روایات بسیاری دربارۀ مکان و زمانهای نامناسبی، که نباید انعقاد نطفه در آن صورت پذیرد، وجود دارد.
چکیده : روایات زیادی دربارۀ آداب همبستری و بهترین و بدترین زمانها و مکانها جهت انعقاد نطفه در اسلام، چهارده قرن پیش، تصریح شده است؛ اگرچه علت بسیاری از این موارد هنوز بر بشر مشخص نشده است. با ما همراه باشید.
تعداد کلمات 1190 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
تعداد کلمات 1190 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
مقدمه
روایات زیادی دربارۀ مستحبات و مکروهات همبستری و بهترین و بدترین اوقات، مکانها و ویژگیهای روحی، جهت انعقاد نطفه به دست ما رسیده است؛ زیرا ساعتها، روزها، ماهها، سالها، قرنها و مواضع خورشید، ماه، زمین و ستارگان و محیط، بر آمیزش و نطفه، اثر حتمی الوقوع دارند که چهارده قرن پیش، اسلام برای آنها دستورها و مقرراتی صادر کرده که هنوز علت بسیاری از آنها، برای علم روز کشف نشده است.[1] در ادامه مقاله قبلی به مکان و زمان نامناسب جهت همبستری اشاره می کنیم.
اهمیت مکان و زمان همبستری
در مورد مکان و زمانهای نامناسبی که نباید انعقاد نطفه در آن صورت پذیرد، روایات بسیار وارد شده، که در ذیل به طور خلاصه به آنها اشاره میشود:
مکان و زمان نامناسب
1. اول شب: زیرا اگر در آخر شب که خستگی زن و مرد و مخصوصاً پُری معده از غذا و... از بین رفته، نطفهای صورت پذیرد، تیزهوشی و سلامتی مولود را در پی خواهد داشت. از طرفی در ساعتهای اول شب، وقتی شکم پر باشد، با ورود غذا به معده، مقداری از خون بدن، متوجه معده میشود تا کار هضم غذا را انجام دهد. در این حالت اگر با معدۀ پر، آمیزش انجام شود، سبب هجوم خون به دستگاه تناسلی شده و عمل هضم غذا متوقف میگردد، لذا در عملکرد بدن اختلال ایجاد خواهد شد. که در نتیجۀ آن، عضلۀ قلب، خون کمتری دریافت میکند و سبب حملۀ قلبی میشود.[2] حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و اله نیز در وصیت به امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودهاند: یا علی! در ساعتهای اول شب جماع نکن، که اگر فرزندی به وجود آید، ایمن نیستی که ساحر باشد و دنیا را به جای آخرت انتخاب کند.[3]
2. هنگام قمر در عقرب بودن: زیرا موجب سقط جنین خواهد شد.[4] در این زمان، تشعشعاتی از ماه ساطع میگردد که برای نطفه و جنین مضر میباشد.[5]
3. در اول، وسط و آخر ماه قمری: به جز در شب اول ماه مبارک رمضان، که فرزند سقط یا دیوانه میشود و یا امکان دارد صرع داشته باشد.[6]
4. هنگام طلوع صبح تا طلوع آفتاب و از غروب خورشید تا مغرب: اگر نطفۀ فرزندی در این زمان بسته شود، والدین چیزی را که دوست دارند در آن فرزند ببینند، نخواهند دید.
[7] 5. میان اذان و اقامه: اگر نطفه ایجاد شود، فرزند در خون ریختن، جری میگردد.[8]
6. در آخر ماه شعبان: فرزند، دوست و پشتیبان ظالمان شده و مردم بسیاری به دستش کشته خواهند شد.[9] 7. در شب نیمه شعبان: اگر فرزندی حاصل شود، شوم باشد و در روی او نشان سیاهی ایجاد میگردد.[10]
8. در شب عید فطر: فرزند، شرور میشود.[11]
9. در شب عید قربان: اگر نطفهای منعقد شود شش و یا چهار انگشتی خواهد شد.[12]
10. در شب چهارشنبه: که امام صادق علیه السّلام منع کردهاند.[13]
11. شبهایی که در آن خسوف صورت میگیرد و روزهایی که کسوف خورشید ایجاد میشود.[14] 12
. در شبی که میخواهند به مسافرت بروند: اگر فرزند به وجود آید مالی را به ناحق مصرف کند. هم چنین اگر قصد دارند به سفری بروند که سه روز راه باشد، جماع نکنند، که اگر نطفه ایجاد شود، یاور ظالمان میگردد.[15]
13. در پشت بام: اگر جماع در پشت بام صورت گیرد فرزند، منافق، ریاکننده و صاحب بدعت خواهد شد.[16]
14. زیر درخت میوهدار: زیرا بار الکتریسیته زیاد است و باعث سستی و ضعف اعصاب و تأثیر منفی روی جنین شده، از طرفی طبق روایات، فرزندی، جلاد و کشندۀ مردم و یا رئیس ظالمان خواهد بود.[17]
15. زمان زلزله و شب یا روزی که در آن بادهای سرخ یا سیاه یا زرد بیاید و یا هر نوع حادثهای رخ دهد: زیرا مادر و پدر ترس دارند و روی نطفه اثر بد میگذارد.[18]
16. در کشتی.[19]
2. هنگام قمر در عقرب بودن: زیرا موجب سقط جنین خواهد شد.[4] در این زمان، تشعشعاتی از ماه ساطع میگردد که برای نطفه و جنین مضر میباشد.[5]
3. در اول، وسط و آخر ماه قمری: به جز در شب اول ماه مبارک رمضان، که فرزند سقط یا دیوانه میشود و یا امکان دارد صرع داشته باشد.[6]
4. هنگام طلوع صبح تا طلوع آفتاب و از غروب خورشید تا مغرب: اگر نطفۀ فرزندی در این زمان بسته شود، والدین چیزی را که دوست دارند در آن فرزند ببینند، نخواهند دید.
