5 راهکار مقابله با استرس­ های زندگی

استرس یک حقیقت اجتناب ناپذیر در زندگی روزمره ما است. استرس در واقع هر موقعیت جدید یا تغییری است که فرد باید خود را با آن سازگار کند. استرس‌ها از منابع مختلفی سرچشمه می­ گیرند. در مقاله زیر سه راهکار کلی برای مقابله با استرس به شما آموزش می ­دهیم.
چهارشنبه، 29 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
5 راهکار مقابله با استرس­ های زندگی
 بهره گیری از مقابله صحیح با استرس، در مواجهه موفق با استرس موثر است.
 
چکیده: استرس یک حقیقت اجتناب ناپذیر در زندگی روزمره ما است. استرس در واقع هر موقعیت جدید یا تغییری است که فرد باید خود را با آن سازگار کند. استرس‌ها از منابع مختلفی سرچشمه می­ گیرند. در مقاله زیر پنچ راهکار کلی برای مقابله با استرس به شما آموزش می ­دهیم.

تعداد کلمات 826 کلمه /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
3 راه مقابله با استرس­ های زندگی

 مقدمه

اگرچه استرس در زندگی تمام انسان‌ها وجود داشته و یک حقیقت اجتناب‌ناپذیر زندگی محسوب می‌شود، ولی واکنش‌های افراد نسبت به آن بسیار متفاوت است. دلیل این تفاوت، در نوع مقابله است. کسانی که هنگام رویارویی با استرس، از مقابله‌های صحیح و سازگارانه استفاده می‌کنند، شدیدترین استرس‌ها را نیز با موفقیت، پشت ‌سر می‌گذارند، ولی کسانی که مقابله‌های ناسازگار، ناکارآمد و مضر دارند، توان رویارویی با کوچک‌ترین استرس‌ها را نیز دارا نیستند.
در مقاله زیرپنچ راهکار عمومی در مقابله با استرس را به شما آموزش می ­دهیم.
 

راهکارهای عمومی مقابله با استرس

● اول از همه اینکه
 هرگزعادت به بازگوکردن مشکلات خود نزد همه نکنید.
بازگو کردن مشکلات، وزن آن­ها را زیاد می­کند، علاوه بر آن معمولا وقتی سفره دلتان را جلو کسی باز می‌کنید، او هم سفره دل خودش را برایتان باز می­کند... و این یعنی تمام زمانی که می­توانستید با دوست خود شاد باشید و کلی خوش بگذرانید، صرف یادآوری مشکلات وسختی­هایتان شد. شما می­توانید در روابط خود با دوستانتان، زمان کوتاهی را برای گفتگو برای این کار در نظر بگیرید و بعد از اتمام این زمان، بقیه وقت خود را به گفتگوهای دیگر بگذرانید.

● دوم اینکه
فقط به زمان حال فکر کنید.
گذشته‌تان و آینده‌تان را خیلی جدی نگیرید. اصلا پاپیچ خرابکاری­ها و کوتاهی‌هایی که در گذشته در حق خودتان کرده‌اید، نشوید. یاد بگیرید که خودتان را به خاطر اشتباهات گذشته ببخشید. هرگز در خاطرات تلخ یا شیرین گذشته غوطه ­ور نشوید. همه افراد اشتباهاتی در زندگی خود داشته­اند؛ و در هر صورت، انگشت فرو­کردن در زخم­های قدیمی، هیچ فایده‌ای جز چرکی شدن آنها ندارد. آینده را هم که رسما باید به هیچ وجه به حساب نیاورید، ترس از حوادث و رخدادهای احتمالی، حماقت محض است. بهتر است بدانید که فکر هر چیزی، از خود آن چیز معمولا سخت‌تر و دردناک‌تر است. گذشته، خوب یا بد به هرحال، گذشته گذشته است و آینده نیز هنوز نیامده است، پس فقط و فقط در حال زندگی کنید.

● سوم اینکه:
به خودتان استراحت بدهید.
حالا می‌گوییم استراحت، یکدفعه فکرتان نرود به سمت یک ماه بی خیال همه چیز شدن و سواحل هاوایی…! آنهم وسط همه گرفتاریها و مسایل بلکه با در نظر داشتن شرایط خود اقدام به استراحت کنید. یک مسافرت کوتاه یکروزه در تعطیلات آخر هفته می­تواند خستگی یک هفته کاری را از تن شما به در ببرد. شما می توانید، حتی در طول روز نیز یک مرخصی کوتاه بدهید. پرداختن به هنر مورد علاقه­تان در طول روز به طور کلی، حال و هوای شما را عوض می­کند.

●چهارم اینکه:
دیگران را به عنوان یک انسان بپذیرید.
 اگر فکر کنید که تافته جدابافته هستید، به تدریج، ناخودآگاه نوعی تفکر و رفتار در خودتان به وجود می آورید که شما را از سایرین جدا می کند. این امر سبب می شود که نوعی حس خود برتربینی به شما دست بدهد، به مرور زمان خودخواهی در وجودتان مستولی شده و دائماً دست به قضاوت های نابجا درباره دیگران خواهیم زد. پس از چندی شروع می کنیم به مبارزه درونی با سایر افراد. این امر سبب ایجاد ترس، چشم و هم چشمی، و مقایسه نابجا شده و نهایتاً ما را به سمت ناامیدی و اضطراب سوق می دهد. تمرین کنید که خودتان را نیز جزئی از پیکره عظیم بشریت ببینید، نه یک فرد جدا افتاده و تنها. بیشتر به شباهت هایی که با دیگران دارید توجه کنید نه به تفاوت های قابل اغماز.

● پنجم اینکه:
از ریلکسیشن استفاده کنید.
فلسفه زیربنایی استفاده از تمرین‌های آرام‌سازی برای مقابله با استرس این است که آرام‌سازی، پاسخ‌های فیزیولوژیکی را به وجود می‌آورد که کاملاً متضاد پاسخ به استرس بوده و استفاده از آن موجب می‌شود که ذهن آرام شده و هشیاری از یک حالت تحلیلی به یک وضعیت پذیرندگی برسد. در این حالت، آرامش روانی و فیزیکی لازم برای مواجه شدن با استرس فراهم شده و موجب می‌شود که انرژی اعاده شده، افکار از ذهن بیرون رفته و دیدگاه وسیع‌تری در مورد موضوع پدیدار شود. با این دیدگاه وسیع، توان فکری فرد افزایش یافته، راه‌حل‌های خلاق برای مشکلات نمایان شده و جا برای افکار مثبت باز می‌شود. شما باید روش آرام‌سازی را آنقدر تمرین کنید تا بتوانید در عرض یک یا دو دقیقه به آرمیدگی دست یافته و در نهایت در مواقع لزوم به صورت اتوماتیک انجام دهید.
  
تهیه و تنظیم: خانم حدیثه اسفندیار
 

بیشتر بخوانید:
استرس و مقابله با آن
5 راه اعجاب‌انگیز برای کاهش استرس و حفظ آرامش
استرس و راهکارهای کاهش آن
بایدها و نبایدهای مدیریت استرس
کنترل اضطراب و استرس برای بانوان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.