والدین، کودکان و کنترل آسیب های اینترنت

آسیب های مختلف اخلاقی، تربیتی، فرهنگی و پزشکی فرزندان ما را در فضای مجازی تهدید می کند. در این مقاله به راهکارهایی، که والدین می¬توانند در جهت کاهش و کنترل آسیب های اینترنت برای کودکان خود استفاده کنند، اشاره می¬کنیم.
پنجشنبه، 23 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
والدین، کودکان و کنترل آسیب های اینترنت
کودکان نیازمند مراقبت و محافظت والدین در برابر آسیب­ های خطرناک اینترنت هستند.
 
چکیده : آسیب­ های مختلف اخلاقی، تربیتی، فرهنگی و پزشکی فرزندان ما را در فضای مجازی تهدید می­کند. در این مقاله به راهکارهایی، که والدین می­ توانند در جهت کاهش و کنترل آسیب­های اینترنت برای کودکان خود استفاده کنند، اشاره می­کنیم.

 تعداد کلمات 1055/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
زنان خانه‌دار و ضرورت توانمند شدن در عرصه تکنولوژی ارتباطات

مقدمه

براساس تحقیقات مختلف، اینترنت نیروی مخربی است که به رغم فواید بی‌شمار، می‌تواند زندگی کودکان و نوجوانانی که وقت زیادی را صرف آن می‌کنند به تباهی بکشاند و زمان لازم برای فعالیت‌های اجتماعی، تفریحی و دانش‌اندوزی را از آنان بگیرد. برای این دسته افراد، کار، دوستان، خانواده و خواب جای خود را به دنیای مجازی، اتاق‌های گفت‌وگو و بازی‌های رایانه‌ای داده است. از سوی دیگر طبیعی است کودکان و نوجوانانی که تمایل به استفاده از اینترنت نشان می‌دهند، وقت کمتری را برای خانواده‌شان می‌گذارند

اینترنت به مثابه ابزار یا مانع اساسی در تعلیم و تربیت

انسان بسیاری از رفتارهای سالم یا ناسالم را از طریق مشاهده و همانندسازی و با الگوبرداری یاد می‌گیرد و افرادی در این راستا به عنوان الگو تلقی می‌شوند که جذاب، مهم و دوست‌داشتنی باشند. این الگوها می‌توانند اعضای خانواده، معلم، همسالان، هنرپیشگان و یا شخصیت‌های خیالی باشند. از آنجا که کودکان به دلیل عدم شکل‌گیری شخصیت در سنین پایین، قادر به انتخاب بهتر از میان الگوهای موجود در جامعه نیستند، بنابراین، به مرور اطلاعات دریافتی اینترنت و یا سایر سیستم‌های فناوری اطلاعات همانند یک ابزار الگوسازی عمل می‌کند و ممکن است نسبت به انتقال افکار و دیدگاه‌های مختلف و متضاد با عرف رایج اجتماعی به کودکان عمل کرده و ساختار جدیدی از شخصیت و نوعی ناهنجاری روانی در آنها شکل گیرد که در مجموع به نفع جامعه نخواهد بود. مطالعه و مشاهدۀ صدها عمل خشونت‌آمیز، آدم‌کشی و تجاوز و تفکرات متضاد با مبانی اعتقادی عامۀ مردم در روزنامه‌ها، تلویزیون، اینترنت و سیستم‌های مختلف فناوری اطلاعات آن چنان وضعیتی را به وجود آورده است که تمامی اصول تربیتی سنتی را زیر سؤال برده و به مانند یک ابزار اساسی در روش تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی نشده و غیرعمدی می‌تواند نقش قابل توجهی در ساخت و بنای اعتقادی ـ اجتماعی و اخلاقی جامعه داشته باشد.
 

والدین می‌توانند آسیب‌های حاصل از اینترنت را کاهش دهند

اگرچه کودکان تا حدی نیاز به استقلال دارند، اما نیازمند مراقبت و محافظت والدین‌شان در مناسبت‌های روزمره هم می‌باشند و لذا همان مهارت‌های کلی مدیریتی که در دنیای واقعی اعمال می‌شود می‌تواند در دنیای اینترنتی هم وجود داشته باشد.
اگر دلایلی جهت مراقبت از فعالیت‌های شبکه‌ای فرزند خود دارید، در مورد آن با آنها صحبت کنید. همچنین از مربیان و مشاورین آنها نیز کمک بخواهید. همراه با فرزندانتان یاد بگیرید که چگونه از شبکه استفاده کرده و با مسائلی که در هنگام استفاده از آن ممکن است اتفاق بیافتد آشنا شده و سعی کنید آنها را به کودکانتان گوشزد کنید. به خاطر بسپارید که نحوه پاسخ شما تعیین‌‌کننده این مطلب است که آیا هنگام رویارویی با مشکلات می‌توانند به شما پناه بیاورند یا خیر. از آنجایی که بسیاری از سایت‌ها فقط برای بزرگسالان طراحی شده و مطالب و تصاویر آنها برای کودکان و نوجوانان مناسب نمی‌باشد بهتر است برای حمایت و حفاظت از فرزندان از فیلترهای مخصوص استفاده کنید.
 

