَّفاعَهُ لِلاَنبیاءِ و الاَوصیاءِ و المُومنینَ و المَلائکَهِ؛
شفاعت کردن مخصوص پیامبران و اوصیاء و مومنان و فرشتگان است.(1)
شرح ابن میثم
اعطف، یعنى: مهربان تر. از این عبارت یکى از دو معنى به دست مى آید:
1- شخص جوانمرد - به دلیل جوانمردى اش - نسبت به کسى که بر او نعمتى داده است، مهربان تر از خویشاوندان نسبت به یکدیگر است، زیرا مهربانى شخص جوانمرد طبیعى و مهرورزى خویشاوند گاهى تکلّفى و غیر اصیل است.
2- بزرگوارى باعث علاقمندى دیگران نسبت به شخص بزرگوار است، و محبّت مردم نسبت به او از محبّت خویشاوندى بر خویشان خود بیشتر است.(2)
پینوشتها:
1- بحارالانوار، ج 8، ص 58
2- ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5 ص 618
منبع: حدیث زندگی: شرح حکمت های نهج البلاغه، کاظم ارفع، تهران: پیام عدالت،1390.
و چه زیباست چنین رفاقت ها و پیوندها که گاه از مرز دنیا نیز گذشته و بعد از مرگ با یاد کردن یکدیگر می ماند و در آخرت نیز هر کدام قدرت شفاعت داشته باشند از همدیگر شفاعت می کنند.
آری بعد از انبیاء و ائمه طاهرین علیهم السلام، مومنین حق شفاعت دارند چنانکه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:
الشَّفاعَهُ لِلاَنبیاءِ و الاَوصیاءِ و المُومنینَ و المَلائکَهِ؛
شفاعت کردن مخصوص پیامبران و اوصیاء و مومنان و فرشتگان است.(1)
شرح ابن میثم
اعطف، یعنى: مهربان تر. از این عبارت یکى از دو معنى به دست مى آید:
1- شخص جوانمرد - به دلیل جوانمردى اش - نسبت به کسى که بر او نعمتى داده است، مهربان تر از خویشاوندان نسبت به یکدیگر است، زیرا مهربانى شخص جوانمرد طبیعى و مهرورزى خویشاوند گاهى تکلّفى و غیر اصیل است.
2- بزرگوارى باعث علاقمندى دیگران نسبت به شخص بزرگوار است، و محبّت مردم نسبت به او از محبّت خویشاوندى بر خویشان خود بیشتر است.(2)
پینوشتها:
1- بحارالانوار، ج 8، ص 58
2- ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5 ص 618
منبع: حدیث زندگی: شرح حکمت های نهج البلاغه، کاظم ارفع، تهران: پیام عدالت،1390.