عفاف و حیا در اسلام؛ چرا و چگونه؟

در تعالیم اسلام هرگونه پوشش و آرایش هنگام حضور در اجتماع، که مخالف عفت و حیا باشد و باعث تهییج و برانگیختن احساسات شهوانی در جامعه شود، منع گردیده است. در این مقاله به سه نوع پوشش که از سوی اسلام منع شده...
چهارشنبه، 30 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
عفاف و حیا در اسلام؛ چرا و چگونه؟
در روایات اسلامی، لباس ­های محرک امیال جنسی و منافی عفت و حیا ممنوع اعلام شده است.
 
چکیده :  در تعالیم اسلام هرگونه پوشش و آرایش هنگام حضور در اجتماع، که مخالف عفت و حیا باشد و باعث تهییج و برانگیختن احساسات شهوانی در جامعه شود، منع گردیده است. در این مقاله به سه نوع پوشش که از سوی اسلام منع شده است، اشاره می­ کنیم. با ما همراه باشید.
 
تعداد کلمات 1230 /  تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 
عفاف و حیا در اسلام؛ چرا و چگونه؟

اصل رعایت عفاف و حیا در اسلام

اسلام برای پوشش و آرایش همسران محدودیتی قائل نشده است، اما برای نوع پوشش و آرایش در برابر نامحرمان و هنگام حضور در اجتماع، خواستار عفاف و حیا شده و بر همین اساس حدودی را نیز تعیین کرده است.
بر اساس این اصل، هرگونه پوشش و آرایش، از هر نوع و شکل و رنگ و مدی که مخالف عفت و حیا باشد و باعث تهییج و برانگیختن احساسات شهوانی در جامعه به شمار رود، منع گردیده است؛ چرا که مطلوب اسلام آن است که زنان و مردان مسلمان در فعالیت­ های اجتماعی و هنگام رویارویی با نامحرمان، با جنبه های انسانی خود حضور یابند، نه با جنبه های حیوانی و شهوانی که نتیجه آن انحطاط فرد و جامعه است.

به برخی از پوشش هایی که رعایت عفاف و حیا به وسیله آنها امکان پذیر نبوده و از سوی اسلام منع گردیده اشاره می کنیم:

- لباس هایی که پوشش کافی برای اعضای بدن ایجاد نمی کند

خداوند جامه های زیبا را وسیله ای برای پوشاندن و آراستن اعضای بدن می داند و آن را از آیات و نشانه های خود می شمارد و می فرماید:
« یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ»[1]
 ای فرزندان آدم! ما برای شما لباسی که عورت های شما را بپوشاند و جامه های زیبا ( که به آن خود را بیارایید) فرو فرستادیم و لباس تقوی بهتر است. اینها همه از آیات خداست که شاید خدا را یاد آرند.
در تعالیم پیشوایان اسلام نیز در همه حال «عفت و حیا» محترم شمرده شده و عریان ساختن اعضای بدن منع گردیده، تا آنجا که حتی در خلوت و تنهایی نیز عریان بودن تمام بدن مکروه اعلام شده است.
حضرت علی (ع) فرمودند:
اذا تعرَّى الرَجل نَظَر إلیه الشّیطانُ - فطمع فیهِ فاستتروا؛[2]
وقتی کسی لخت می شود، شیطان بر او نظر می کند و به وسوسه می افتد، پس خودتان را بپوشانید.
از روایت ذکر شده، ضرورت پوشاندن بدن و اجتناب از لخت و عریان بودن اعضای بدن مسلم میگردد؛ از همین روی، هر چه مدل لباس به طرف عریان شدن و نشان دادن قسمتی از اعضای لخت بدن متمایل شود، مثل شلوارهای کرکره ای و مانتوهای آستین کوتاه و استفاده از شال و روسری های کوتاه یا تیشرت های کوتاه و شلوارهای آویزان پسران از عفت و حیا دورتر می شود و تمایلات جنسی بیشتر تحریک می شود.
این موضوع برای زنان و دختران که در تحریک امیال جنسی نقش مؤثرتری دارند بیشتر تأکید شده، به همین دلیل از این جنس خواسته شده تا از نمایان کردن زینت های خود اعم از زینت­های جسمانی که موجب تحریک مردان می گردد و زینت های جانبی مانند آرایش و... - پرهیز کنند. امام باقر (ع) درباره لباس های کوتاه که موجب نمایان شدن زینت های جسمانی زنان می شود چنین فرمودند:
لایصلُحُ للمرأه المسلمه أن تلبَسَ اللخُمُر والدُّروع الّتی لا تُواری شیئا؛[3]
برای زن مسلمان شایسته نیست که روسری و پیراهنی بپوشد که چیزی را نپوشاند.
از پیامبر خدا(ص) نیز نقل شده که ایشان نهی فرموده که زن برای غیر شوهرش زینت کند و اگر چنین کند بر خدا حق است که ای آتش بسوزاند.[4]
 

