اسباب بازی مناسب کودکان (بر اساس سن)

کودک در طی مراحل رشد خود، باید بازی های مناسب خود را داشته باشد که این بازی ها نیازمند وسایلی است. والدین و مربیان خوب افرادی هستند که اسباب بازی ها را بر اساس سن و جنس او انتخاب کنند. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
دوشنبه، 1 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اسباب بازی مناسب کودکان (بر اساس سن)
اسباب بازی کودک باید مناسب سن او باشد.
 
چکیده: کودک در طی مراحل رشد خود، باید بازی های مناسب خود را داشته باشد که این بازی ها نیازمند وسایلی است. والدین و مربیان خوب افرادی هستند که اسباب بازی ها را بر اساس سن و جنس او انتخاب کنند. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

 تعداد کلمات 1472 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه
 
اسباب بازی مناسب کودکان (بر اساس سن)

چه اسباب بازی هایی برای کودکان مناسب است؟

بازی کردن یکی از مهم ترین مراحل رشدی کودکان است. کودک با بازی کردن حس کنجکاوی خودش را ارضا می کند و یاد می گیرد که با وسایل مختلف چگونه کار کند. او با بازی کردن، برنامه ریزی برای کارهایش را یاد می گیرد؛ برای خودش سؤالاتی مطرح می کند، به جواب های آنها می رسد، مشکلاتش را حل می کند و مسایل مختلف را پیش بینی می کند و یاد می گیرد که چگونه می تواند با دوستان و اطرافیانش ارتباط برقرار کند. اگر والدین به کودک اجازه دهند هر بازی که دلش خواست انجام دهد و او را مجبور به بازی کردن با چیز خاصی نکنند، اعتماد به نفس کودک زیاد می شود و از شکست خوردن واهمه ای نخواهد داشت.
بعضی از والدین فکر می کنند بازی کردن برای کودکشان فایده ای ندارد و بیشتر به فکر استفاده از وسایل آموزش برای کودکشان هستند، ولی کودک براییاد گرفتن به این وسایل نیازی ندارد، کافی است براییاد دادن مهارت های مختلف به فرزندتان علایق او را دنبال کنید و ببینید او از چه نوع بازی هایی بیشتر لذت می برد. اسباب بازی های مورد علاقه ی او را برایش بخرید و شرایط را برای شکوفا شدن استعدادهای او مهیا کنید.

می توانید اسباب بازی هایی که مناسب سن کودک هستند، برای او خریداری کنید. در ادامه ی مطالب، لیستی از اسباب بازی های مناسب برای سنین مختلف کودکان پیشنهاد شده است. شما هم می توانید اسباب بازی هایی جدیدی را در مغازه ها پیدا کنید. بعضی از بچه ها در سنین خاصی از یک اسباب بازی خوششان می آید و برخی دیگر نیز ترجیح می دهند با اسباب بازی دیگری بازی کنند. بعضی هم دوست دارند با اسباب بازی های دوران کودکی شان بازی کنند. بچه ای که در خانواده شان خواهر یا برادر بزرگتری دارد نیز دوست دارد بااسباب بازی های بچه های بزرگتر بازی کند. وقتی کودک بزرگتر می شود، متوجه می شود از چه کاری بیشتر لذت می برد و به چه نوع اسباب بازی بیشتر علاقه دارد.
 

اسباب بازی های مناسب برای کودکان از بدو تولد تا شش ماهگی

بچه ها دوست دارند به اشیاء اطرافشان نگاه کنند و از این کار لذت می برند. بچه های سه تا چهار ماهه به اشیاء مختلف لگد می زنند و در سن چهار تا شش ماهگی سعی می کنند اشیاء اطرافشان را در دستشان بگیرند. در طول این دوران از زندگی کودک، می توانید اسباب بازی های بی خطر و عروسک های کوچکی بالای تخت کودک آویزان کنید و یا آینه ای کنار تخت او بگذارید. عروسک هایی که برای کودک انتخاب می کنید باید نرم باشد تا وقتی کودک آنها را در دهانش می گذارد آسیبی نبیند.
 

اسباب بازی های مناسب کودکان شش ماهه تا یک ساله

وقتی کودک تان نشستن را یاد می گیرد، جعبه ی اسباب بازی کنار تختش بگذارید. کودک از دیدن اسباب بازی های درون آن لذت می برد. او می تواند با دکمه های مختلف بازی کند، با تلفن شماره بگیرد و کارهای دیگری انجام دهد. شما همچنین می توانید وسایل آشپزخانه ی پلاستیکی مثل قاشق و بشقاب و غیره به کودکتان بدهید تا با آنها بازی کند. او دوست دارد درون این ظرف آب بریزد، آنها را تکان دهد و با آنها بازیکند. او از عروسک های نرم و بادکنکی، توپ های بزرگ، کتاب های نقاشی و یا لباس های عکس دار، لذت می برد. شما می توانید با عکس های مختلفی که درون یک آلبوم می گذارید، برای او یک کتاب عکس دار درست کنید.
 

اسباب بازی های مناسب کودکان یک تا یک و نیم ساله

کودک در این سن از ماشین و کامیون و هر اسباب بازی که بتواند آن را هل بدهد یا بکشد، لذت می برد. کالسکهی عروسک، فرقان های پلاستیکی، وسایل آشپزخانه ی پلاستیکی، تلفن های اسباب بازی و جعبه های موسیقی جزو اسباب بازی هایی هستند که کودک از آنها لذت می برد. او همچنین دوست دارد کفش های بزرگترها را بپوشد و با آنها به این طرف و آن طرف برود.
 