توصیه هایی کاربردی برای والدین جهت کاهش آسیب­ های اینترنتی فرزندانشان

ـ به طور مداوم بررسی کنید که فرزندان از چه سایت‌هایی استفاده کرده و چه مطالبی را در حافظه کامپیوتر حفظ می‌کنند.
ـ بهتر است رمز ورود به پست الکترونیکی فرزندان را داشته و آن را چک کنید.
ـ از فرزندان بخواهید تا به شما نشان بدهند چگونه از خدمات اینترنت و شبکه استفاده می‌کنند. مسلماً از دانش آنها متعجب خواهید شد.
ـ مراقب باشید تا فرزندتان تمام اوقات را پای کامپیوتر نگذراند.
ـ مراقب باشید بدون اجازه شما برای کسی تصویر و یا کارت اعتباری و یا اطلاعات بانکی نفرستد.
ـ باید مردم و نه کامپیوتر بهترین دوستان و همراهان فرزند شما باشند.
ـ کامپیوترتان را در محلی قابل دسترس مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه و یا اتاق خواب خودتان بگذارید. هرگز اجازه ندهید کامپیوتر در اتاق بچه قرار بگیرد.
ـ به اندازه کافی در مورد کامپیوتر اطلاعات کسب کنید تا بتوانید همراه فرزندتان از آن لذت ببرید.
ـ در تمام مدتی که فرزندتان از شبکه استفاده می‌کند مراقب او باشید.
ـ اجازه دهید تا فرزندتان راجع به تجربه‌ها و فعالیت‌های اینترنتی‌اش با شما به راحتی صحبت کند.
ـ به فرزندتان راجع به استفاده از chat و اتاق‌های گفتگو هشدار بدهید و به او آموزش بدهید که به عوامل تهدیدکننده پاسخ نداده و در صورت مشاهده چنین اعمالی به شما گزارش دهد.
ـ مطمئن شوید که فرزندتان به محض دیدن تصویر و یا نوشته نامناسب به شما اطلاع می‌دهد.
ـ کودکان خود را تشویق کنید که با شما راجع به محاسن اینترنت صحبت کنند.
ـ به آنها کمک کنید که تعادلی بین استفاده از کامپیوتر و سایر فعالیت‌ها ایجاد کنند.
ـ مطمئن شوید که فرزندتان روش‌های مراقبتی را وقتی که فردی چیزی مانند پول را برابر هیچ به او هدیه می‌دهد آموخته است.
ـ مطمئن شوید که فرزندتان به دنبال یک ارتباط رو در رو بدون اطلاع شما با شخصی که در اینترنت آشنا شده نیست.
ـ سعی کنید دوستان اینترنتی فرزندتان را بشناسید؛ همان‌گونه که بقیه دوستانش را می‌شناسید.
ـ مراقب باشید، فرزندتان رمز ورود به پست الکترونیک خود را حتی به دوستانش نداده و مرتباً آن را عوض می‌کند.
ـ به فرزندتان بیاموزید که از مقررات اخلاقی هنگام استفاده از اینترنت پیروی کند.
ـ به فرزندتان آموزش دهید که هرگز در اینترنت چیزی را نگوید که توانایی گفتن رو در روی آن را ندارد. بسیار مناسب است که قوانین یک کشور را قبل از ورود به آنجا بدانیم و شبکه جدیدترین کشور است. به کودکان آموزش دهید که قانون حاکم بر این بازی، احترام است.
ـ به فرزندان خود بیاموزید که هرگز ضمایمی (attachment) را که توسط یک غریبه فرستاده می‌شود باز نکنند.
ـ در ارتباط با فرزندان کوچک‌تر که توانایی پیروی از مقررات و خط‌مشی‌های شما را به صورت مداوم ندارند اجازه استفاده از شبکه اطلاعاتی را ندهید.

منبع: مهارت­ های زندگی زنان خانه ­دار
 

بیشتر بخوانید:
کودکان در معرض آسیب های اینترنتی قرار دارند
مهم ترین آسیب های اینترنت
ضرورت نظارت والدین بر فرزندان خود در فضای مجازی
فوبیای اجتماعی؛ تهدیدی برای اعتیاد به اینترنت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما