رفتاری هایی که بعد از دعوا با همسر نباید انجام دهید

دعوا کردن با همسرتان کاملاً طبیعی و سالم است. شما دو آدم کاملاً جدا از هم هستید و گاهی اوقات ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشید. اما چیزی که شاید متوجه آن نشوید این است که چیزهایی که بعد از دعوا به زبان می‌آورید، به همان اندازه حرف‌هایی که در لحظات داغ و آتشین عشق‌بازی می‌زنید، اهمیت دارند.
دوشنبه، 2 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رفتاری هایی که بعد از دعوا با همسر نباید انجام دهید

اختلاف های شما دو نفر هر چه بیشتر حل نشده بماند، احساس خشم و نارضایتی تان بیشتر خواهد شد.

چکیده : دعوا کردن با همسرتان کاملاً طبیعی  و سالم است. شما دو آدم کاملاً جدا از هم هستید و گاهی اوقات ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشید. اما چیزی که شاید متوجه آن نشوید این است که چیزهایی که بعد از دعوا به زبان می‌آورید، به همان اندازه حرف‌هایی که در لحظات داغ و آتشین عشق‌بازی می‌زنید، اهمیت دارند.

تعداد کلمات 1334 / تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

رفتاری هایی که بعد از دعوا با همسر نباید انجام دهید

مقدمه

 بعضی رفتارها این شرایط را مشکل زا می کند و یک سری رفتارها هم باعث می شود تا زوجین به یکدیگر علاقه مندتر و دل هایشان به هم نزدیک تر شود. در ادامه مطلب به رفتارهایی اشاره می شود که ارتکاب آن ها بعد از دعوا، مشکل زا خواهد شد.
 

سرد برخورد نکنید

 اگر بعد از دعوا به کمی زمان و فضا نیاز دارید، هیچ اشکالی ندارد؛ فقط باید به او بگویید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افراد بعد از دعوا مرتکب می‌شوند این است که زبانشان را می‌دوزند. اگر بعد از دعوا او را نادیده بگیرید، ممکن است تصور کند که می‌خواهید مجازاتش کنید و این باعث می‌شود دفعه بعد او هم احساسش را با شما در میان نگذارد. درعوض بگویید، «عصبانیت من به اندازه تو زود از بین نمی‌رود، ۲۴ ساعت به من زمان بده، مطمئن باش خوب می‌شوم. اگر بهتر نشدم آنوقت درموردش حرف می‌زنیم.»

حرف‌هایش را در مغزتان نگه ندارید

همه حرف‌هایی که همسرتان در طول دعوا می‌زند باید همانجا بماند. اگر در طول دعوا چیزی می‌گوید که اذیتتان می‌کند، به او بگویید که حرف‌هایش ناراحتتان می‌کند. اگر روز بعد هم حرف‌هایش هنوز اذیتتان می‌کرد، به خودتان کمی فضا بدهید و خیلی زود به او نزدیک نشوید.
 

اگر هنوز ناراحت است، به یک «متاسفم» بسنده نکنید

 یک «معذرت می‌خواهم» یا «متاسفم» خشک و خالی وقتی هنوز از دستتان ناراحت است، برای او کافی نیست. باید توضیح دهید که چرا عذر می‌خواهید. پس بهتر است بگویید، «متاسفم که…» یا «معذرت می‌خواهم که ….» و در ادامه آن هم باید بگویید، «در آینده سعی می‌کنم…» و در جای خالی توضیح دهید که چطور آن اشتباه را دوباره مرتکب نخواهید شد.
 

برای دعوا کردن تان بهانه نیاورید

دعوا کردن تان را می‌توانید گردن میلیون‌ها چیز بینذازید: اینکه روز کاری بدی داشته‌اید، سردرد داشته‌اید، شب خوب نخوابیده‌اید و … درواقع، زوج‌هایی که خواب خوب و کافی ندارند، بیشتر با هم دعوا می‌کنند. باوجود این‌ها، انداختن تقصیر به گردن چیزهای دیگر، در حق خودتان و همسرتان عادلانه نیست. دلیل دعوا اطلاعات است. اگر عصبانی یا ناراحت هستید، اینها اطلاعاتی است که همسرتان باید بداند. دفعه بعدی که روز بدی سر کار داشتید، قبل از اینکه به خانه برسید، به همسرتان اطلاع دهید. با این روش او می‌فهمد که احتمالاً آسیب‌پذیرتر از روزهای عادی خواهید بود.
 

اگر دوباره موضوع دعوا را به میان کشید، بی‌تفاوت نباشید

اگر فقط چند دقیقه از دعوای تان گذشته است، به همسرتان بگویید بعد از اینکه فکرهایش را کرد، هر سوال یا حرفی دارد می‌شنوید. اگر بعد از چند روز خواست دوباره موضوع دعوا را به میان بیاورد، پشتتان را به او نکنید. ارتباط غیرکلامی خیلی وقت ها بدتر از فریاد کشیدن است. اگر متوجه شده‌اید که به او بی‌محلی کرده و نادیده‌اش گرفته‌اید، برگردید، از او عذرخواهی کرده و به حرف‌هایش گوش دهید.

به نیش زدن ادامه ندهید

 اگر هنوز از او ناراحتید، به شما این اجازه را نمی‌دهد که حرف‌های نیش‌دار بزنید. هیچوقت به او توهین نکنید. فراموش کردن توهین‌ها کار خیلی سختی است. درعوض وقتی آرام بودید، از او بخواهید به حرف‌هایتان گوش کند و برایش توضیح دهید که چرا هنوز ناراحتید.
 

