نتیجه درافتادن با حق
امام علی علیه السلام فرمودند:
مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَهُ.
هر که با حق درافتد حق او را به خاک مذلت اندازد.
نهج البلاغه: حکمت 400
شرح حدیث:
حق مطلق یعنی خداوند تبارک و تعالی و هر آنچه به صفات و اسماء حسنای او منتسب و یا برگزیدگان او باشند نیزحقند.
ثُمَّ رُدُّوا إِلَی اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ(1)
آنگاه به سوی خدای خویش که حق است برده می شوند.
گاهی به فعل و عمل پروردگار اطلاق می شود که کار او براساس حکمت است.
مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِکَ إِلَّا بِالْحَقِّ(2)
خداوند (ماه و خورشید) را براساس حق آفرید.
پس هر که با حق و آنچه را حق مطلق نشات گرفته در افتد به خاک مذلت خواهد افتاد. تبلور حق مطلق در انسان کامل یعنی امیرالمومنین علی علیه السلام است او ایینه تمام نمای صفات کمال و جمال الهی است و محل تجلی و طهور حق مطلب است و باید این عبارت معروف را قاطع گفت و از کلام خود امام علیه السلام برداشت کرد که با آل علی علیه السلام هر که درافتاد، ورافتاد.
ابن ابی الحدید سنی مذهب می نویسد:
قَد ثَبتَ عَنهُ اَی عَنِ النَّبِیِّ صلّی الله علیه و آله و سلم فِی اَخبارِ الصَّحیحَهِ اَنَّهُ قالَ: عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ(3)
در اخبار صحیحی از قول پیامبر آمده است که فرمود علی با حق است.
نیز از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم نقل شده:
عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ حَیثُما دار(4)
علی با حق است و حق با علی و بر محور او می گردد.
و نیز فرمودند:
عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ و لَن یَتَفَرَّقا حَتّی یَردا عَلَیَّ الحَوضَ یَومَ القِیامَهِ(5)
علی با حق است و حق با علی آن دو هرگز از هم جدا نشوند تا آنگاه که در روز قیامت بر لب حوض نزد من آیند.
پینوشتها:
1- سوره انعام، آیه 62
2- سوره یونس، آیه 5
3- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 2، ص 297
4- تاریخ دمشق، ج 2، ص 260
5- تاریخ دمشق، ج 2، ص 273
منبع: حدیث زندگی: شرح حکمت های نهج البلاغه، کاظم ارفع، تهران: پیام عدالت، 1390.
ثُمَّ رُدُّوا إِلَی اللَّهِ مَوْلَاهُمُ الْحَقِّ(1)
آنگاه به سوی خدای خویش که حق است برده می شوند.
گاهی به فعل و عمل پروردگار اطلاق می شود که کار او براساس حکمت است.
مَا خَلَقَ اللَّهُ ذَلِکَ إِلَّا بِالْحَقِّ(2)
خداوند (ماه و خورشید) را براساس حق آفرید.
پس هر که با حق و آنچه را حق مطلق نشات گرفته در افتد به خاک مذلت خواهد افتاد. تبلور حق مطلق در انسان کامل یعنی امیرالمومنین علی علیه السلام است او ایینه تمام نمای صفات کمال و جمال الهی است و محل تجلی و طهور حق مطلب است و باید این عبارت معروف را قاطع گفت و از کلام خود امام علیه السلام برداشت کرد که با آل علی علیه السلام هر که درافتاد، ورافتاد.
ابن ابی الحدید سنی مذهب می نویسد:
قَد ثَبتَ عَنهُ اَی عَنِ النَّبِیِّ صلّی الله علیه و آله و سلم فِی اَخبارِ الصَّحیحَهِ اَنَّهُ قالَ: عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ(3)
در اخبار صحیحی از قول پیامبر آمده است که فرمود علی با حق است.
نیز از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم نقل شده:
عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ حَیثُما دار(4)
علی با حق است و حق با علی و بر محور او می گردد.
و نیز فرمودند:
عَلِیٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ و لَن یَتَفَرَّقا حَتّی یَردا عَلَیَّ الحَوضَ یَومَ القِیامَهِ(5)
علی با حق است و حق با علی آن دو هرگز از هم جدا نشوند تا آنگاه که در روز قیامت بر لب حوض نزد من آیند.
پینوشتها:
1- سوره انعام، آیه 62
2- سوره یونس، آیه 5
3- شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 2، ص 297
4- تاریخ دمشق، ج 2، ص 260
5- تاریخ دمشق، ج 2، ص 273
منبع: حدیث زندگی: شرح حکمت های نهج البلاغه، کاظم ارفع، تهران: پیام عدالت، 1390.