اسباب بازی های مناسب کودکان دو ساله

کودکان در این سن دوست دارند با دانه ها و دکمه های بزرگ بازی کنند و آنها را به نخ بکشند. باز کردن پیچ و مهره ها نیز برایشان جالب است. آنها دوست دارند با کالسکه ی کوچکشان به خرید بروند، و توپ بازی کنند. آنها از بازی کردن با برچسب های روی در کابینت و یخچال نیز لذت می برند. عروسک های پولیشی نیز برای این دسته از کودکان مناسب می باشد. اگر کودک وسایل شن بازی را دوست داشته باشد، از انجام این کار نیز بسیار لذت می برد. کودکان آب بازی کردن را نیز بسیار دوست دارند. کودک دوچرخه بازی را هم دوست دارد، هر چند نتواند پدال بزند. او از دوچرخه های کوچک و یا سه چرخه نیز خوشش می آید.
 

اسباب بازی های مناسب کودکان دو تا سه ساله

کودک در این سن از اسباب بازی های مختلفی لذت می برد. اسباب بازی هایی چون عروسک های چوبی، پولیشی، پلاستیکی، وسایل خانه ی پلاستیکی مثل یخچال و گاز و ظرفشویی، وسایل پزشکی، بلوک های خانه سازی بزرگ، کامیون، وسایل آتش نشانی و غیره برای او مفید هستند.
بیشتر بچه ها در این سن می توانند مداد دستشان بگیرند و نقاشی بکنند. بچه ها می تواند با قلم موهای مناسب نقاشی بکشند یا از قیچی های کوچک مناسب بچه ها استفاده کند. بچه ها در این سن دوست دارند روی تشک هایی که روی زمین پهن شده اند بپرند و با توپ گل بزنند و سه چرخه سواری کنند. آنها در این سن دوست دارند با پازل بازی کنند، با وسایل اسباب بازی آهنگ بزنند و به سیدی و موسیقی های محلی و شعرهای کودکانه گوش کنند.
 

اسباب بازی های مناسب برای کودکان چهار تا پنج ساله

بچه ها در این سن دوست دارند از وسایلی برای ساختن کاردستی استفاده کنند. وسایلی مثل مداد، مداد رنگی، ماژیک، قلم، قیچی چسب و سایر وسایل نقاشی، از این قبیلند. واگن های کوچک، دوچرخه و توپ نیز جزو وسایل محبوب کودکان در این سن محسوب می شود. بچه ها در این سن از بازی های مختلفی لذت می برند. آنها می توانند از وسایل ساده و ایمنی مثل ذره بین یا چراغ قوه استفاده کنند و با آنها بازی های جالبی را انجام دهند. بچه ها همچنین از بازی کردن با الگو و ساختن چیزهای مختلف لذت می برند. بچه ها در این سن از تلویزیون و دوستانشان الگو می گیرند و دوست دارند هر چیزی را که می بینند، بخرند.
وقتی برای کودک تان زیاد اسباب بازی می خرید، همه ی آنها را در دسترس کودک قرار ندهید تا خلاقیت او کم شود. اگر کودک اسباب بازی های زیادی داشته باشد، همیشه با آنها به یک ترتیب بازی می کند و دیگر نمی تواند از خلاقیت خودش استفاده کند. اسباب بازی هایی برای بچه ها بخرید که خلاقیت آنها را تقویت کند و آنها بتوانند به روشهای مختلفی از آن اسباب بازی استفاده کنند، به جای این که اسباب بازی های پلاستیکی بخرید که روی آنها نقاشی شده است، اسباب بازی بخرید که کودک خودش بتواند روی آن نقاشی بکشد؛ در این صورت کودک می تواند از خلاقیت خودش استفاده کند.

وقتی اسباب بازی جدیدی برای کودک تان می خرید، او چند هفته ای به شدت به آن علاقمند است ولی بعد از مدتی آن را کنار می گذارد. شاید شما برای خرید آن اسباب بازی وقت و هزینه زیادی صرف کرده باشید ولی این کار کودکتان دلایل مختلفی دارد. شاید او بعد از این که کار کردن با آن اسباب بازی را یاد گرفته از آن خسته شده، شاید او به روش های مختلفی با آن اسباب بازی کار کرده و از آن خسته شده. شاید بازی کردن با آن اسباب بازی برای کودک سخت بوده و او نمی توانسته به راحتی با آن بازی کند.
وقتی برای کودکتان اسباب بازی جدیدی می خرید و او خیلی با آن بازی نمی کند، اسباب بازی اش را در یک کشو بگذارید. وقتی اسباب بازی خاصی جلوی چشمان کودک نباشد، او آن را فراموش می کند و زمانی که دوباره آن را به کودک می دهید، احساس می کند که یک اسباب بازی جدید به او داده اید و به آن علاقمند می شود. علایق و نوع بازی های کودک دایم در حال تغییر کردن است، بنابراین با این کار می توانید دوباره از آن اسباب بازی قدیمی استفاده کنید.
 
 منبع : کتاب راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)
نویسنده: رابین گلدستاین

بیشتر بخوانید :
انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان
اسباب‌بازی‌های خوب و بد
اسباب بازی و شخصیت کودکان
نقش اسباب بازی در تربیت کودک
بازی و شخصیت کودک
انتخاب اسباب بازی برای کودکان



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما