اسلام برای روابط جنسی در خانواده احکام خاصی در نظر گرفته است.
چکیده: اسلام دینی کامل و جامع است و از کوچکترین تا بزرگترین مسائل فردی و اجتماعی در آن مطرح شده است. یکی از مهمترین این مسایل، روابط جنسی در خانواده است که احکام و آداب خاصی برای آن در نظر گرفته است. رعایت این احکام، برای استحلام و استحکام کانون خانواده ضروری به نظر می رسد. با ما همراه باشید.
تعداد کلمات 926 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
تعداد کلمات 926 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
مقدمه [i]
اینکه شما میبینید در اسلام محرم و نامحرم و جدایی زن و مرد و اینها مطرح است، اینها مسائل ارتجاعی نیست. اینها جزو دقیقترین مسائل انسانی و بشری است. یکی از مهمترین آن، این است که بنیان خانواده مستحکم میماند. چون زن و شوهر به هم احساس وفاداری میکنند، در موضع حسادت قرار نمیگیرند، این خیلی مسأله مهمی است.[ii]
احکام عقد، ازدواج و رابطهی جنسی
ـ به واسطهی عقد ازدواج، زن به مرد (و مرد به زن) حلال میشود و آن بر دو قسم است دائم و غیر دائم...[iii]
ـ در زناشویی، چه دائم و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود و تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست و صیغهی عقد را یا خود زن و مرد میخوانند و یا دیگری را وکیل میکنند که از طرف آنان بخواند.[iv]
ـ یکی از عیوبی که اگر در زن باشد و مرد بعد از عقد بفهمد عقد را میتواند به هم بزند آن است که در فرج زن گوشت یا استخوانی باشد که مانع نزدیکی مرد شود.[v]
ـ اگر زن بعد از عقد بفهمد که شوهرش آلت مردی ندارد یا عنین[vi] است و نمیتواند وطی و نزدیکی نماید یا تخمهای او (بهجت: بیضههای او) را کشیدهاند میتواند عقد را به هم بزند.[vii]
ـ اگر شوهر در عقد شرط کند که زن باکره باشد و بعد از عقد معلوم شود که باکره نبوده میتواند عقد را به هم بزند.[viii]
ـ جراحی برای ترمیم بکارت اگر موجب نظر و لمس غیر شوهر باشد حرام است و در صورت ترمیم چنان چه شوهر در موقع ازدواج شرط بکارت کند یا عقد را مبنی بر بکارت دختر جاری کنند و بکارت بر اثر نزدیکی برطرف شده باشد حق فسخ برای شوهر وجود دارد و جراحی در آن تأثیری ندارد.[ix]
ـ مقاربت و نزدیکی در دوران آبستنی مانعی ندارد.[x]
ـ در زناشویی، چه دائم و چه غیر دائم باید صیغه خوانده شود و تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست و صیغهی عقد را یا خود زن و مرد میخوانند و یا دیگری را وکیل میکنند که از طرف آنان بخواند.[iv]
ـ یکی از عیوبی که اگر در زن باشد و مرد بعد از عقد بفهمد عقد را میتواند به هم بزند آن است که در فرج زن گوشت یا استخوانی باشد که مانع نزدیکی مرد شود.[v]
ـ اگر زن بعد از عقد بفهمد که شوهرش آلت مردی ندارد یا عنین[vi] است و نمیتواند وطی و نزدیکی نماید یا تخمهای او (بهجت: بیضههای او) را کشیدهاند میتواند عقد را به هم بزند.[vii]
ـ اگر شوهر در عقد شرط کند که زن باکره باشد و بعد از عقد معلوم شود که باکره نبوده میتواند عقد را به هم بزند.[viii]
ـ جراحی برای ترمیم بکارت اگر موجب نظر و لمس غیر شوهر باشد حرام است و در صورت ترمیم چنان چه شوهر در موقع ازدواج شرط بکارت کند یا عقد را مبنی بر بکارت دختر جاری کنند و بکارت بر اثر نزدیکی برطرف شده باشد حق فسخ برای شوهر وجود دارد و جراحی در آن تأثیری ندارد.[ix]
ـ مقاربت و نزدیکی در دوران آبستنی مانعی ندارد.[x]
در این زمانها آمیزش غیرمجاز است:
1ـ در زمانی که زن در دوران قاعدگی است.
2ـ در زمان استحاضهی کثیره یا متوسطه قبل از غسل.
3ـ زمان نفاس.
4ـ در حال روزهی واجب.
5ـ در حال بیماری که آمیزش برای آنها ضرر داشته باشد.
6ـ زمانی که نتوان غسل یا تیمم کرد بعد از داخل شدن وقت نماز.
7ـ در حال اعتکاف.
8 ـ در زمانی که زن کمتر از 9 سال داشته باشد.
9ـ در حال احرام.
10ـ در صورت عدم به جا آوردن طواف و نماز نساء در حج و عمره.
در این موارد مانعی ندارد مرد با زن طوری ملاعبه کند که تمام مقدمات نزدیکی حاصل شده و منی هم از مرد خارج شود ولی دخولی صورت نگیرد.[xi]
2ـ در زمان استحاضهی کثیره یا متوسطه قبل از غسل.
3ـ زمان نفاس.
4ـ در حال روزهی واجب.