[7] 5. میان اذان و اقامه: اگر نطفه ایجاد شود، فرزند در خون ریختن، جری میگردد.[8]
6. در آخر ماه شعبان: فرزند، دوست و پشتیبان ظالمان شده و مردم بسیاری به دستش کشته خواهند شد.[9] 7. در شب نیمه شعبان: اگر فرزندی حاصل شود، شوم باشد و در روی او نشان سیاهی ایجاد میگردد.[10]
8. در شب عید فطر: فرزند، شرور میشود.[11]
9. در شب عید قربان: اگر نطفهای منعقد شود شش و یا چهار انگشتی خواهد شد.[12]
10. در شب چهارشنبه: که امام صادق علیه السّلام منع کردهاند.[13]
11. شبهایی که در آن خسوف صورت میگیرد و روزهایی که کسوف خورشید ایجاد میشود.[14] 12
. در شبی که میخواهند به مسافرت بروند: اگر فرزند به وجود آید مالی را به ناحق مصرف کند. هم چنین اگر قصد دارند به سفری بروند که سه روز راه باشد، جماع نکنند، که اگر نطفه ایجاد شود، یاور ظالمان میگردد.[15]
13. در پشت بام: اگر جماع در پشت بام صورت گیرد فرزند، منافق، ریاکننده و صاحب بدعت خواهد شد.[16]
14. زیر درخت میوهدار: زیرا بار الکتریسیته زیاد است و باعث سستی و ضعف اعصاب و تأثیر منفی روی جنین شده، از طرفی طبق روایات، فرزندی، جلاد و کشندۀ مردم و یا رئیس ظالمان خواهد بود.[17]
15. زمان زلزله و شب یا روزی که در آن بادهای سرخ یا سیاه یا زرد بیاید و یا هر نوع حادثهای رخ دهد: زیرا مادر و پدر ترس دارند و روی نطفه اثر بد میگذارد.[18]
16. در کشتی.[19]
بهترین اوقات
زمانهای مناسب برای انعقاد نطفه عبارتند از:[20]
1. شب اول ماه رمضان.
2. شب دوشنبه: فرزند حافظ قرآن و راضی به قسمت خدا میشود.
3. شب سهشنبه: دهانش خوشبو، دلش رحیم، دستش جوانمرد و زبانش از غیبت و بهتان پاک میگردد.
4. شب پنجشنبه: حاکمی از حکام شریعت یا عالمی از علما خواهد شد.
5. روز پنجشنبه وقتی که خورشید در میان آسمان قرار دارد: شیطان به او نزدیک نشود تا پیر گردد و خداوند سلامتی در دنیا و آخرت را روزی او میکند.
6. شب جمعه: خطیب و سخنگو میشود.
7. شب جمعه بعد از نماز عشا: امید میرود که آن فرزند از انسانهای شریف گردد.
8. روز جمعه بعد از عصر: از دانایان مشهور خواهد شد.
منبع: آقا میری؛ فاطمه سادات (1395)، عطیه الهی، انتشارات بوستان کتاب، چاپ اول، قم.
1. شب اول ماه رمضان.
2. شب دوشنبه: فرزند حافظ قرآن و راضی به قسمت خدا میشود.
3. شب سهشنبه: دهانش خوشبو، دلش رحیم، دستش جوانمرد و زبانش از غیبت و بهتان پاک میگردد.
4. شب پنجشنبه: حاکمی از حکام شریعت یا عالمی از علما خواهد شد.
5. روز پنجشنبه وقتی که خورشید در میان آسمان قرار دارد: شیطان به او نزدیک نشود تا پیر گردد و خداوند سلامتی در دنیا و آخرت را روزی او میکند.
