چگونه آنچه هستیم را بپذیریم؟ (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله به دو راهکار اصلی برای پذیرش خود، به همان صورتی که هستید، اشاره کردیم. در ادامه به راهکار بعدی یعنی مبارزه با نقاط ضعف خود می ­پردازیم. همواره به یاد داشته باشید؛ پذیرش خود به معنای رشد نکردن و تغییر نکردن نیست، بلکه این معنی است که شما همواره کافی هستید و فردی ضعیف و حقیر نیستید و فرقی نمی­ کند در کجای مسیرتان باشید
سه‌شنبه، 23 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه آنچه هستیم را بپذیریم؟ (بخش دوم)
دوری از افکار منفی، یکی از مهم­ترین راهکارها برای پذیرش خود واقعی تان است.
 
چکیده : در بخش اول این مقاله به دو راهکار اصلی برای پذیرش خود، به همان صورتی که هستید، اشاره کردیم. در ادامه به راهکار بعدی یعنی مبارزه با نقاط ضعف خود می ­پردازیم. همواره به یاد داشته باشید؛ پذیرش خود به معنای رشد نکردن و تغییر نکردن نیست، بلکه این معنی است که شما همواره کافی هستید و فردی ضعیف و حقیر نیستید و فرقی نمی­ کند در کجای مسیرتان باشید

تعداد کلمات 818 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه

چگونه آنچه هستیم را بپذیریم؟
بخش سوم: با ضعف های تان مبارزه کنید

1. بر نقص های تان مسلط شوید و آنها را کنترل کنید

مدت زیادی است که با کاستی­ ها و نقص­ هایتان دست و پنجه نرم می­کنید، اما به هیچ چیز خاصی دست نمی­آبید و پیشرفتی نمی­ کنید؟ بسیار خب، لحظه ای درنگ کنید، مشکلات تان واقعا چیست؟ به آنها آگاهی پیدا کنید و به خوبی آنها را بشناسید، حال هوشمندانه و با قدرت به آن پاسخ دهید.
_اگر به خاطر حقوق کمی که دارید احساس شکست می­ کنید، بگویید: کم بودن حقوقم در نوع نگاه من به خودم، تاثیر گذار است، من احساس بیچارگی می کنم.
_حالا، به خودتان بگویید تنها کسی که می ­تواند مرا از این شرایط خارج کند، خودم هستم، من تنها کسی هستم که می­توانم درآمدم را افزایش دهم.
_به یاد داشته باشید، لازم نیست بی نقص باشید، بپذیرید که باید ضعف هایتان را بپذیرید حتی اگر غیر قابل تغییر به نظر می­رسند، تلاش کنید و راهی برای حل آنها پیدا کنید.
 

2. اگر می­ خواهید تغییر کنید، اهداف واقع گرایانه داشته باشید

نگاهی به کاستی های تان بیاندازید و تصمیم بگیرید که آیا می خواهید روی آنها کار کنید و رفعشان کنید یا می خواهید آنها را همانطور که هستند به حال خودشان رها کنید؟ اگر می­ خواهید تغییر کنید، برای دستیابی به اهداف تان برنامه ای مدون طراحی کنید، ضعف هایتان را به نقاط قوت تبدیل کنید، اهدافی که تعیین می­ کنید باید مشخص، واقع گرایانه، قابل سنجش و دستیابی باشند، از اهداف مبهمی، مثل «می خواهم خوشحال باشم» بپرهیزید، هدف درستی که در همین راستا می ­توانید داشته باشید مثلا می­ تواند این باشد که «برای افزایش حقوق می خواهم ترفیع رتبه بگیرم یا در شغلی که حقوق بیشتری دارد مشغول شوم. من تا یک ماه آینده به این هدف دست پیدا می­ کنم» بیش از حد از خود کار نکشید در زمانی مشخص که خود تعیین می­ کنید، فقط بر روی یکی از نقص های تان کار کنید. بعضی از نقص ها قابل حل نیستند، مثلا اگر فکر می کنید قدتان کوتاه است برای تغییر آن کاری نمی توانید بکنید، این را بپذیرید و بگویید یکی از خصوصیت شماست و به یک نقطه قوت تبدیلش کنید.
 

3. با تفکرات منفی خود مبارزه کنید

توجه کنید که تفکرات منفی شما راجع به خودتان چقدر دارای اعتبار است، از خودتان بپرسید برای این ادعا مدرکی دارم؟ آیا این ادعا باعث میشود شما احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید؟ در این موقعیت راهی نیست که من برای قوت قلبم کاری کنم؟
_مثلاً ممکن است با خود بگویید: من هرگز در ورزش کردن موفق نخواهم شد، این نوع تصورات را عوض کنید و بگویید: من استاد ورزش نیستم، اما با تمرین بیشتر، حتما بهتر خواهم شد.
_این تغییر نگرش به شما کمک می­کند تا موقعیت را واقعی تر ببینید و آنچه را هستید بپذیرید، بگویید: من با این مسئله که استاد مسلم ورزش نیستم، مشکلی ندارم، چون تمرکز اصلی من در زندگی ورزش کردن نبوده، اما اگر می­ خواستم بهترین باشم، حتما می­ توانستم.
 

4. از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید

 توجه کنید که شما منحصر به فرد هستید، زمانی که در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستید به کاری که می­کنید آگاه باشید. هر موقع شروع به مقایسه کردید، به لیست نقاط قوتی که درباره خود نوشته بودید رجوع کنید و به خود یادآوری کنید که شما خصوصیات خارق العاده و مخصوص به خودتان را دارید.
معمولاً وقتی راجع به خودتان منفی بافی می­ کنید، ناخوداگاه در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستید، مثلا درست بعد از شنیدن صدای آواز خوب یکی از دوستانتان، شروع به بدگفتن از صدای خود می­ کنید.


5. آدم ­های سمی و منفی را از زندگی تان خارج کنید

 در اطرافیان تان متوجه آنهایی که منفی، قضاوتگر و اعصاب خورد کن هستند، شوید و به مرور زمان کمتری با آنها بگذرانید. اینها همان هایی هستند که دایم در حال غیبت کردن و مقایسه کردن هستند و همیشه وجه منفی یک موقعیت را می­ بینند. در عوض با آدم­ های مثبت رفت و آمد کنید؛ دوستانی که به خاطر آنچه هستید شما را ستایش می­کنند و دوستتان دارند.
دیگران می ­توانند بر تفکرات شما مسلط شوند و توانایی شما را در پذیرش آنچه هستید از بین ببرند؛ بنابراین از افراد منفی دور شوید تا بتوانید خود واقعی تان را بپذیرید.
 
 
منبع:https://www.wikihow.com/Accept-Who-You-Are
مترجم: سارا اشرفی
 

بیشتربخوانید:
چگونه آنچه هستیم را بپذیریم؟ (بخش اول)
چگونه بدون داشتن عزت نفس، محبوب باشیم؟ (بخش اول)
چگونه بدون داشتن عزت نفس، محبوب باشیم؟ (بخش دوم) 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.