5ـ در حال بیماری که آمیزش برای آنها ضرر داشته باشد.
6ـ زمانی که نتوان غسل یا تیمم کرد بعد از داخل شدن وقت نماز.
7ـ در حال اعتکاف.
8 ـ در زمانی که زن کمتر از 9 سال داشته باشد.
9ـ در حال احرام.
10ـ در صورت عدم به جا آوردن طواف و نماز نساء در حج و عمره.
در این موارد مانعی ندارد مرد با زن طوری ملاعبه کند که تمام مقدمات نزدیکی حاصل شده و منی هم از مرد خارج شود ولی دخولی صورت نگیرد.[xi]
ملاعبه با همسر
ـ آبی که گاهی بعد از ملاعبه و بازی کردن از انسان خارج میشود و به آن «مذی» میگویند پاک است و نیز آبی که گاهی بعد از منی بیرون میآید و به آن «وذی» گفته میشود و آبی که گاهی بعد از بول بیرون میآید و به آن «ودی» میگویند اگر بول به آن نرسیده باشد پاک است.[xii]
حیض و جنابت
ـ مردی که به همسر در حال حیض نزدیکی کرده باید استغفار کند و بنابر احتیاط مستحب (بهجت: احتیاط واجب) کفاره بدهد.[xiii]
ـ اگر مرد نداند آمیزش با همسر در زمان حیض حرام است و آمیزش انجام گیرد دادن کفاره واجب نیست. (بهجت: ولو جاهل، مقصر بوده و گناه کرده است).[xiv]
ـ اگر شوهری زنش را در مدت حیض مجبور به تمکین کرد بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.[xv]
ـ اگر مرد نداند آمیزش با همسر در زمان حیض حرام است و آمیزش انجام گیرد دادن کفاره واجب نیست. (بهجت: ولو جاهل، مقصر بوده و گناه کرده است).[xiv]
ـ اگر شوهری زنش را در مدت حیض مجبور به تمکین کرد بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.[xv]
نزدیکی از پشت
ـ حکم وطی دبر[xvi] زوجه در ایام عادت و غیر او چیست و آیا زن میتواند امتناع بورزد؟
در دو فرض جواز امتناع و عدم آن آیا زن مستحق نفقه است:
خویی: احتیاط واجب ترک آن است مطلقاً و میتواند امتناع بورزد و در این صورت مستحق نفقه هست.[xvii]
بنابر احتیاط واجب وطی در دبر زن جایز نیست و احتیاطاً کفاره هم دارد.[xviii]
ـ آیا زن و شوهر میتوانند تمام بدن خود را (داخل یا ظاهر) به هم برسانند؟
بهجت: مانعی ندارد.
تبریزی: با رضایت طرفین مانعی ندارد ولی وطی در دبر، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
در دو فرض جواز امتناع و عدم آن آیا زن مستحق نفقه است:
خویی: احتیاط واجب ترک آن است مطلقاً و میتواند امتناع بورزد و در این صورت مستحق نفقه هست.[xvii]
بنابر احتیاط واجب وطی در دبر زن جایز نیست و احتیاطاً کفاره هم دارد.[xviii]
ـ آیا زن و شوهر میتوانند تمام بدن خود را (داخل یا ظاهر) به هم برسانند؟
بهجت: مانعی ندارد.
تبریزی: با رضایت طرفین مانعی ندارد ولی وطی در دبر، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
ادامه دارد....
تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار
منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم
بیشتر بخوانید:
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
مسایل جنسی بایدها و نبایدها (1)
آداب بچه دار شدن از منظر روایات اسلامی (بخش اول)
آداب بچه دار شدن از منظر روایات اسلامی (بخش دوم)
پی نوشت :
[i] ـ تمام مطالب این فصل از دو کتاب ازدواج دائم و موقت نوشتهی سید حجت موسوی خویی و رساله توضیح المسائل محشی امام خمینی (شش مرجع) تنظیم موسسه مطالعاتی منتظران موعود ـ ط. مسلمیزاده، استخراج شده است.
[ii] ـ مقام معظم رهبری، 15/10/1379
[iii] ـ امام خمینی، خوئی، گلپایگانی؛ سیستانی، تبریزی، وحید صافی.
[iv] ـ امام خمینی، خوئی، گلپایگانی، بهجت، سیستانی، تبریزی، وحید صافی.
[v] ـ خویی، گلپایگانی، وحید، تبریزی، صافی.
[vi] ـ وقتی آلت مرد قدرت دخول ندارد و آمیزش جنسی صورت نمیگیرد.
[vii] ـ امام خمینی، بهجت.
[viii] ـ خویی، امام خمینی، گلپایگانی، بهجت، تبریزی، وحید صافی.
[ix] ـ بهجت، صافی.
[x] ـ بهجت، سیستانی، تبریزی، صافی.
[xi] ـ احکام ازدواج دائم و موقت، سید حجت موسوی خویی، ص 100.
[xii] ـ امام خمینی، خامنهای، صافی.
[xiii] ـ بهجت، سیستانی، تبریزی.
[xiv] ـ بهجت، سیستانی، تبریزی.
[xv] ـ بهجت.
[xvi] ـ نزدیکی از پشت با زن.
[xvii] ـ بهجت.
[xviii] ـ بهجت.