همسران رازدار

حل کردن مشکلات در چارچوب خانه، حفظ اسرار خانوادگی و جلوگیری از باخبر شدن نزدیکان از مسائل و اسرار خانوادگی، از جمله صفات متعالی و زیبای یک خانواده است. که از بوجود آمدن مسائلی زیادی پیشگیری میکند.
پنجشنبه، 19 بهمن 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
همسران رازدار
افشای مسائل خانوادگی سبب باز شدن حریم خصوصی همسران به روی دیگران و مداخله آنان می ‏شود.
 
حل کردن مشکلات در چارچوب خانه، حفظ اسرار خانوادگی و جلوگیری از باخبر شدن نزدیکان از مسائل و اسرار خانوادگی، از جمله صفات متعالی و زیبای یک خانواده است. که از بوجود آمدن مسائلی زیادی پیشگیری میکند.
تعداد کلمات 1092 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
راز داری


خبرگزاری نباشید

یکی از عواملی که سبب دلخوری و ناراحتی زن یا شوهر می شود، این است که یکی از همسران، بدون هماهنگی و تأیید همسرش مواردی را با فامیل، دوستان، آشنایان و به­ ویژه با اعضای خانواده خود در میان گذارد و یا کوچک­ترین اختلاف و مشکلی که به وجود می‌آید را در سریع­ترین زمان ممکن برای اطرافیان گزارش می­کند. این امر سبب رنجش و ناراحتیِ همسری که حریم زندگی زناشویی­اش بدون هماهنگی و اجازه­ وی مورد تعدی قرار گرفته، خواهد شد.
این ویژگی در همسران آسیب­زاست؛ زیرا گذشته از اینکه موجب اختلاف و ناراحتی بین زن و شوهر می­شود، حریم خصوصی آنها را نیز به روی دیگران باز می­کند و زمینه مداخله دیگران در زندگی خانوادگی آنها فراهم می­شود.
غمِ حبیب، نهان بِه، ز گفت و گوى رقیب        که نیست سینه ارباب کینه، مَحرم راز
 

ناپختگی

همسران جوان در اوایل زندگی مشترک خود، ناخواسته و از روی غفلت یا ناپختگی، مسائلی که مربوط به زندگی زناشویی، خلقیات و روحیات یکدیگر است را برای اقوام و دوستان نزدیک بازگو می کنند. این کار در وهله اول شاید مشکلی ایجاد نکند؛ اما با گذشت زمان و تغییر رابطه ها و دوستی های بیرونی ممکن است مشکل ساز شود و در آینده مورد طعنه و سرزنش قرار گیرند.
 

خاطره ها می‏ مانند

گاهی لازم است شما و همسرتان زمانی که آرامش دارید، درباره پی­آمدهای آگاه کردن دیگران از مسائل درون خانواده، با هم صحبت کنید و بدون اینکه همسرتان را متهم کنید و یا سرکوفت بزنید از آثار منفی این کار بگویید.
عشق­بازى کار بازى نیست، اى دل سر بِباز     زآنکه گوى عشق، نتوان زد به چُوگان هوس[1]
به همسرتان یادآوری کنید که شما سرانجام مشکل­تان را حل می­کنید، اما خاطره آن هرگز از ذهن نزدیکان­ پاک نمی‌شود و تنها تصویر مخدوشی از روابط­تان را برای آنها به نمایش می­گذارید. شما باید در ترک این عادت به همسرتان کمک کنید. شاید بهترین راه­حل این باشد که کمتر با همسرتان درگیر شوید و اختلاف­هایتان را کم کنید.
 

احترام بجای خود

همان­طور که گفتیم، برخی از زن یا شوهرها کوچک­ترین مسئله مربوط به حریم مشترک را با نزدیکان خود، بویژه پدر و مادرشان مطرح می­کنند و اگر از آنها دلیل کارشان را بپرسی، می­گویند خداوند بر احترام گذاشتن و دوست داشتن پدر و مادر تأکید بسیاری کرده است و ما هم برای حفظ احترام­ آنها همه­چیز را به آنها می­گوئیم.
خداوند به احترام گذاشتن پدر و مادر تأکید بسیاری فرموده است. اما ما نباید ­جایی را به بهای ویران کردن جای دیگر، آباد کنیم. همان­طور که پدر و مادر بر گردن ما حق دارند، همسر و فرزندان هم حق دارند.
وقتی زن و شوهر به هم مَحرم می­شوند، پدر و مادر با آنها نامحرم می­شوند. البته منظور محرم و نامحرم شرعی نیست، بلکه منظور این است که همسران نباید سِرّ مشاع بین خودشان را حتی به پدرو مادرشان هم بگویند؛ زیرا ازدواج شروع استقلال و بریده شدن دوباره بندناف از پدر و مادر است. 
گر خود رقیب، شمع است، اسرار از او به پوشان         کآن شُوخِ سر بُریده، بند زبان ندارد[2]
 

