علت های خارش پا و درمان خانگی آن (بخش دوم)

یک راش خارش‌دار روی پای شما می تواند درماتیت تماسی آلرژیک باشد ، کم کاری تیروئید می تواند به احساس خارش در تمام بدن از جمله پاها منجر شود
دوشنبه، 19 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علت های خارش پا و درمان خانگی آن (بخش دوم)

برخی شرایط پزشکی، مانند بیماری کبد یا کلیه، می توانند به خارش دست ها و پاها منجر شوند.

 

خارش پا به طور معمول مشکلی آزاردهنده است که دلیلی نگران کننده در پس آن قرار ندارد. اما در برخی موارد خارش پوست پاها می تواند با مشکلات سلامت جدی پیوند خورده باشد. در کنار خارش، شما ممکن است متوجه قرمزی یا راش پوستی، تاول، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست، جوش های خارش‌دار و حتی تورم شوید. با ما همراه باشید .



گال

گال یا جرب یک بیماری پوستی است که به واسطه ورود انگل هایی ریز به بخش بالایی پوست شکل می گیرد. به طور معمول، گال موجب خارش روی دست ها و همچنین بخش هایی از پوست که در تماس با جواهرات هستند می شود. اما در کودکان، گال می تواند گسترش یافته و کف دست ها و کف پاها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

 برخی افراد مبتلا به گال با راش، زخم، یا افزایش ضخامت پوست نیز مواجه می شوند. خارش ناشی از گال معمولا بسیار شدید است و هنگام شب تشدید می شود. از آنجایی که گال از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود، این بیماری می تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سن، وضعیت اقتصادی یا نژاد تحت تاثیر قرار دهد.

 بیشتر افراد مبتلا به گال با کرم ها و لوسیون های تجویزی درمان می شوند. برخی بیماران ممکن است به داروهای خوراکی نیز نیاز داشته باشند. آنتی هیستامین ها و کرم های استروئیدی می توانند در تسکین خارش و واکنش التهابی موثر باشند. اگر به گال مبتلا هستید باید بدن خود را به خوبی تمیز نگه دارید زیرا این بیماری بسیار مسری است. تا زمانی که بیماری به طور کامل بهبود یابد لباس ها، ملافه و روبالشی های خود را بشویید.

 
علت های خارش پا و درمان خانگی آن (بخش دوم)

درمان خارش پا با  بلغور جو دوسر کلوئیدی

بلغور جو دوسر کلوئیدی (جو آسیاب شده به شکل پودری بسیار نرم) به تسکین خارش پوست و دستیابی به احساس راحتی کمک می‌کند، حتی اگر مشکل فقط مربوط به پاهای‌تان باشد. این ماده حاوی خواص ضد حساسیت، ضد التهابی، و تسکین دهنده است که شما را بلافاصله از شر خارش پا و کف پا خلاص می‌کند.

در مطالعه‌ی منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نشان داده شده بود که عصاره‌های بلغور جو دوسر کلوئیدی اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مستقیمی از خود نشان می‌دهد، که ممکن است مکانیسم‌هایی برای بهره‌وری مربوط به پوست فراهم آورد در عین حالی که از بلغور جو دوسر کلوئیدی به عنوان لوسیون محافظ پوست استفاده می‌شود.
 
برای استفاده موضعی:
– یک دوم فنجان بلغور جو دوسر کلوئیدی را در یک وان کوچک پر از آب ولرم بریزید. پاهای‌تان را حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این آب بخیسانید. از این درمان تا ۳ بار در روز استفاده کنید. میزان استفاده به شدت وضعیت خارش پای شما بستگی دارد.

– یا اینکه، کمی آب را به یک فنجان بلغور جو دوسر کلوئیدی اضافه کنید و بگذارید تا غلیظ شده و به ماده‌ای خمیر مانند تبدیل شود. از این مخلوط بر روی پاهای خود استفاده کنید، بعد روی آن را با یک تکه پارچه بپوشانید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. از این درمان یک بار در روز استفاده کنید. 
 

درماتیت تماسی آلرژیک

یک راش خارش‌دار روی پای شما می تواند درماتیت تماسی آلرژیک باشد. تماس با مواد تحریک کننده مانند مواد شیمیایی یا حتی آلرژن ها در صابون ها، مواد آرایشی، و گیاهان می تواند موجب درماتیت تماسی آلرژیک شود. رنگ موجود در جوراب های تیره یکی از نمونه هایی است که پاها را تحت تاثیر قرار می دهد. درماتیت ناشی از این عامل می تواند موجب خارش پاها در هر جایی شود که جوراب با پاها در تماس بوده است.
 

چریش برای درمان خارش پا و کف پا

چریش، درمانی خوب است اگر که خارش پا یا کف پای شما به خاطر عفونت مخمری باشد. خواص ضد عفونی کننده‌ی آن به مبارزه با عفونت کمک می‌کند و خارش و سایر ناراحتی‌ها را برطرف می‌کند.
 
برای استفاده‌ی موضعی:
– یک مشت برگ چریش را در ۴ فنجان آب بجوشانید. آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. از این محلول ۲ یا ۳ بار در روز برای شستن پاهای‌تان استفاده کنید.

– یا اینکه، ۵ یا ۶ قطره روغن چریش را در یک کاسه‌ی بزرگ آب ولرم بریزید. پاهای‌تان را که دچار خارش شده است به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز در این محلول بخیسانید.
 
برای مصرف خوراکی:
به مدت چند هفته هر روز چای چریش بنوشید، یا بعد از مشورت با پزشک کپسول‌های چریش مصرف کنید. برای دم کردن چای ۵ عدد برگ چریش یا یک چهارم قاشق چایخوری پودر برگ چریش را در ۱ فنجان آب داغ به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بخیسانید. اگر دلتان خواست، می‌توانید کمی لیمو و عسل یا عصاره‌ی میوه به آن اضافه کنید تا طعمش بهتر شود.


 
علت های خارش پا و درمان خانگی آن (بخش دوم)
 

بیماری کلیه

برخی شرایط پزشکی، مانند بیماری کبد یا کلیه، می توانند به خارش دست ها و پاها منجر شوند. زمانی که کلیه ها عملکرد درست خود را ارائه نمی کنند، مایع و مواد زائد در خون جمع می شوند. این تجمع مواد زائد و افزایش مایع می تواند موجب خارش شدید در اندام های انتهایی شود که به طور معمول در پاها محسوس‌تر است.
 

آلوئه ورا برای درمان خارش پا و کف پا

اگر به خاطر پوست فوق‌العاده خشک یا گال به خارش پا و کف پا مبتلا شده‌اید، ژل آلوئه ورا می‌تواند به کمک شما بیاید.

آلوئه ورا حاوی خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی بی‌نظیری است. به علاوه‌ی این که، حاوی ویتامین E است که به حفظ رطوبت پوست و کاهش خارش کمک می‌کند.

در مطالعه‌ی منتشر شده در سال ۲۰۰۹ به این نتیجه رسیدند که ژل آلوئه ورا در درمان گال به اندازه‌ی بنزیل بنزوات مفید و موثر است.
 
برای استفاده‌ی موضعی:
– ژل یک برگ آلوئه ورا را از داخل آن خارج کنید. این ژل را روی ناحیه‌ای از پاهای‌تان که دچار خارش شده است بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند، بعد آن را با آب ولرم بشویید. از این درمان می‌توانید به راحتی یک بار در روز استفاده کنید.

– یا، با اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا به ۲ قاشق غذاخوری خاک رس سبز یک خمیر درست کنید. این خمیر را روی پاهای‌تان بمالید و بگذارید در همان حالت خشک شود. آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام بدهید.
  

مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید می تواند به احساس خارش در تمام بدن از جمله پاها منجر شود. کم کاری تیروئید کاهش تغییر و تبدیل سلولی، و خشکی و خارش پوست را به همراه دارد. این نوع از خشکی پوست را می توان با افزایش رطوبت موضع با استفاده از کرم های بدون نسخه پاشنه پا یا سرم های پا درمان کرد.

همچنین آغاز روند درمان کم کاری تیروئید و مصرف داروهای آن باید به بهبود خارش پاها منجر شود.
 

روغن درخت چای برای درمان خارش پا و کف پا

اگر علت اصلی خارش پا و کف پای شما ابتلا به بیماری پای ورزشکاران است، پس استفاده از روغن درخت چای را امتحان کنید.

این ماده خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی قدرتمندی دارد که به مبارزه با علت اصلی عفونت‌های قارچی و متوقف کردن خارش کمک می‌کند.
 
برای استفاده‌ی موضعی:
– مقداری مساوی از روغن درخت چای ۱۰۰ درصد خالص و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز روی ناحیه‌ای از پا که می‌خارد بمالید. می‌توانید بعد از ۳۰ دقیقه آن را بشویید. به مدت چند هفته از این درمان استفاده کنید تا از عود کردن این مشکل آزاردهنده جلوگیری شود.

– یا اینکه، چند قطره روغن درخت چای را در ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز و به مدت چند هفته روی ناحیه‌ی دچار خارش بمالید. بگذارید مخلوط به مدت ۲۰ دقیقه قبل از شستن روی پوست‌تان بماند.
 
ادامه دارد ...

منبع:
top10homeremedies
asriran.com

 

بیشتر بخوانید :
علت های خارش پا و درمان خانگی آن (بخش اول)
دلایل خارش پوست
احساس خارش در سرتاسر بدن
وقتی پاها بی قراری می کنند



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.