چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش اول)

در تعالیم دین اسلام، چادر به عنوان حجاب برتر در قرآن کریم معرفی شده است؛ چرا که بهترین و سالم­ترین پوشش است که سراسر حجم بدن زنان را پوشانده، به آنها وقار و متانتی خاص می بخشد و جلوی هرگونه تحریک جنسی در جامعه را می­ گیرد.
چهارشنبه، 6 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش اول)
چادر بهترین مصداق برای تحقق حد شرعی و اسلامی حجاب است.
 
چکیده :  در تعالیم دین اسلام، چادر به عنوان حجاب برتر در قرآن کریم معرفی شده است؛ چرا که بهترین و سالم­ترین پوشش است که سراسر حجم بدن زنان را پوشانده، به آنها وقار و متانتی خاص می بخشد و جلوی هرگونه تحریک جنسی در جامعه را می­ گیرد.

تعداد کلمات 1145 /  تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
 
چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟

مقدمه

بر اساس تعالیم اسلام ، پوشاندن تمامی اعضای بدن به جز صورت و دست­ها تا مچ، بر زنان واجب است؛ از این رو، نوع پوشش زنان باید به گونه ای باشد که زن بتواند این مقدار از حد شرعی را رعایت کند. به بیان دیگر، هر نوع پوششی که غیر از وجه و کفین (دستها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد، پوشش مناسب زنان محسوب می گردد.
 

چادر؛ حجاب برتر در قرآن کریم

بنابر آنچه گفته شد، هرگونه پوششی که دارای شرایط ذکر شده باشد، می تواند یک پوشش مناسب برای زنان تلقی گردد؛ اما این اصل مهم معمولا با مانتوهای امروزی ( مانتوهای تنگ و روسری های کوتاه) تأمین نمی شود و حجاب کامل اسلامی تحقق نمی یابد، به ویژه این که پوشش هایی همچون مانتو، گهگاه به دلیل تغییر در رنگ و مدل باعث جلب توجه شده و مناسب ترین مانتو نیز همچنان برجستگی های بدن را نمایان می کند. بنابراین چادر به عنوان حجاب برتر در قرآن کریم معرفی شده است. خداوند متعال در قرآن دستور داده است:
« دْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ»[1] جلباب های خود را بر خویش فروافکنند.
همانگونه که بسیاری از محققین اذعان کرده اند، چادر با «جلباب» در میزان و نحوه پوشیدگی هم خوانی کامل دارد.[2]

علاوه بر این، دلایل متعدد دیگری برای اثبات برتری چادر به دیگر پوشش­ها وجود دارد که مهم ترین آنها از این قرارند:
 

1. تطابق با حجاب حداکثری قرآن کریم

خداوند متعال در قرآن دستور داده:
« دْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ»[3] جلباب های خود را بر خویش فروافکنند.
همانگونه که بسیاری از محققین اذعان کرده اند، چادر با «جلباب» در میزان و نحوه پوشیدگی هم خوانی کامل دارد.[4]
 

٢. هماهنگی با سیره زنان اهل بیت (ع)

آنچه از سیره حضرت زهرا، حضرت زینت و دیگر زنان اهل بیت (ع) به دست می آید، استفاده کردن از عبائه مشکی است که هم خوانی زیادی با چادر مشکی دارد.
 

۳. زمینه ساز حضور کارآمد و مؤثر اجتماعی زنان با منش اسلامی

ضرورت حضور به موقع و کارآمد زن مسلمان در جامعه، اقتضا می کند تا این مظهر زیبایی خدا به حجاب کامل مسلح باشد. چادر با پوشش کاملی که ایجاد می کند، زن را در جامعه به عنوان یک انسان مطرح کرده و حضور سالم و کارآمد و مؤثر زنان را در انواع فعالیت­ های اجتماعی ممکن می سازد.
 

4. ایجاد امنیت بیشتر برای زن

چادر مشکی، بهترین و سالم ترین پوشش است که سراسر حجم بدن زنان را پوشانده و به آنها وقار و متانتی خاص می بخشد و بیش از هر پوشش دیگر، زن را بر روگرفتن در برابر نامحرم توانا می سازد، به گونه ای که می تواند در صورت ضرورت، چهره خود را از نگاه مکرر و آلوده افراد هوسران بپوشاند، برخلاف دیگر پوشش ها که هنگام ضرورت به هیچ عنوان پناهگاه مناسبی برای زنان نیست.
 

