اعتماد به نفس فرزندان

اعتماد به نفس داشتن یکی از مواردی است که انسان ها در زندگی شان به آن نیاز دارند. فرزندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند به شرطی که والدینشان با رفتار درست، این اعتماد به نفس را به آنها هدیه بدهند. با ما همراه باشید تا بدانید چطور می توان فرزندی با اعتماد به نفس بالا داشت.
چهارشنبه، 24 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اعتماد به نفس فرزندان
اعتماد به نفس داشتن فرزندان برای زندگی شاد تر و لذت بخش تر لازم است.
 
چکیده: اعتماد به نفس داشتن یکی از مواردی است که انسان ها در زندگی شان به آن نیاز دارند. فرزندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند به شرطی که والدینشان با رفتار درست، این اعتماد به نفس را به آنها هدیه بدهند. با ما همراه باشید تا بدانید چطور می توان فرزندی با اعتماد به نفس بالا داشت.

 تعداد کلمات 1048 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
 
اعتماد به نفس فرزندان

چطور می توانم اعتماد به نفس فرزندم را زیاد کنم؟

یکی از مهم ترین مسئولیت های والدین این است که به فرزندشان بگویند او انسان لایق، شایسته و با ارزشی است و آنها او را دوست دارند. اعتماد به نفس بچه ها تا حد زیادی به عکس العمل والدین در قبال کارهای آنها بستگی دارد. اگر والدین برای فرزندشان ارزش قایل شوند، او احساس خوبی نسبت به خودش خواهد داشت، ولی اگر آنها فقط بر نقاط ضعف فرزندشان تکیه کنند، اعتماد به نفس او کم می شود.
معمولا نوجوانان در طول دوران نوجوانی شان دچار شک و تردیدهایی می شوند. آنها در یک لحظه به خودشان و توانایی هایشان می بالند و لحظه ای بعد نسبت به خودشان شک می کنند و احساس ناتوانی می کنند.
به خاطر این نوسانات روحی نوجوانان، والدین آنها باید مدام نقاط قوت آنها را به آنها گوشزد کنند و بدی هایشان را به رخشان نکشند. نگرشی که نوجوانان در این دوران نسبت به خودشان دارند شخصیت آنها را در دوران بعدی زندگی شان شکل می دهد.
 

نقش والدین در اعتماد به نفس فرزند

بعضی از والدین در این دوران حامی فرزندانشان نیستند، والدین گاهی برای اصلاح رفتارهای نادرست فرزندشان با آنها تند حرف می زنند و عصبانیت خودشان را نشان می دهند. فرزند آنها نیز احساس می کند که هرگز وقت نمی تواند موفق شود و به آرزوهایش برسد. او احساس می کند که هیچ نمی تواند ظاهر خوبی داشته باشد و در کارها و برنامه هایش موفق شود. در چنین شرایطی او نمی تواند اعتماد به نفس بالایی داشته باشد.
عده ای از والدین در دوران کودکی شان توسط والدینشان سرزنش شده و اعتماد به نفس کمی داشته اند، اگر چه آنها خودشان از رفتارهای بد و خشونت آمیز والدینشان در آن دوران رنج می بردند ولی اکنون که خودشان پدر یا مادر شده اند نیز با فرزندانشان همین طور رفتار می کنند.

دیگران نیز در اعتماد به نفس بچه ها تأثیر زیادی دارند. معمولا معلمان و مسئولان مدرسه در بالا بردن اعتماد به نفس فرزندانمان نقش خاصی را ایفا نمی کنند. بیشتر اوقات معلمان از بچه ها به خاطر اشتباهاتشان، انجام ندادن تکالیف و یا حرف زدن سر کلاس انتقاد می کنند. ممکن است یکی از شاگردان آنها علی رغم تلاش زیادی که داشته، نتواند در یک درس نمره ی خوبی بگیرد و یا شاگرد دیگری سرکلاس و جلوی بچه ها دست پاچه شود و نتواند به سؤالات معلمش درست جواب بدهد و اعتماد به نفسش کم نشود.
مربیان نیز بر میزان اعتماد به نفس بچه ها تأثیر می گذارند. اگر مربی، بچه ها را تشویق کند، آنها احساس خوبی نسبت به خودشان پیدا می کنند. ولی اگر مربی از بچه ها انتقاد کند، حتی بچه های قوی و جسور نیز اعتماد به نفسشان کم می شود.
 

مشخصات فرزند با اعتماد به نفس پایین

اگر فرزند شما اعتماد به نفس پائینی داشته باشد، شما می توانید به راحتی به این مسئله پی ببرید، چون آنها نمی توانند این مسئله را از شما مخفی نگه دارند. کسی که اعتماد به نفس پایینی دارد مرتب از خودش انتقاد می کند و می گوید که توانایی های زیادی ندارد و نمی تواند انتظارات شما را برآورده کند. چنین فردی معمولا نمی تواند با شما تماس چشمی برقرار کند و معمولا زیاد مراقب کردار و رفتار خودش است. اگر شما احساس کردید که فرزندتان نگرش خوبی درباره خودش ندارد، به او کمک کنید تا اعتماد به نفسش بالا برود. ببینید که چگونه با فرزندتان حرف میزنید. آیا او با حرفهای شما، نسبت به خودش و توانایی هایش شک می کند؟ آیا شما توقعات زیادی از او ندارید؟ آیا شما به احساسات او ارزش می دهید؟ آیا زیاد به او امر و نهی می کنید؟ آیا شما چیزی می گویید که فرزندتان احساس حقارت کند؟ آیا به او می گویید که دوستش دارید؟ آیا شما سریع از کارهای فرزندتان خوشحال می شوید؟ آیا فقط به نقاط ضعف او توجه دارید و نقاط قوت او را در نظر نمی گیرید؟
 

رفتار درست والدین

او را با حرف های خودتان تشویق کنید. موفقیت های او را تشویق کنید و نقاط قوت او را به او گوشزد کنید. بیشتردرباره موفقیت های او حرف بزنید و زیاد بر شکست هایش تکیه نکنید. وقتی او کار جدیدی را شروع می کند تشویقش کنید.
با فرزندتان درباره ی چیزهایی که دوست دارید و کارهایی که دوست دارید او انجام دهد حرف بزنید. مثلا به او بگویید که وقتی به دیگران لبخند میزند آنها احساس خوبی پیدا می کنند. درباره ی مسایلی که باعث پایین آمدن اعتماد به نفس فرزندتان می شود حرف بزنید و از او بپرسید چرا خجالتی است. انجام فعالیت هایی را به فرزندتان پیشنهاد کنید که او در آنها احساس موفقیت می کند. اگر او در انجام ورزش های گروهی و تیمی موفق نیست به او ورزش های انفرادی مثل شنا، تنیس و غیره را پیشنهاد کنید. او را تشویق کنید دنبال یاد گرفتن مهارت های مورد علاقه اش برود. اگر او به کمک کردن به دیگران علاقه مند است او را به انجام این کار تشویق کنید.

اگر او در انجام تکالیف مدرسه اش مشکل دارد به او کمک کنید و یا از یک معلم خصوصی کمک بگیرید. او را تشویق کنید کارهایی انجام دهد تا بتواند مثل دانش آموزان دیگر توانایی هایش را به دیگران ثابت کند.
وقتی فرزندتان را تشویق می کنید و با او درست رفتار می کنید، باید تغییرات مثبتی در اوببینید. در این صورت او باید اعتماد به نفس بالاتری پیدا کند. وقتی او احساس بهتری نسبت به خودش پیدا می کند و اعتماد به نفسش بالا می رود، می تواند با اعضای خانواده و دیگران نیز ارتباط بهتری برقرار کند. داشتن اعتماد به نفس بالا به فرزندتان کمک می کند که در تمام عرصه های زندگی فردی شادتر، موفق تر و امیدوارتر باشد و بیشتر از زندگی اش لذت ببرد.
 
منبع: کتاب «راهنمای کامل تربیت کودک (از تولد تا نوجوانی)»
نویسنده: رابین گلدستاین
مترجم: شیرین یزدانی

بیشتر بخوانید :
نقش اعتماد به نفس در شخصیت و تربیت کودک و نوجوان
چگونه به فرزندمان اعتماد به‌ نفس بدهیم؟
اعتماد به نفس در کودکان؛ چرا و چگونه
چگونه اعتماد به نفس را در فرزندان پرورش دهیم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.