6. شب جمعه: خطیب و سخنگو میشود.
7. شب جمعه بعد از نماز عشا: امید میرود که آن فرزند از انسانهای شریف گردد.
8. روز جمعه بعد از عصر: از دانایان مشهور خواهد شد.
منبع: آقا میری؛ فاطمه سادات (1395)، عطیه الهی، انتشارات بوستان کتاب، چاپ اول، قم.
بیشتر بخوانید:
آداب همبستری در اسلام (بخش اول)
تربیت دینی در دوران جنینی؛ چرا و چگونه
آداب بچه دار شدن از منظر روایات اسلامی (بخش اول)
آداب بچه دار شدن از منظر روایات اسلامی (بخش دوم)
پی نوشت :
[1]. سیدرضا پاکنژاد، ازدواج مکتب انسانساز، ج 2، ص 273 و 281.
[2]. سیدرضا پاکنژاد، همان، ج 2، ص 207.
[3]. قال رسول الله صلی الله علیه و اله: یَا عَلِیُّ لَا تُجَامِعْ أَهْلَکَ فِی أَوَّلِ سَاعَةٍ مِنَ اللَّیْلِ فَإِنَّهُ إِنْ قُضِیَ ـ بَیْنَکُمَا وَلَدٌ لَا یُؤْمَنُ أَنْ یَکُونَ سَاحِراً مُؤْثِراً لِلدُّنْیَا عَلَی الْآخِرَةِ (مکارم الاخلاق، ص 211).
[4]. مجلسی، حلیة المتقین، ص 96.
[5]. همان.
[6]. عَنِ الصَّادِقِ علیه السّلام قَالَ: لَا تُجَامِعْ فِی أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ لَا فِی وَسَطِهِ وَ لَا فِی آخِرِهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِک فَلْیَسْتَعِدَّ لِسِقْطِ الْوَلَدِ وَ إِنْ تَمَّ أَوْشَک أَنْ یَکونَ مَجْنُوناً أَلَا تَرَی أَنَّ الْمَجْنُونَ أَکثَرُ مَا یُصْرَعُ فِی أَوَّلِ الشَّهْرِ وَ وَسَطِهِ وَ آخِرِهِ (مکارم الاخلاق، ص 212 و حلیة المتقین، ص 93).
[7]. مجلسی، همان، ص 98.
[8]. قال رسول الله صلی الله علیه و اله: یَا عَلِیُّ لَا تُجَامِعِ امْرَأَتَک بَیْنَ الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ فَإِنَّهُ إِنْ قُضِیَ بَیْنَکمَا وَلَدٌ یَکونُ حَرِیصاً عَلَی إِهْرَاقِ الدِّمَاءِ (مکارم الاخلاق، ص 210).
[9]. مجلسی، همان، ص 96.
[10]. همان.
[11]. قال رسول الله صلی الله علیه و اله: یا عَلِیُّ لَا تُجَامِعِ امْرَأَتَک فِی لَیْلَةِ الْفِطْرِ فَإِنَّهُ إِنْ قُضِیَ بَیْنَکمَا وَلَدٌ لَمْ یکنْ ذَلِک الْوَلَدُ إِلَّا کثِیرَ الشَّرِّ (مکارم الاخلاق، ص 210).
[12]. قال رسول الله صلی الله علیه و اله: یا عَلِیُّ لَا تُجَامِعِ امْرَأَتَک فِی لَیْلَةِ الْأَضْحَی فَإِنَّهُ إِنْ قُضِیَ بَیْنَکمَا وَلَدٌ یَکونُ ذَا سِتَّةِ أَصَابِعَ أَوْ أَرْبَعَةٍ (همان، ص 210).
[13]. مجلسی، همان، ص 96.
[14]. همان.
[15]. یَا عَلِیُّ لَا تُجَامِعْ أَهْلَک إِذَا خَرَجْتَ إِلَی سَفَرٍ مَسِیرَةَ ثَلَاثَةِ أَیَّامٍ وَ لَیَالِیهِنَّ فَإِنَّهُ إِنْ قُضِیَ بَیْنَکمَا وَلَدٌ یَکونُ عَوْناً لِکلِّ ظَالِمٍ (مکارم الاخلاق، ص 211).
[16]. یَا عَلِیُّ لَا تُجَامِعْ أَهْلَک عَلَی سُقُوفِ الْبُنْیَانِ فَإِنَّهُ إِنْ قُضِیَ بَیْنَکمَا وَلَدٌ یَکونُ مُنَافِقاً مُرَائِیاً مُبْتَدِعاً (همان).
[17]. مجلسی، حلیة المتقین، ص 95.
[18]. همان، ص 98.
[19]. قَالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: لَا تُجَامِعْ فِی السَّفِینَةِ (مکارم الاخلاق، ص 212).
[20]. مجلسی، همان، ص 96.