۵. هم خوانی افزون تر با دستورات فقهی و احکام شرعی

از آنجا که حداقل حجاب شرعی، بنا بر نظر مشهور فقها، پوشاندن همه بدن به جز صورت و دست هاست، تردیدی نیست که چادر بهترین مصداق برای تحقق حد شرعی و اسلامی حجاب است. گذشته از این که با بلند و سراسری بودن چادر و پوشاندن سرتاپای زن مسلمان، بیش از هر لباسی زیبایی های جسمانی زن را در مواجهه با نامحرم می پوشاند و به دلیل یکسانی و همانندی چادر، زمینه بسیاری از مصادیق تبرج به خودی خود از بین می رود. از همین رو نیز فقها تصریح کرده اند که چادر حجاب برتر است.
 

6. پرهیز از معاونت در گناه

چادر بهترین پوششی است که زن می تواند همه اندام خود را با آن بپوشاند و جلوی هرگونه تحریک جنسی را بگیرد و با توجه به رنگ صامت مشکی، امکان تحریک پذیری مردانه (جلب توجه نامحرم) به حداقل رسیده و دیگر وسیله لذت و هوس رانی آنان نخواهد بود. در حالی که پوشش هایی مانند مانتو، این ویژگی را به صورت کامل ندارند، زیرا وقار و معنویتی که در چادر، مخصوصا چادر مشکی هست در مانتو نیست. حتی اگر بلند و گشاد هم باشد، باز مقداری سبب نمایان شدن اندام و برجستگی های بدن می­ شود. گذشته از این که به کارگیری رنگ های جذاب در مانتو باعث توجه بیشتر نامحرمان شده و زمینه گناه دیگران را فراهم می کند.
 

7. چادر، پایان بهره کشی از زنان با ابزار مدگرایی

امروزه پوشش مانتو با مدگرایی یک رابطه مستقیم برقرار کرده که این امر بیش از هر موضوعی بر وضعیت اقتصادی و معیشتی افراد تأثیرگذار خواهد بود. زیرا استفاده از چادر مشکی به دلیل سادگی و ایجاد یکدستی در پوشش بانوان، تأثیر بسزایی در کاهش تقاضای مدپرستی بانوان دارد.
علاوه بر این که همین پوشش ساده است که می تواند جایگاه اجتماعی زن را بدون هیچ دغدغه اقتصادی تا مدت ها حفظ کند. اگر همین پوشش ساده و کم هزینه کنار گذاشته شود، هزینه های زیادی همچون خرید لوازم آرایش و مانتوهایی که خیلی زود تغییر مد می یابند، بر خانواده تحمیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مدگرایی و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن

ادامه دارد...

منبع :
موسوی؛ سید حسن (1394)، مد و مدگرایی و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی، انتشارات بوستان کتاب، قم، چاپ اول.

بیشتر بخوانید:
چرا چادر حجاب برتر برای زنان است؟ (بخش دوم)
چگونگی پوشش زنان در اسلام؛ بایدها و نبایدها
عفاف و حیا در اسلام؛ چرا و چگونه؟
پوشش و آرایش در اسلام؛ بایدها و نبایدها (بخش اول)
پوشش و آرایش در اسلام؛ بایدها و نبایدها (بخش دوم)

 
پی نوشت :
[1] احزاب، آیه ۵۹.
[2] دکتر محمد فؤاد البرازی، حجاب المرأة المسلمه بین انتحال المبطلین و تاویل الجاهلین، ص33؛ محمد غره دروزه، التفسیر ترتیب السور حسب النزول، ج ۷، ص ۴۱۹، دار الغرب الاسلامی، الطبعة الثانیة، ۱۴۲۱ق؛ ابن العربی المالکی، احکام القرآن، ج ۳، ص ۶۲۵، طبع بیروت، دارالکتب الاسلامیة، الطبعة الأولى، ۱۴۰۸ هق؛ علی اکبر سیفی مازندرانی، دلیل تحریر الوسیلة، احکام الستر والنظر، ص ۲۹، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، الطبعة الأولی، دی ۱۳۷۵ و حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ۲، ص ۹۵، ریشه جلب.
[3] احزاب، آیه ۵۹.
[4] دکتر محمد فؤاد البرازی، حجاب المرأة المسلمه بین انتحال المبطلین و تاویل الجاهلین، ص33؛ محمد غره دروزه، التفسیر ترتیب السور حسب النزول، ج ۷، ص ۴۱۹، دار الغرب الاسلامی، الطبعة الثانیة، ۱۴۲۱ق؛ ابن العربی المالکی، احکام القرآن، ج ۳، ص ۶۲۵، طبع بیروت، دارالکتب الاسلامیة، الطبعة الأولى، ۱۴۰۸ هق؛ علی اکبر سیفی مازندرانی، دلیل تحریر الوسیلة، احکام الستر والنظر، ص ۲۹، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، الطبعة الأولی، دی ۱۳۷۵ و حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج ۲، ص ۹۵، ریشه جلب.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.