یادگیری و آموزش کودک از طریق بازی های کودکانه

طبق روایات معصومین علیهم السلام کودکان بازی‌گوش در بزرگسالی انسان‌های فهمیده و بردباری خواهند شد. کودکی که در دوران خردسالی بازی نکرده باشد در بزرگسالی رفتارهای کودکانه خواهد داشت و به اصطلاح کودک‌صفت می‌شود که یکی از ناهنجاری‌ها و اختلالات روانی در افراد بزرگسال محسوب می‌گردد.
سه‌شنبه، 17 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یادگیری و آموزش کودک از طریق بازی های کودکانه
بازی های کودکانه، دنیای مقدس آنهاست است و نیاز به توجه ویژه ای دارد.
 
طبق روایات معصومین علیهم السلام کودکان بازی‌گوش در بزرگسالی انسان‌های فهمیده و بردباری خواهند شد. کودکی که در دوران خردسالی بازی نکرده باشد در بزرگسالی رفتارهای کودکانه خواهد داشت و به اصطلاح کودک‌ صفت می‌شود که یکی از ناهنجاری‌ها و اختلالات روانی در افراد بزرگسال محسوب می‌گردد.

تعدادکلمات 1242 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه 


بازی با کودک


بازی‌ها را جدی بگیریم!

بسیاری از ما بزرگ‌ترها بازی را نوعی اتلاف وقت به حساب می‌آوریم و دل‌مان می‌خواهد بچه‌ها بیشتر از آن که بازی کنند، درس بخوانند، مطالعه کنند، نقاشی بکشند، کاردستی درست کنند و یا کارهای مفید دیگری انجام دهند. در حالی که بازی یکی از مهم‌ترین عوامل برای سلامت و رشد جسمی کودک، آشنایی او با اصول و قوائد زندگی و سلامت و آرامش روحی اوست. کودکان قادراند از همه مکان‌ها میدان بازی بسازند. از اتاق پذیرایی قصر بسازند و خود را پادشاه آن بدانند. از بالش‌ها سنگر بسازند و جبهه جنگی خلق کنند و... این کار دقیقاً مطابق سلامت جسم و روح اوست و حتی اگر کودکی بازی نکند و علاقه‌ای به این کار نداشته باشد باید در جست‌وجوی علت بود و به پزشک مراجعه کرد! به کودکان خود اجازه دهید بازی کنند و در کودکی بازی‌گوش باشند چرا که طبق روایات معصومین علیهم السلام کودکان بازی‌گوش در بزرگسالی انسان‌های فهمیده و بردباری خواهند شد. کودکی که در دوران خردسالی بازی نکرده باشد در بزرگسالی رفتارهای کودکانه خواهد داشت و به اصطلاح کودک‌صفت می‌شود که یکی از ناهنجاری‌ها و اختلالات روانی در افراد بزرگسال محسوب می‌گردد.
 

فواید بازی برای کودک

1. کودک بیش از آن که از راه فکر چیزی بیاموزد از راه لمس و مشاهده یاد می‌گیرد و بازی از این جهت منشا تکامل و رشد اوست. بازی حس کنجکاوی کودک را فعال می‌کند و تخیل او را قوی می‌سازد، از این رو نیروی ابتکار او به حرکت می‌افتد و با اختراع و ابتکار، قدرت اعتماد به نفس کودک افزایش می‌یابد. علاوه بر این، بازی باعث تمرکز حواس و تقویت حافظه کودک هم می‌شود.
2. بازی باعث تقویت جسم کودک می‌شود، عضلات او را نیرومند و استخوان‌هایش را محکم می‌کند. بازی حرکات دست و چشم را ایجاد می‌کند و حواس او را گسترش می‌دهد. بازی انرژی اضافی کودک را می‌سوزاند که این انرژی‌های اضافی اگر تخلیه نشوند باعث عصبی شدن، ناآرامی و بدخلقی کودک می‌شود.
3. بازی به کودک فرصت می‌دهد که احساسات خود را بروز دهد و آن‌ها را تخلیه کند. او از طریق بازی، انرژی تحت فشار خود را مثل ترس، رنجش، نگرانی، شادی، هیجان و... را بیرون می‌ریزد.