اگر دوست ندارید، به زور رابطه‌جنسی برقرار نکنید

هر دو شما عذرخواهی کرده‌اید و این عذرخواهی واقعاً از ته دلتان بوده است اما حالا همسرتان می‌خواهد رابطه‌جنسی داشته باشید و شما واقعاً باورتان نمی‌شود. دلیل آن این نیست که او نمی‌فهمد همین الان دعوا داشته‌اید. خیلی افراد از رابطه‌جنسی برای نزدیک‌تر شدن استفاده می‌کنند. اگر اصلاً تمایلی به چنین ارتباطی در آن زمان ندارید، لازم نیست به زور این کار را بکنید. از او بخاطر تلاش برای نزدیک‌تر شدن تشکر کنید و برایش توضیح دهید که الان روحیه آن کار را ندارید. می‌توانید بغلش کنید و به او بگویید شاید فردا وقت بهتری برای سکس باشد. فقط یادتان باشد پشتتان را به او نکنید و درخواستش را نادیده نگیرید زیرا احساساتش را جریحه‌دار خواهد کرد.
 

بعدها دوباره این دعواها را پیش نکشید

اگر زوج ها مدام دعواهایی را که داشته اند یادآوری کنند، ناراحتی و اختلاف هرگز پایان نمی یابد و زمانی برای عشق ورزیدن باقی نمی ماند. ضمنا اگر اختلافی واقعا حل شده باشد پس چرا باید دوباره بحث آن را پیش بکشید؟ یادآوری مداوم اختلاف های گذشته، رفتاری مهربانانه نیست و رابطه را خراب می کند. اجازه ندهید روزها و لحظه های تان گرفتار این چرخه معیوب شوند. با پیش کشیدن دعواهای قدیمی تنها کاری که می کنید این است که جنگ را دوباره شروع می کنید و به همسرتان هم نشان می دهید که حل اختلاف های پیشین هیچ ارزشی نداشته اند. پس یادتان باشد با طرح مجدد دعواهای گذشته، دعوای جدیدی را شروع خواهید کرد.
 

برای دعوای تان بهانه نتراشید

استرس، گرمازدگی، ترافیک و ... چیزهایی نیستند که بتوانید دعوا و جر و بحث های تان را گردن شان بیندازید. اگر برای عذر خواهی تان از کلمات «اما» و «ولی» استفاده کنید دیگر عذرخواهی نیست. اگر بابت اتفاقی که در محل کارتان افتاده ناراحت و عصبانی هستید بگذارید همسرتان هم این را بداند نه این که از آن به عنوان بهانه ای برای دعوا استفاده کنید. معمولا افرادی اهل بهانه تراشی هستند که مسئولیت پذیر نیستند. پس درباره علت بگومگوهای تان رو راست باشید تا بهتر هم به راه حل برسید.
 

نگویید که منظوری نداشته اید

حرفی که زده اید و همسرتان را ناراحت کرده، دیگر بیان شده؛ چه منظوری داشته اید و چه نه. پس این که بگویید منظوری نداشته اید نه تنها احمقانه است بلکه می تواند همسرتان را عصبانی کند و اتفاقا نشان می دهد که خوب هم منظور داشته اید و این اصلا راه منصفانه ای برای بحث و دعوا کردن نیست. ضمنا اگر بگویید منظوری نداشته اید یعنی آن را حل نمی کنید و ممکن است در آینده دوباره پیش بیاید. این را درک کنید که کلمات شما این قدرت را دارند که طرف مقابل را برنجانند.
 

بعد از دعوا قهر نکنید

این خوب است که بعد از دعوا مدتی در سکوت و آرامش باشید اما نادیده گرفتن همسرتان و قهر کردن فقط آزردگی و خشم را بیشتر و او احساس می کند می خواهید تنبیه اش کنید. قهر کردن یا نادیده گرفتن طرف مقابل نوعی سوء استفاده عاطفی است که بی احترامی، خوار و خفیف کردن و دغل کاری نیز محسوب می شود. شما می توانید به خودتان فرصتی بدهید تا آرامش و خونسردی تان را به دست بیاورید اما همزمان می توانید با همسرتان با احترام و نیکی نیز رفتار کنید. به او توضیح دهید که به زمانی برای آرام شدن نیاز دارید تا بتوانید منطقی تر فکر و گفت و گو کنید.
 

خودتان را سرزنش نکنید

لازم نیست به خاطر این ماجرا و دعوای پیش آمده، خودتان را سرزنش کنید چون به اعتماد به نفس تان و احترامی که برای خود قائلید لطمه خواهد خورد. دو نفر قرار نیست مثل هم باشند بلکه مهم این است که هر دوی شما با کشف مسائلی که برای طرف مقابل مهم است به هم نزدیک تر شوید. جر و بحث و اختلاف در بهترین رابطه ها هم پیش می آید و سرزنش خودتان فایده ای ندارد و وقت تان را هدر می دهد. بگومگو کردن خوب است و نشان می دهد به رابطه تان اهمیت می دهید.
 

از کلمات آزاردهنده استفاده نکنید

وقتی با همسرتان به گفت وگو می نشینید تا اختلاف تان را بررسی و حل کنید از کلمات و عبارت های نامناسب برای خطاب کردن او استفاده نکنید و او را نرنجانید. بهتر است جمله هایی که استفاده می کنید ساده و قابل فهم باشد، مثلا می توانید بگویید: «وقتی به خانه برمی گردی و به من بی اعتنایی می کنی، من احساس تنهایی می کنم.»

منبع : خراسان / مردمان

بیشتر بخوانید :
10 رفتاری که بعد از دعوا با همسرتان نباید داد
کارهای ممنوعه بعد از دعوای زن و شوهری
راه حل آشتی کردن با همسر بعد از دعوا



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.