پایین آوردن فشار خون بدون دارو (بخش دوم)

یکی از دغدغه های افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، پایین آوردن میزان فشار خون بدون مصرف دارو است. هر چند نمی توان دارو را بالکل از برنامه درمانی خود حذف کرد، اما راهکارهایی وجود دارد که با کمک آن ها قادر خواهید بود فشار خونتان را کنترل کرده و از دوز داروهای مصرفی بکاهید. در بخش اول این مقاله به برخی نکات در این زمینه اشاره کردیم،  در ادامه برخی نکات دیگر را بیان می نماییم.
شنبه، 1 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
پایین آوردن فشار خون بدون دارو (بخش دوم)
فشار خون بالا را جدی بگیرید.
 
چکیده: یکی از دغدغه های افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، پایین آوردن میزان فشار خون بدون مصرف دارو است. هر چند نمی توان دارو را بالکل از برنامه درمانی خود حذف کرد، اما راهکارهایی وجود دارد که با کمک آن ها قادر خواهید بود فشار خونتان را کنترل کرده و از دوز داروهای مصرفی بکاهید. در بخش اول این مقاله به برخی نکات در این زمینه اشاره کردیم،  در ادامه برخی نکات دیگر را بیان می نماییم.

 تعداد کلمات 1126 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه
پائین آوردن فشار خون بدون دارو (بخش دوم)
 
ج. میزان فیبر دریافتی خود را افزایش دهید. فیبر به خودی خود نمی تواند فشار خون را کاهش دهد اما قادر است سیستم گوارش شما را تنظیم نموده و به بهبود وضعیت سلامت عمومی شما کمک کند. بیشتر سبزیجات خصوصاً سبزیجاتی که برگ هایی سبز دارند، حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. بیشتر میوه ها، مغز ها، حبوبات (لوبیا و نخودفرنگی) و غلات کامل نیز غنی از فیبر می باشند.
  • برخی از بهترین غذاهایی که می توانید با خوردن آن ها مقدار زیادی فیبر را جذب کنید عبارتند از: گلابی، توت فرنگی، آووکادو، سیب، هویچ، چغندر، بروکلی، عدس و لوبیا قرمز.
  • توصیه می شود که در هر روز بین 8 تا 10 واحد سبزیجات و میوه مصرف کنید تا فیبر مورد نیاز بدنتان تأمین شود.
 
د. غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا3 مصرف کنید. معمولاً در رژیم غذایی ما این ماده غذایی کمتر یافت می شود و این در حالی است که اسیدهای چرب امگا3 می توانند فشار خون را کاهش دهند. حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنید، چرا که ماهی می تواند امگا 3 مورد نیاز شما را تأمین کند.
  • ماهی حاوی پروتئین زیادی است و بسیاری از انواع ماهی ها، از جمله سالمون، ماهی خال خالی و شاه ماهی نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 در روغن ماهی وجود دارند، بنابراین اگر ماهی کنسروی مصرف می کنید، روغن آن را دور نریزید.
  • توصیه می شود در هر روز تنها حدود 86 گرم گوشت کم چرب مانند گوشت ماهی مصرف کنید.
  • همچنین می توانید مصرف قرص های روغن ماهی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند را در برنامه خود قرار دهید.
  •  البته لازم به ذکر است درباره جیوه موجود در برخی از ماهی های فرآوری شده، نگرانی هایی وجود دارد.
ه. مصرف پتاسیم خود را افزایش دهید. مصرف مقدار زیاد پتاسیم ممکن است مضر باشد اما مصرف میزان نرمال آن برای بدن لازم است. سعی کنید در طول یک شبانه روز بین 3500 تا 4700 میلی گرم پتاسیم مصرف کنید. در صورتیکه فعالیتتان زیاد است بدنتان به میزان بیشتری پتاسیم نیاز دارد و اگر بیمار بوده و یا سنتان زیاد است، بدن شما به کمتر از این میزان نیاز خواهد داشت. برخی مواد غذایی حاوی پتاسیم از این قرارند:
  • موز
  • گوجه فرنگی
  • سیب زمینی
  • لوبیا
  • پیاز
  • پرتقال
  • میوه های تازه و خشک
و. با پزشک خود صحبت کنید تا برخی درمان های مکمل را برای شما تجویز کند. از پزشک خود بپرسید آیا می توان با روش های طبیعی و داروهای گیاهی فشار خون خود را پایین بیاورید. امروزه از نظر علمی ثابت شده است که بسیاری از داروهای گیاهی و درمان های مکمل می تواندد فشار خون را پایین آورند، اما با این حال هیچگاه بدون مشورت با پزشک، این نوع درمان ها را جایگیزین داروهای خود نکنید.
برخی مکمل هایی که قادرند به پایین آوردن فشار خون کمک کنند عبارتند از کوآنزیم کو کیو 10، امگا 3، روغن ماهی، سیر، کورکومین (تهیه شده از زردچوبه)، زنجبیل، روغن زیتون، مغزها، کوهوش سیاه، زالزالک، منیزیم و کرومیوم. البته قبل از مصرف هر کدام از موارد فوق، با پزشک معالج خود مشورت کنید.
ویتامین هایی مانند ویتامین ب 12، ب 6، و ب 9 نیز می توانند سطح هموسیستئین خون را پایین آورند. بالا بودن میزان هموسیستئین در خون می تواند به بیماری های قلبی منجر شود.
 

3. از مصرف محرک ها بکاهید.

 
الف. مصرف دخانیات را ترک کنید. محرک های موجود در سیگار، مانند نیکوتین، می توانند فشار خون شما را افزایش دهند. اگر سیگار را ترک کنید در حقیقت به پایین آمدن فشار خون خود کمک کرده، اوضاع قلب خود را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند سرطان ریه را کاهش داده اید.
اگر ترک سیگار برای شما بسیار دشوار است، حتماً این موضوع را با متخصص مربوطه مطرح نمایید تا راهکارهای عملی برای ترک سیگار را به شما آموزش دهد. ممکن است پزشک برای شما داروهایی تجویز کند که به کمک آن ها بتوانید راحت تر از پس ترک سیگار بر آیید.
 
ب. مصرف کافئین را کاهش دهید. ترک نوشیدنی هایی مانند قهوه، نوشابه های گازدار حاوی کافئین و دیگر نوشیدنی های کافئین دار، به پایین آمدن فشار خون شما کمک خواهد کرد. حتی مصرف 1 تا 2 فنجان قهوه نیز می تواند فشار خونتان را بیش از حد نرمال بالا ببرد، پس در صورتیکه به بیماری پر فشاری خون مبتلا هستید، بهتر است بالکل از خیر مصرف کافئین بگذرید.
مصرف کافئین در افراد مبتلا به پرفشاری خون می تواند مشکلات آن ها را پیچیده تر کند، چرا که این ماده در حقیقت محرک سیستم عصبی محسوب می شود. بنابراین، تحریک سیستم عصبی توسط کافئین موجب افزایش ضربان قلب و در نتیجه بالا رفتن فشار خود خواهد شد.
در هر صورت اگر شما نیز در مصرف کافئین زیاده روی می کنید، ممکن است لازم باشد برای پیشگیری از مشکلاتی همچون سردرد، مصرف این ماده را کاهش دهید.
 
ج. وزن خود را کاهش دهید. بالا بودن وزن موجب می شود قلب شما سخت تر کار کند و همین امر باعث افزایش فشار خون شما خواهد شد. با کاهش وزن اضافی از طریق تغییر در رژیم غذایی و ورزش منظم، قلب شما کارکرد بهتری داشته و در نتیجه فشار خونتان کاهش خواهد یافت.  
د. از مصرف مواد مخدر و الکل اجتناب کنید. مصرف الکل و مواد مخدر می تواند به بسیاری از نقاط مختلف بدن از جمله کبد و کلیه ها، آسیب جدی برساند. همچنین مصرف این الکل و مواد مخدر سبب افزایش فشار خون خواهند شد.
  • بسیاری از مواد مخدر خاصیت تحریک کنندگی داشته و در نتیجه ضربان قلب را افزایش داده و موجب بالا رفتن فشار خون خواهند شد. با قطع مصرف مواد مخدر و الکل، فشار خون شما نیز کاهش خواهد یافت.

د. فشار خونتان را زیر نظر گرفته و وضعیت خود را با پزشکتان در میان بگذارید. متخصص می تواند با استفاده از یک اسفیگمومانومتر و گوشی، فشار خون شما را چک کند و خودتان نیز می توانید با یک دستگاه دیجیتالی خانگی، فشار خون خود را اندازه گیری کنید. اگر در مورد میزان فشار خونتان نگرانی خاصی دارید، با پزشک خود مشورت نموده تا بهترین گزینه درمانی را به شما پیشنهاد کند. لازم به ذکر است که انواع فشار خون از این قرارند:
  • فشار خون طبیعی: زیر 80/120
  • مرحبه قبل از پر فشاری خون: 120-139/80-89
  • اولین مرحله پرفشاری خون: 140-159/90-99
  • دوین مرحله پرفشاری خون: 160/100 و بالاتر


منبع: سایت wikihow
مترجم: سید مصطفی سید آقامیری

بیشتر بخوانید:
چگونه فشار خون را کنترل کنیم؟
علل افزایش ناگهانی فشار خون
فشار خون پایین: علائم و علت‌ها



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما