درمان نشانه‌های عادت ماهیانه در دختران

عادت ماهیانه خونریزی ماهانه از رحم بانوان هست. به نامه‌ای دیگری مانند قاعدگی، منس و پریود هم خوانده می‌شود. دردهایی که در این دوران بر دختران وزنان عارض می‌شود، اولین شکایتی است که ایشان دارند. در این نوشتار به برخی از راه‌های کاهش دردهای این دوران پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.
جمعه، 26 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
درمان نشانه‌های عادت ماهیانه در دختران
خواب کافی می تواند یکی از روش های تسکین دردهای قاعدگی باشد.
 
چکیده: عادت ماهیانه خونریزی ماهانه از رحم  بانوان هست. به نامه‌ای دیگری مانند قاعدگی،  منس و پریود هم خوانده می‌شود. دردهایی که در این دوران بر دختران وزنان عارض می‌شود، اولین شکایتی است که ایشان دارند. در این نوشتار به برخی از راه‌های کاهش دردهای این دوران پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.
 
تعداد کلمات 533 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

درمان نشانه‌های عادت ماهیانه در دختران

کاهش دردهای عادت ماهیانه

یک سری درمان‌هایی برای این نشانه‌ها پیشنهادشده که برخی از آن‌ها توسط خود فرد می‌تواند اجرا بشود و دسته دیگر هم درمان‌های دارویی است که بعضاً خود فرد می‌تواند استفاده کند و یا باید به پزشک مراجعه کند به‌اندازه (دوز) مناسب دارو دریافت کند.
 

الف. خواب و خوراک کافی و مناسب

مثلاً یکی از ساده‌ترین درمان‌های پیشنهادشده کنترل خواب و خوراک فرد است. اگر فرد خواب کافی و عمیق داشته باشد به صورتی که زمانی که بیدار می‌شود احساس سرزندگی کند، این خواب کافی بوده و اثر مثبتی روی کم کردن ناراحتی‌های این دوران می‌گذارد. خوردن غذاهایی که کربوهیدرات دارند مثلاً برنج و نان و سیب‌زمینی به خاطر نشاسته‌ای که دارند در پژوهش‌ها مفید گزارش‌شده است. در ضمن خوردن غذاهای پرنمک ممکن است باعث جمع شدن آب در بدن شود که توصیه نمی‌شوند. استفاده از نوشیدنی‌های کافئین دار ازجمله قهوه و چای غلیظ هم به دلیل بر هم زدن تعادل انرژی و اینکه در بعضی‌ها سبب بی‌خوابی می‌شود توصیه نشده است.
 

ب. نرمش‌های منظم و سبک

نرمش‌های منظم و سبک در این دوران به جریان خون کمک می‌کند و می‌تواند از ناراحتی‌های جسمی این دوران کم کند اما مثلاً دراز و نشست و یا نرمش‌های عضلات شکم‌درد را در بعضی مواقع بدتر می‌کند چون باعث انقباض بیشتر می‌شود. در بعضی افراد گذاشتن چراغ مادون‌قرمز و یا گرم کردن زیر شکم‌درد را تخفیف می‌دهد.
 

ج. ایجاد محیطی آرام

تمرین‌هایی برای آرامش فکر مثل مدیتیشن یا مراقبه و یوگا برای بعضی افراد مفید بوده است. چون در این دوران شما نماز نمی‌خوانید منبع آرامش فکری ندارید بنابراین بهتر است که در طول روز وقتی را برای مراقبه نفس بگذارید. در برخی موارد هم رفتاردرمانی به فرد کمک می‌کند تا رفتارهای مخربی را که در این دوران ممکن است انجام بدهد کنترل کند و یا تصحیح کند که بعداً احساس پشیمانی نکند.
 

د. استفاده از درمان‌های دارویی

با توجه به حالت‌ها و نیازهایی که فرد دارد درمان‌های دارویی هم پیشنهادشده ازجمله: قرص‌های ویتامین که ترکیبی از ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند. پیریدوکسین که نوعی از ویتامین B است برای بعضی افراد مفید گزارش‌شده است. در بعضی موارد پزشک قرص‌های ضدبارداری برای افراد تجویز می‌کند. از بین این قرص‌ها به‌خصوص آن‌هایی که ترکیبی هستند یعنی استروژن و پروژسترون دارند مفیدترند. داروهای مسکن و ضدالتهابی غیراستروئیدی یا غیر هورمونی مثل استامینوفن کدئین و یا بروفن هم مفید بوده‌اند (همین‌جا یادآوری کنم که بروفن را با معده خالی نخورید). داروهای ضد دل‌شوره و بعضی از داروهای ضدافسردگی هم در کم کردن حالت‌های روحی این دوران مؤثر شناخته‌شده‌اند.
دقت کنید که استفاده از داروهای ذکرشده برای بعضی‌ها مفید بوده و برای بعضی دیگر مفید نبوده است، اما هر فردی با توجه به شرایطش باید ببیند که چه چیزی برایش مؤثر است.
 
 
منبع: کتاب «دائره‌المعارف جنسی خانم‌ها»
نویسنده: محمدرضا جعفری نیا

بیشتر بخوانید :
عادت ماهانه و علت پیدایش در زنان
بلوغ در دختران
قاعدگی دختران
اختلالات رفتاری دوران قاعدگی زنانه
قاعدگی یا عادت ماهانه چیست؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.