اضافه وزن کودکان و نوجوانان

یکی از نگرانی های والدین، اضافه وزن فرزندان است به حدی که تمام تلاش خود را به کار می بندند تا در کم کردن وزن فرزند خود موفق شوند. اگر شما هم نگران این مورد هستید یا مایلید دلایل چاقی و درمان آن را بدانید حتما مطلب زیر را مطالعه کنید.
شنبه، 20 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اضافه وزن کودکان و نوجوانان
 اضافه وزن فرزندان را باید یک مشکل دانست و به دنبال راه چاره بود.
 
چکیده: یکی از نگرانی های والدین، اضافه وزن فرزندان است به حدی که تمام تلاش خود را به کار می بندند تا در کم کردن وزن فرزند خود موفق شوند. اگر شما هم نگران این مورد هستید یا مایلید دلایل چاقی و درمان آن را بدانید حتما مطلب زیر را مطالعه کنید.
 
 تعداد کلمات 810 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

اضافه وزن کودکان و نوجوانان

فرزندم دچار اضافه وزن است، چگونه می توانم این مشکل را حل کنم؟

والدینی که احساس می کنند فرزندشان دچار اضافه وزن است، خیلی نگران او هستند و نمی دانند باید چه کار کنند. آنها ممکن است نگران شوند که چرا فرزندشان اضافه وزن دارد و یا ممکن است به یاد چاقی خودشان و تلاش هایشان برای کم کردن وزنشان بیافتند. اگر دوستان فرزندشان او را مسخره می کنند، والدین به شدت نگران اعتماد به نفس و سلامتی فرزندشان خواهند شد. والدینی که به شدت نگران فرزندشان هستند، ممکن است ندانند که چگونه باید با فرزندشان حرف بزنند و به او کمک کنند. آنها حتی ممکن است از دست فرزندشان عصبانی شوند و او را به خاطر چیزی که تحت کنترل و اراده ی خودش نیست، سرزنش کنند.
 

دلایل چاقی فرزند

چاقی نوجوانان دلایل بسیاری دارد. چاقی می تواند ارثی و یا به خاطر عوامل متابولیسمی و سوخت و ساز بدن باشد. بعضی از بچه ها در طول دوران رشدشان چاق میشوند و بعد از مدتی دوباره لاغر می شوند. بعضی از بچه ها زیاد از خانه بیرون نمی روند و فعالیت خاصی ندارند و در طول روز نشسته و مشغول خوردن هستند، به همین دلیل چاق می شوند. اگر نیازهای روحی نوجوانان برآورده نشود و آنها مشکل داشته باشند به خوردن غذا علاقه مند می شوند و با زیاد خوردن، وزنشان اضافه می شود و گاهی اوقات هم مصرف داروهای خاصی باعث اضافه وزن آنها می شود.
 

درمان چاقی فرزند

اگر احساس می کنید فرزندتان چاق است، با یک متخصص مشورت کنید.شاید وزن او کاملا طبیعی باشد؛ در غیر این صورت پزشک معالج او به شما خواهد گفت که او چه مشکلی دارد. او همچنین می تواند برنامه ی غذایی خاصی به فرزندتان بدهد تا وزنش کم شود و یا با او درباره ی این موضوع حرف بزند. شما همچنین می توانید از نظرات متخصصان تغذیه نیز کمک بگیرید.
قبل از حرف زدن با فرزندتان درباره ی این موضوع ببیند آیا خودتان می توانید برای حل این مشکل اقدامی انجام دهید. در آشپزی خودتان تغییر ایجاد کنید. مثلا کمتر غذاهای سرخ کردنی درست کنید و بیشتر غذاها را کبابی درست کنید. تنقلات نخرید و کمتر غذا درست کنید. فرزندتان را به فعالیت بدنی تشویق کنید و خودتان نیز با او ورزش کنید. دوستانش را به خانه دعوت کنید و بالاخره با روش های مختلف او را تشویق کنید که زیاد در خانه نماند و بیشتر بیرون برود. قبل از این که درباره ی چاقی فرزندتان با او حرف بزنید، بهتر است به حرف های خودتان خوب فکر کنید. نوجوانان خیلی حساس هستند. با او بسیار مؤدبانه حرف بزنید و مراقب حرف های خودتان باشید و مثلا به او بگویید که بسیاری از نوجوانان هم سن و سال او مشکل اضافه وزن دارند. از او بپرسید چه احساسی درباره ی این مشکل خودش دارد. شاید او از حرف زدن با شما خوشحال شود. ببینید رفتار دوستانش با او چگونه است. از او بپرسید آیا دوست دارد لاغر شود؟ اگر پاسخ او به این سؤال شما مثبت بود، سعی کنید رژیم غذایی او و حتی کل خانواده را تغییر دهید. هرقدر او در این راه بیشتر با شما همکاری کند، راحت تر می توانید مشکلش را حل کنید.

گاهی فرزندتان از حرف زدن درباره چاقی و اضافه وزنش ناراحت می شود. او دوست ندارد شما درباره ی او بد حرف بزنید. اگر او زیاد به ظاهر خودش توجه دارد و یا فردی سخت گیر و عصبانی است، بیشتر از شما ناراحت خواهد شد وحتی ممکن است در مقابل شما عکس العمل نشان دهد و رفتارهای خشونت آمیزی داشته باشد. اگر او را به رژیم گرفتن تشویق کنید، ممکن است با شما مخالفت کند و بگوید کمتر غذا می خورد و خودش رژیم مناسبی خواهد گرفت. در این شرایط با او بحث نکنید و از خودش نظر بخواهید. مثلا او به شما می گوید که نوشابه و غذاهای سرخ شده نمی خورد. او را تشویق کنید. و پیشنهادش را قبول کنید به او بگویید که کار سختی را شروع کرده ولی می تواند موفق شود. لاغر شدن کار سختی است، شما نیز خوب می دانید که این کار سخت است و شاید فرزندتان نتواند وزنش را کم کنند. حتی اگر بتواند لاغر شود، ممکن است دوباره چاق شود. صبور باشید و از او حمایت کنید. بالا بودن اعتماد به نفس او بستگی دارد به عشق و علاقه ای که به فرزندتان نشان می دهید، نه این که نگرش شما درباره ی ظاهر او چگونه است.
 
منبع: راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
همه‌گیر شدن چاقی در کودکان
چاقی کودکان معضل قرن بیست و یک
راه درمــــان چاقـــی کــــودکان چیست؟
اضافه وزن، موجب ضعف استخوانی در نوجوانان می‌شود



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.