- لباس نازک و بدن ­نما

در منابع اسلامی، از لباس نازک که با عفت و حیا منافات داشته و نقش مؤثری در تحریک امیال جنسی دارد منع شده است. حضرت علی (ع)فرمودند:
من رقَّ ثوبُه رقّ دِینُه؛[5] هر کس پیراهن نازک ( و بدن نما) بپوشد، دین خود را رقیق و نازک کرده است.
البته روشن است که غرض از لباس ضخیم، استفاده از لباس های کلفت و زمستانی در چهار فصل نیست، بلکه منظور طرد و رد استفاده از لباس های نازکی است که بدن نما باشد.
در روایت دیگری از عایشه نقل گردیده: خواهرش اسماء در حالی که لباس نازکی به تن داشت، نزد رسول خدا(ص) آمد، حضرت روی از وی برتافت و فرمود:
یا اسماء أن المرأه اذا بلغت المحیض لم تصلح أن یرى منها الا هذا و هذا و اشار الى وجهه و کفیه؛[6]
ای اسماء! هنگامی که زن به بلوغ می رسد، صحیح نیست که غیر از این قسمت و این قسمت از بدنش پیدا باشد و به صورت و کفین خویش اشاره کرد.
 

- لباس تنگ و بدن نما

از دیگر لباس هایی که به دلیل تحریک امیال جنسی و منافات با عفت و حیا از سوی اسلام ممنوع اعلام گردیده، لباس هایی است که با وجود پوشش تمام بدن، به دلیل تنگ و چسبان بودن و هم چنین نوع دوخت و جنس لباس، اعضای حساس و برجستگی های بدن را نمایان ساخته و تمایلات جنسی را بیدار سازد.
 

مطابقت پوشش و آرایش با جنسیت افراد

اسلام می خواهد زن طبق خصوصیات و خلقیات زنانگی خود رفتار کند و مرد هم طبق خلقیات مردانگی خود زندگی کند تا هماهنگی نظام خلقت از تعادل خود خارج نگردد. اگر زنان رفتار مردانه داشته باشند و مردان احساس زنانگی کنند زندگی انسان درهم آمیخته خواهد شد و بی ثباتی بر زندگی اش حاکم خواهد گردید. لذا بر اساس اصول اسلامی، زن نباید از زن بودن خود احساس حقارت کند و خود را به مرد شبیه کند و مرد نیز نباید با مرد بودن خود احساس بیگانگی کند و خود را به شکل زنان در آورد، بلکه باید بین لباس مردان و لباس زنان تفاوت وجود داشته باشد و هر یک از این دو قشر لباس مخصوص خود را بپوشند.
در روایات متعددی، اشخاصی که خود را به شکل جنس مخالف در بیاورند یا در رفتار و لباس پوشیدن و ... خود را مانند جنس مخالف کنند مورد لعن خدا و رسولش قرار گرفته اند.
 امام باقر (ع) فرمودند:
لا یجوز لها (للمرأه) أن تتشبّه بالرّجال لأنّ رسول الله لعن المتشبّهین من الرّجال بالنّساء و لعن المتشبّهات من النّساء بالرّجال؛[7]
جایز نیست بر زن که خود را شبیه مردان کند، به دلیل این که رسول خدا لعن کرده مردانی که خود را شبیه زنان کنند، و زنانی که خود را شبیه مردان کنند.
در روایت دیگری از نبی مکرم اسلام آمده است:
أربع لعَنَهم الله من فوق عرشه... المرأه تتشبّه بالرّجال و قد خلقها الله انثی؛[8]
چهار گروه را خدا از رحمت خویش دور کرده و خدا و رسولش و ملائکه بر آنان لعن می فرستند. یکی از این گروه ها، زنانی هستند که خود را شبیه مردان می کنند.

منبع:
موسوی؛ سید حسن (1394)، مد و مدگرایی و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی، انتشارات بوستان کتاب، قم، چاپ اول.

بیشتر بخوانید:
پوشش و آرایش در اسلام؛ بایدها و نبایدها (بخش اول)
پوشش و آرایش در اسلام؛ بایدها و نبایدها (بخش دوم)
جایگاه مدگرایی در سبک زندگی اسلامی (بخش اول)
جایگاه مدگرایی در سبک زندگی اسلامی (بخش دوم)
عوامل و انگیزه های مدگرایی جوانان (بخش اول)
عوامل و انگیزه های مدگرایی جوانان (بخش دوم)
پیامدهای منفی روحی و روانی مدگرایی چیست؟ 

 
 

[1] اعراف، آیه ۲۶.
[2] مجلسی، بحارالأنوار، ج ۲۳، ص ۷۲.
[3] طبرسی، مکارم الأخلاق، ص ۹۳.
[4] طبرسی، مکارم الأخلاق، ج ۲، ص ۳۵۵.
[5] بحارالأنوار، ج ۱۰، ص ۱۰۲،
[6] بهاء الدین خرمشاهی و مسعود انصاری، پیام پیامبر، ص ۴۲۲
[7] محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۲۴۶.
[8] همان، ج ۱۳، ص ۲۰۳.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
play_arrow
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
play_arrow
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
play_arrow
هوس‌های نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
play_arrow
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
play_arrow
حاشیه‌های دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
play_arrow
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
play_arrow
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
play_arrow
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک می‌کند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
music_note
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصه‌گویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان
music_note
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان