علل خودارضایی در نوجوانان (بخش دوم)

برای درمان انحرافات جنسی از جمله خودارضایی، باید ریشه ها و علل پدیدایی آن را شناخت تا بتوان به درمان آن پرداخت. در این نوشتار به چهار علت دیگر از علل خودارضایی در نوجوانان می پردازیم.
يکشنبه، 27 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
علل خودارضایی در نوجوانان (بخش دوم)
رسانه های نامناسب نقش مهمی در پدیدایی انحرافات جنسی در نوجوانان دارد.  
 
چکیده:  برای درمان انحرافات جنسی از جمله خودارضایی، باید ریشه ها و علل پدیدایی آن را شناخت تا بتوان به درمان آن پرداخت. در این نوشتار به چهار علت دیگر از علل خودارضایی در نوجوانان می پردازیم.

تعداد کلمات 1715 / تخمین زمان مطالعه 9 دقیقه

 علل خودارضایی در نوجوانان

5. بلوغ نابهنگام (زودرس)

 بلوغ طبیعی و بهنجار، نوجوان را در موقعیت ایفای نقش جنسی و توانایی تولید مثل قرار می دهد، ولی به دلیل فاصله ای که بین بلوغ جنسی و بلوغ روانی و عقلی وجود دارد، به ناچار باید ارضای این غریزه را به تعویق انداخت و به زمانی مناسب، یعنی زمانی که شرایط ازدواج فراهم باشد، موکول کرد.
با توجه به مشکلات یادشده، اگر مسئله بلوغ زودهنگام را به آن اضافه کنیم، نوجوان در وضعی بغرنج و دشوار قرار می گیرد؛ زیرا در فردی که دچار بلوغ زودهنگام شده است، فاصله بلوغ جنسی تا بلوغ روانی و عقلی که زمان ازدواج است، زیادتر شده، طبعا مشکلات او هم زیادتر خواهد شد. نوجوان باید فاصله بین بلوغ جنسی و ازدواج را با صبر و خویشتن داری سپری کند.
البته دختران و پسران نوجوان نسبت به بلوغ زودهنگام، واکنش متفاوتی نشان می دهند و تجربیات دست اندرکاران تربیتی مؤید آن است که معمولا دختران نوجوان از بلوغ زودهنگام رنج می برند و احساس خوبی نسبت به آن ندارند؛ بنابراین، سعی می کنند تا حد ممکن این موضوع را از دیگران مخفی کنند؛ در حالی که پسران نوجوان برعکس دختران از بلوغ زودهنگام استقبال نموده، با نوعی غرور و شعف با دیگران درباره این موضوع گفت وگو می کنند.[1]
بدیهی و روشن است نوجوانان پسر و دختری که زودتر از وقت طبیعی به بلوغ می میرسند، دچار مشکلات بیشتر و تنش های فراوان می شوند و برای ارضای منطقی و مطلوب نیاز جنسی، باید فاصله زمانی طولانی تری را تحمل کنند؛ لذا اگر به دستورهای اخلاقی و تربیتی و دینی توجه ننمایند و به خودسازی معنوی نپردازند، احتمال اینکه به خودارضایی مبتلا شوند، بسیار است؛ لذا باید به ایجاد فضاهای معنوی برای دختران پرداخت و آنان را به این امر تشویق نمود.
 

6. عوامل تحریک کننده فرهنگی

شرایط فرهنگی و اجتماعی به گونه ای است که نوجوانان هم مانند سایر گروه های سنی، در معرض بمباران بی وقفه پیام های تبلیغاتی و تحریکات محیطی قرار دارند. بیشتر این پیام ها و عناصر تبلیغاتی دربرگیرنده نکات منفی و جنبه های بدآموز است و بسیاری از رسانه های جمعی و ابزارهای فرهنگی، به نوعی به تحریک مسائل جنسی نوجوانان می پردازند.
اگر با انصاف و چشم واقع بینانه، به بعضی مجلات، کتاب ها و فیلم ها نگریسته شود، متوجه خواهیم شد که بیشتر آنها آثار سوئی در پی دارند و فرهنگ مبتذل غرب را ترویج می کنند و به نوعی در تحریک جنسی نوجوانان تأثیر گذار هستند.
چشم، دریچه ای به خانه دل است. معمولا هرچیزی را که چشم می بیند و مشاهده می کند، دل هم طلب می کند و به دنبال آن می رود؛ مخصوصا در مسائل غریزی که نگاه حرام و شهوت انگیز، مواد اولیه و مصالح لازم تصورات و تخیلات جنسی را فراهم می کند و نوجوانان با دیدن مناظر تحریک آمیز، سفر بی پایان و خطرناکی را آغاز کرده، به نتایج نامطلوبی می رسند.