 ناسپاس

خداوند در مورد دو زنی که اسرار درون خانه خود را افشا کردند، می­فرماید: «همسر نوح و همسر لوط را مثال آورد که تحت سرپرستى دو بنده صالح ما بودند و چون به آنها خیانت کردند، پیوندشان با آن دو، سودى برایشان نداشت».[3]
چو شمع، هرکه به اِفشاى راز شد مشغول        بَسش زمانه، چو مِقراض در زبان گیرد[4]
البته خیانت آنها هرگز انحراف از جاده عفت نبود؛ زیرا همسر هیچ پیامبرى هرگز آلوده به بى‏عفتى نشده است، بلکه خیانت آنها این بود که اسرار خانه را به دشمن اطلاع می­دادند.[5] خداوند در آیه دیگری نیز فرموده­اند: «به خاطر بیاورید هنگامى را که پیامبر صلی­ الله­ علیه ­وآله­ وسلم یکى از رازهاى خود را به بعضى از همسرانش گفت، ولى او رازدارى نکرد و به دیگران خبر داد».[6]
در این زمینه روایت­های بسیاری وجود دارد؛ برای نمونه، حضرت على علیه­السلام در حدیث ارزشمندی مى‏فرمایند: «تمام خیر دنیا و آخرت، در این دو چیز نهفته شده: کتمان سِرّ و دوستى با نیکان؛ و تمام شر، در این دو چیز نهفته شده: افشاى اسرار و دوستى با اشرار».[7]
 

از کتمان کمک بگیرید

همسران نه ­تنها نباید در مورد مسائل و اختلاف­هایی که بین آنها اتفاق می­افتد، با دیگران صحبت کنند، بلکه در مورد برنامه­ هایی که اعضای خانواده قصد اجرای آنها را دارند نیز نباید به اطرافیان اطلاع دهند. در روایت­ها هم به این موضوع اشاره شده است؛ برای نمونه، پیامبر گرامی اسلام صلی­ الله­ علی ه­وآله ­وسلم فرموده ­اند: «در برآوردن نیازهایتان از کتمان کمک بگیرید؛ چرا که هر صاحب نعمتی مورد حسد واقع می شود».[8]
آه و فریاد که از چشم حسود مَهِ چرخ      در لحد، ماه کمان‌ابروى من منزل کرد[9]
همچنین امام ­هادی علیه السلام با اشاره­ به دلیل لزوم این کار فرمودند: «آشکار کردن چیزی که هنوز محکم و استوار نشده، موجب تباهی آن می شود».[10]
 

منابع:

رمز و راز دلبران، علی محمد صالحی، ناشر مولف، قم، 1394.
مداخله و مشکل آفرینی در زندگی همسران، سعید کاوه، تهران، انتشارات سخن، 1387.
تفسیر نمونه، مکارم شیرازی،  ج24، ص 301.  
 

بیشتر بخوانید :
رازداری (1)
رازداری (2)

پی نوشت :

[1] . «کار عشق­بازى، بازى و سَرسَرى نیست. سر در راه آن بباز؛ زیرا که گوى عشق را با چوگان هوس نمى‌توان زد و برد». شرح جلالى بر حافظ،ج ‌3، ص 1404.
[2] . «اگر شمع هم نگهبان معشوق است، راز عشق خود را بر او فاش مکن که این گستاخ بى‌قرار، اختیار زبانش در دست خودش نیست».  شرح جلالى بر حافظ؛ ج‌2، ص: 710.
[3] . «امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ  کَانَتَا تحَْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَلِحَینْ‏ِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنهُْمَا مِنَ اللَّهِ شَیًْا» (تحریم:10).
[4] . «هرکس همچون شمع افشای راز کند، چه بسا زمانه همچون قیچی زبانش را کوتاه کند». (مقراض: قیچی که با آن فتیله شمع را کوتاه می­کردند).
[5] . تفسیر نمونه، ج24، ص 301.  
[6] . « وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبىِ‏ إِلىَ‏ بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِیثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ» ( تحریم:3).
{7}. «جُمِعَ خَیْرُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فِی کِتْمَانِ‏ السِّرِّ وَ مُصَادَقَةِ الْأَخْیَارِ وَ جُمِعَ الشَّرُّ فِی الْإِذَاعَةِ وَ مُوَاخَاةِ الْأَشْرَار » . بحارالانوار، ج 72، ص71.
[8] . «عَلیکُم بإِنجاحِ الحَوائجِ بِکتمانِها فَإِنّ کُلَّ ذی نِعمةٍ مَحسودٌ ». همان، ج 70، ص 250.
[9] . «داد و فریاد که از چشم زخمِ، ماه حسود آسمان، ماه کمان ابروى من در زیر سنگ گور جاى گرفت». شرح جلالى بر حافظ، ج‌2، ص 748.
[10] . «إِظْهَارُ الشَّیْ‏ءِ قَبْلَ‏ أَنْ‏ یُسْتَحْکَمَ‏ مَفْسَدَةٌ لَهُ». بحارالانوار، ج‏72، ص 71.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.