بیشتر بخوانید :بازی کودک ؛ تمرین استقلال  

بازی‌ها چه چیزهایی به بچه‌ها می‌آموزند؟

بازی یکی از مهم‌ترین وسیله‌های تربیتی بخصوص در هفت سال اول زندگی کودک است که چیزهای زیادی به او می‌آموزند. مهم‌ترین جنبه‌های آموزشی و تربیتی بازی عبارتند از:
1 ـ آموزش شیوه زندگی فردی: از طریق بازی، کودک مهارت‌های فردی بی‌شماری یاد می‌گیرد. از جمله نظم و ترتیب، برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف، تفکر برای حل مشکل، برداشتن مانع و تمرین در نقش‌های واقعی آینده مثل تمرین نقش پدری و مادری، نقش پلیس، پرستار، مهندس و...
2 ـ آموزش شیوه رفتار اجتماعی: بازی باعث می‌شود کودک بتواند با دیگران رابطه صحیح برقرار کرده و مشکلات خود را در رابطه با افراد حل کند. از راه بازی همکاری، فعالیت‌های گروهی، از خود گذشتگی، رقابت سالم، رعایت قوانین، تلاش برای احقاق حق و حفظ حقوق دیگران را یاد می‌گیرد. بازی‌های هفت سال دوم در این راستا بسیار مؤثر است.
3 ـ بازی و کسب آگاهی از جهان پیرامون: از طریق بازی می‌توان افق‌های وسیعی را در برابر چشم کودک گشود و اطلاعات زیادی در اختیارش گذاشت. از آن جایی که قدرت جذب، کشف و تخیل کودک بسیار قوی است و کنجکاوی بی‌حد و حصری دارد، می‌توان از این ویژگی‌ها برای آموزش و شناخت بیشتر او کمک گرفت.
4 ـ بازی و آموزش اخلاق: بازی‌های خوب قادراند ارزش‌های اخلاقی را شکوفا و به کودک کمک کنند تا ویژگی‌های اخلاقی پسندیده را یاد بگیرد. از طریق بازی می‌توان، فعالیت‌ها و افکار مخربانه کودک را اصلاح و دشمنی و کینه را از او دور کرد و هم چنین به او درس دفاع از حق خود، تلاش برای احیای حق، اصلاح محیط را آموزش داد. علاوه بر این‌ها، بازی و خاصیت تکرار آن وسیله خوبی برای ایجاد عادات خوب و تثبیت آن‌ها در کودک است.
5 ـ بازی و تقویت اراده: بازی‌ها به کودک می‌آموزند که زندگی همیشه بردن نیست و برخی مواقع با شکست همراه است. نباید دل‌سرد شد و باید فکر کرده و راهی تازه پیدا نمود. بسیاری از بزرگ‌سالانی که راهِ بردن و باختن در زندگی را از کودکی تمرین نکرده‌اند، دچار افسردگی و اختلالات روانی گردیده‌اند. بازی‌ها توانایی آموختن راه و رسم زندگی را به کودکان ما دارند.

تربیت با بازی

انواع بازی

هر نوع بازی متناسب با سن خاصی است و به طور کلی بازی‌ها برای دو گروه زیر هفت سال و بزرگ‌تر از هفت سال تقسیم می‌شوند.
بازی‌های هفت سال اول:
برای کودک در این دوره سنی، همه چیز بازی است و در هر جایی می‌تواند بازی کند. او قادر است از یک بشقاب فرمان کامیون بسازد و از یک تکه چوب اسب سفیدی خلق کند و با آن بتازد. در سنین قبل از دبستان توصیه می‌شود به بچه‌ها اجازه دهید با آب، شن، خاک، چوب و قوطی‌های خالی بازی کنند. بچه‌ها در این سنین دوست دارند، بسازند و خراب کنند و به همین دلیل اسباب‌بازی‌هایی نظیر لگوهای خانه‌سازی بسیار مفید است.
بازی‌های هفت سال دوم:
کودکان 7 تا 12 سال به بازی‌های گروهی علاقه‌مند هستند و از آن جایی که بعد هفت سالگی تربیت، تأدیب و آموزش جدی‌تر می‌شود باید به محتوای بازی‌ها بیشتر دقت کرد. باید ساعات بازی کردن بیشتر از قبل کنترل شود و محدویت‌هایی برای آن در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید :انواع بازی‌ها برای کودکان

جنسیت و بازی

پسران و دختران از نظر علایق و انتخاب بازی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و این تفاوت با افزایش سن آن‌ها بیشتر دیده می‌شود.
بازی‌های پسرانه:
پسرها عموماً از بازی‌های دشوار که نیاز به فعالیت بدنی زیاد داشته باشد، استقبال می‌کنند. بازی پسران بیشتر وسیله‌ای برای ابراز خود در برابر دیگران و مراقبت از آن‌هاست. پسرها پرخاشگری و قانون‌شکنی در بازی را عیب نمی‌دانند و هنگام بازی کمتر گوش‌شان متوجه حرف‌ها و توصیه‌های اطرافیان است. پسرها بیشتر نوآوری می‌کنند و هنگام بازی اختراعات بیشتری از آن‌ها سر می‌زند. جنگ، تعقیب و گریز، مغازه‌داری و رانندگی از بازی‌های مورد علاقه پسرهاست.
بازی‌های دخترانه:
دختران ترجیح می‌دهند دور هم جمع شوند، صحبت کنند و با یکدیگر مهمان بازی کنند و یا ادای یک خانواده را در بیاورند که در آرامش زندگی می‌کند. دخترها معمولاً در بازی‌های‌شان پرخاشگری نمی‌کنند و هنگام بازی توجه‌شان به محیط پیرامون کم نمی‌شود. برای دختران بازی کردن وسیله‌ای برای بودن با دیگران است و به بازی‌های رقابتی، کمتر از پسران علاقه دارند. دختران به تمیز کردن خانه (به عنوان بازی)، آشپزی، حمام کردن عروسک‌ها و نظم‌دهی به امور بسیار علاقه‌مند هستند.
 

هم‌بازی‌های کودک

ـ وجود هم‌بازی برای کودک ضروری است و کودکان خیلی زود از بازی‌های یک نفره و تنهایی خسته می‌شوند.
ـ در انتخاب هم‌بازی‌های کودکان خود دقت کنید. آن‌ها باید از نظر تربیتی و خوی خانوادگی به خانواده شما نزدیک باشند تا فرزند شما دچار تضاد و دوگانگی نشود.
ـ دقت کنید که تفاوت سنی هم‌بازی‌های کودک‌تان با او خیلی زیاد نباشد و آن‌ها در یک گروه سنی قرار داشته باشند. بخصوص از بازی کودکان کمتر از هفت سال با بچه‌های بالای ده سال جلوگیری کنید.
ـ همواره به شکلی بر فرزندتان هنگام بازی نظارت کنید. بسیاری از اتفاقات ناگوار جسمی و صدمات غیر قابل جبران روحی، در هنگام بازی با هم‌بازی‌ها رخ می‌دهد.
 

منبع :

برگرفته از کتاب  زنی که باید باشم 3
 

بیشتر بخوانید :
بازی کودک و آموزش
نقش بازی در تربیت دینی
ورزش و بازی، لازمه ی تربیت کودک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.