در این بحث، مناسب است اشاره ای هرچند اجمالی به انواع محرکات فرهنگی و اجتماعی شود که به نحوی، متأثر از فرهنگ غربی هستند:
- فیلم: ابزارهای سمعی و بصری همانند تئاتر و فیلم های سینمایی در بین جوانان و نوجوانان از مقبولیت ویژه ای برخوردارند و این هنرها طرفداران بسیاری به خود اختصاص داده اند؛ به طوری که هر نوجوان، در شبانه روز چندین ساعت از وقت خود را به آن اختصاص می دهد.
صنعت فیلم و سینما به سبب جاذبه ای که دارد، تأثیرگذاری ویژه ای نیز دارد. این رسانه صنعت از طریق دیدن و شنیدن اثر خود را می گذارد و در واقع دو قوة بصری و سمعی انسان را در تصرف خود دارد.

نوجوان به سبب شور و هیجان ویژه ای که دارد و به سبب رسیدن به بلوغ جنسی، طبیعتا علاقه فراوانی به مسائل جنسی دارد. او در اثر تماشای فیلم های مبتذل، تحریک می شود و علاقه اش به مسائل جنسی زیاد شده، برای ارضای آن به انحرافات اخلاقی روی می آورد؛ ضمن آنکه از تحصیل، ورزش، کسب معنویت و ترقی باز می ماند؛ فیلم های غیراخلاقی به گونه ای روح و روان او را تحت تأثیر قرار میدهند که در خواب هم با کابوس ها و صحنه های جنسی مواجه شده، گرفتار توهم می شود. بنابراین، آرامش و سکون از زندگی او رخت برمی بندد و گرفتار دنیایی از خیال بافی ها و نگرانی ها می شود.
والدین باید بر فیلمهایی که فرزندانشان استفاده می کنند، نظارت جدی داشته باشند و هرگز اجازه ورود ماهواره و فیلم های محرک را به منزل ندهند.

- عکس: عکس های مبتذل و تحریک آمیز جنسی به گونه ای روانشناسانه و حساب شده بر روی کالاهای خارجی به تصویر کشیده شده اند. اگر دقت کنید اکثر کالاهای خارجی به نوعی با استفاده از تصاویر جنسی و ضداخلاقی تبلیغ می شوند؛ حتى مانکن های لباس ها هم با طرز ماهرانه طراحی شده اند، به طوری که هر انسانی را تحریک می کنند؛ علاوه بر اینها وجود عکسهای سکسی در بعضی مکان ها و توزیع آنها توسط افراد سودجو از عوامل مهم تحریکات جنسی در نوجوانان است.

- رمان های جنسی: نوجوان به طور طبیعی، علاقه بسیاری به مطالعه داستان و مخصوصا رمان دارد و بعضی مواقع، ساعاتی از وقت خود را به مطالعه رمانی افسانه ای صرف می کند و تأثیر پذیری خاصی هم از رمان ها دارد. او در بسیاری از مواقع با شخصیت های اول رمان ها هم ذات پنداری می کند و از او تأثیر می پذیرد. این تأثیرپذیری در مطالعه رمان ها و داستان های جنسی و هیجانی بیشتر است. معمولا نوجوانان علاقه خاصی به مطالعه رمان های جنسی و داستان هایی که درباره ارتباط دو جنس مخالف و عشق و عاشقی است، دارند. این رمان ها در تحریک قوای جنسی افراد سهم قابل توجهی داشته، آنان را در فضای مسائل شهوانی قرار می دهند؛ لذا برای مصون ماندن از خطر خودارضایی توصیه مؤکد این است که از مطالعه رمان های جنسی پرهیز شود.

علل خودارضایی در نوجوانان

۷. لباس های نامناسب

 لباس های تنگ و چسبان، یکی از عوامل تحریک جنسی، مخصوصا در آستانه بلوغ و نوجوانی است. این لباس ها باعث افزایش جریان خون در ناحیه کمر و لگن خاصره شده، افزایش جریان خون به نوبه خود باعث افزایش تمایلات شهوانی در نوجوان می گردد.
تحقیقات روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی ثابت کرده است پوشیدن لباس های چسبان، از جمله شلوار تنگ، باعث بیداری و تحریک قوای جنسی و شهوانی می کرده و تحریک قوای شهوانی در ابتدای نوجوانی، زمینه ابتلا به خودارضایی را ایجاد کرد نوجوان را در دام انحراف جنسی می افکند. دو روانشناس معروف روسی، به نام های  د. کوچتکف و م. لاپیک می گویند: «تحریک آلت تناسلی به میزان جریان خون در نواحی کمر و لگن خاصره بستگی دارد. وقتی خون در آن نواحی افزایش می یابد، این تحریکات بیشتر می شود و افزایش جریان خون در ناحیه کمر و لگن خاصره، معلول و نتیجه علل چندی است که از جمله مهم ترین آن، می توان به افراط در صرف غذاهای مقوی در شب، غذاهای ادویه دار و استفاده از لباس های تنگ اشاره کرد.»[2]
 

8. نگاه های غیر مجاز (چشم چرانی)

چشم، دریچه ای به خانه دل است. معمولا هرچیزی را که چشم می بیند و مشاهده می کند، دل هم طلب می کند و به دنبال آن می رود؛ مخصوصا در مسائل غریزی که نگاه حرام و شهوت انگیز، مواد اولیه و مصالح لازم تصورات و تخیلات جنسی را فراهم می کند و نوجوانان با دیدن مناظر تحریک آمیز، سفر بی پایان و خطرناکی را آغاز کرده، به نتایج نامطلوبی می رسند.
نگاه های غیر مجاز که معمولا به جنس مخالف نامحرم است، باعث انقلاب درونی و میل انسان به طرف گناه و انحراف جنسی می شود، و از آنجایی که چشم، پیش قراول و پیشرو قلب و دل است، او را می تواند به فساد و تباهی رهنمون کند و اگر به نگاه حرام گرفتار شود، دل را هم گرفتار می کند. حضرت علی (علیه السلام) در روایتی نورانی، می فرمایند: العین راید القلب؛[3] «چشم، پیشرو و پیش قراول قلب و دل است». [به هرجا چشم نظر کند و مایل شود، دل هم تمایل می یابد].
شاعر در این زمینه می گوید:
ز دست دیده و دل هر دو فریاد                      که هرچه دیده بیند، دل کند یاد
بسازم خنجری نیشش ز فولاد                         زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

نگاه به تصاویر، افراد و یا مناظری که باعث تحریک شهوت می شود و انسان را به سوی گناه و مسائل جنسی می کشاند، در دستورهای دینی ممنوع و حرام شمرده شده است. علت این ممنوعیت آن است که این نگاه ها باعث می شوند زمینه گناه برای انسان فراهم شود؛ دیگر اینکه: نگاه آلوده و شهوت انگیز، باعث حسرت و اضطراب روحی و آشفتگی اعصاب می گردد و انسان را از تعادل خارج می سازد. حضرت علی (علیه السلام) در این باره می فرمایند: نعم صارف الشهوات غض الابصار؛[4] چشم پوشیدن از نگاه حرام و آلوده، باعث منصرف شدن از شهوات است». امام صادق (علیه السلام) هم فرمودند: «نگاه به نامحرم و نگاه به حرام، تیری از تیرهای مسموم و زهرآگین شیطان است و چه بسا یک لحظه نگاه به حرام، غم و اندوه طولانی و گرفتاری در پی داشته باشد.»[5]
به راستی چه مصیبتی از این بدتر که انسان با کنترل نکردن نگاه و چشم خود، به انحراف و اختلال گرفتار شود که نشاط و جوانی او را به تاراج می برد و او را به بیماری زشتی چون خودارضایی گرفتار می سازد و در روز قیامت هم به عذاب و خشم الهی مبتلا می کند.
به هر حال، چشم چرانی یک انحراف جنسی است که به دنبال خود، اختلال دیگری به نام خودارضایی را در پی دارد و شخص چشم چران به عقوبت پروردگار هم گرفتار می شود. پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) درباره گناه چشم چرانی می فرمایند:
«هرکس چشم خود را از گناه پر کند و به نامحرم نگاه کند، خداوند در روز قیامت چشم او را از آتش پر می کند؛ مگر اینکه از گناه خود توبه کرده باشد.»[6]
 
منبع: کتاب «با دخترم (ویژه والدین و مربیان دختران نوجوان)»
نویسنده: علی احمد پناهی و داود حسینی

بیشتر بخوانید : 
علل خودارضایی در نوجوانان (بخش اول)
آثار خودارضایی در دوران نوجوانی
خودارضایی دختران، علائم و آثار
خودارضایی در دانش آموزان
انحرافات جنسی و خود ارضایی در دوران بلوغ 
خود ارضایی ، علت ها



پی نوشت :
[1] . محمدرضا شرفی، دنیای نوجوان، ص ۲۰4.
[2] . و.د.کوچتکف، روانشناسی و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان، ترجمه محمد تقی زاده ص۹۵.
[3] . عبدالواحد الآمدی التمیمی، غررالحکم و دررالکلم، ج ۱، ص۲۵، ح 4۲۰.
[4] . همان، ج ۲، ص ۲۹۳، ح 14.
[5] . محمدبن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 14، باب 104، ص۱۳۸، ح ۱.
[6] . همان، باب ۱۰۵، ص۱4۲، ح1.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.