معرفی پرتغال و خواص درمانی آن ( بخش اول )

پرتقال یکی از پرطرفدارترین میوه های زمستانی است که اغلب برای درمان سرما خوردگی، این میوه را پیشنهاد می کنند. آیا می دانستید که یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از سرطان معده ، مصرف پرتقال است؟ با خواص بی نظیر این میوه محبوب آشنا شوید.
چهارشنبه، 2 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی پرتغال و خواص درمانی آن ( بخش اول )
مصرف پرتقال بهترین درمان چاقی است و با مصرف آن کمبود املاح بدن برطرف و مقاومت طبیعی بدن زیاد می‌شود.
 
چکیده : پرتقال یکی از پرطرفدارترین میوه های زمستانی است که اغلب برای درمان سرما خوردگی، این میوه را پیشنهاد می کنند. آیا می دانستید که یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از سرطان معده ، مصرف پرتقال است؟ با خواص بی نظیر این میوه محبوب آشنا شوید.

تعداد کلمات 1130 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

معرفی پرتغال و خواص درمانی آن ( بخش اول )
تاریخچه درخت پرتقال

پرتقال میوه ایی است از خانواده مرکبات با نام علمی Citrus sinensis که درخت آن همیشه سبز و ارتفاعش به ده متر نیز می رسد. پرتقال درخت کوچکی است دارای برگ‌ های سبز و گل‌ های سفید پوست پرتقال نارنجی رنگ، کمی ناصاف و میوه آن بسته به انواع مختلف شیرین و ترش، زرد رنگ و یا قرمز می‌باشد. پرتقال یکی از قدیمی‌ ترین میوه‌هایی است که بشر از آن استفاده می کرده‌است و در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کنفوسیوس از آن نام برده‌است. در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ نوع پرتقال در آمریکا کشت می‌شود. 
پرتقال اولیه، کوچک، تلخ و پر از هسته بوده‌است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده‌است. پرتقال ابتدا از چین به هندوستان برده شده و سپس آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافت. ریشه پرتقال از جنوب شرقی آسیا (چین و هند) می‌باشد و یک میوه پیوندی است که در دوران باستان احتمالاً با پیوند نارنگی و پومیلو پرورش داده شد. نوع ایرانی Persian Orange که ایتالیایی‌ها از قرن ۱۱ میلادی کشت آن را در جنوب اروپا رایج کردند تلخ بود و جای خود را از قرن ۱۵ میلادی به نوع شیرین تر داد که تاجران کشور پرتغال از هندوستان وارد و کشت کردند. برای همین هم در بسیاری از زبان‌ های دنیا (یونانی، ترکی، ایرانی، عربی، بلغاری، گرجی و زبان جنوب ایتالیا) امروزه هنوز لغت میوه پرتقال با کشور پرتغال تشابه اسمی دارد.
معروف‌ ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می‌ باشد. بیروت، پایتخت لبنان نیز یکی از معروف ترین مکان‌ های پرورش آن درجهان می‌باشد که پرتقال بیروتی آن نیز معروف است. پرتقال سرشار از ویتامین ث است. موسسه مبارزه با بیماری سرطان آمریکا چندین سال پیش در اثر مطالعات زیاد دریافت که علت اینکه سرطان معده در آمریکا کمتر از نقاط دیگر است این است که مردم آمریکا در تمام مدت سال پرتقال مصرف می کنند . البته شاید علت آن وجود ویتامین C در پرتقال است .
 

خواص پرتقال برای کم خونی

«ویتامین C»‌ به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی کمک می کند. خصوصاً در افراد گیاه خوار افزایش مصرف غذاهای غنی از «ویتامین C»‌ از قبیل مرکبات ، برای کاهش خطر ابتلا به کمبود آهن که سبب کم خونی می شود، ضروری است. پرتقال به طور خاص به دلیل دارا بودن فولات برای پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک مفید می باشد.
 

خواص پرتقال برای جلوگیری از چاقی

مصرف پرتقال بهترین درمان چاقی است و با مصرف آن کمبود املاح بدن برطرف و مقاومت طبیعی بدن زیاد می‌شود. افرادی که چاق هستند، اگر رژیم پرتقال بگیرند، در رفع چاقی بسیار موثر است. در این رژیم باید چند روز پرتقال بخورند. برای معالجه چاقی و گرفتن رژیم لاغری، یک عدد پرتقال و ۳ عدد لیمو را به برش‌های نازکی ببرید و آن را مدت ۱۰ دقیقه در نیم لیتر آب بجوشانید. ۲ قاشق سوپ‌ خوری عسل را به آن اضافه کنید و دوباره ۵ دقیقه آن را بجوشانید. بعد آن را صاف و بگذارید سرد شود و هر روز ۳ استکان کوچک از آن را میل کنید.
 

پرتقال مانع تخریب کلسترول

مطالعه بر روی جوامع سراسر دنیا نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از ویتامین C، به حفاظت در برابر بیماری های قلبی کمک می کند. این ویتامین از LDL  در برابر تخریب اکسیداتیوتوسط رادیکال های آزاد حفاظت می کند. LDL  تخریب شده سبب انسداد شریان ها و ابتلا به بیماری های قلبی می گردد.
 

پرتقال سرشار از ویتامین C

مقدار توصیه شده دریافت روزانه «ویتامین C»، برای خانم ها ۷۵ میلی گرم و برای آقایان ۹۰ میلی گرم است. متخصصان تغذیه که توصیه به دریافت «مطلوب تغذیه ای»‌ دارند، دریافت ۴۰۰ میلی گرم برای افراد بین ۲۵ تا ۵۰ سال و ۸۰۰ میلی گرم برای افراد بالای ۵۰ سال را دارند. پرتقال و آب آن نقش مفیدی در تأمین این نیازمندی های روزانه «ویتامین C» ایفا می کنند.
 

فواید پرتقال برای سرماخوردگی

دریافت کافی «ویتامین C»‌ به کاهش شدت علایم سرما خوردگی و طول مدت آن کمک می کند.
 

خاصیت ضد سرطانی پرتقال

پرتقال و‌ آب آن سرشار از ماده مغذی گیاهی هسپریتین (hesperitin) هستند. در تحقیقات آزمایشگاهی، عصاره هیسپریتین سبب مهار رشد سلول های سرطانی سینه و تشکیل تومور شده است. هسپریدین (یکی از انواع هسپریتین) به پیشگیری از بروز سرطان حفره دهانی کمک می کند. پوست پرتقال دارای مواد مغذی گیاهی به نام نوبیلتین و تنجرتین است که سبب متوقف کردن حملات سلول های سرطانی می شود. آب پرتقال سرشار از ماده مغذی گیاهی لیمونوئید است که آن هم دارای خواص ضد سرطانی می باشد.
 

مصرف پرتقال برای بسته نشدن لوله عصبی در جنین

پرتقال دارای فولات است که به همراه قرص های اسید فولیک به پیشگیری از بروز اسپینا بیفیدا (بسته نشدن لوله عصبی) در جنین کمک می کند. لذا به مادران باردار مصرف منابع اسید فولیک از جمله پرتقال توصیه می شود.
 

فواید پرتقال برای آب مروارید

عدسی های چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر بالایی از «ویتامین C»‌  می باشد. افرادی که کمتر از ۱۲۵ میلی گرم «ویتامین C»‌ در روز مصرف می کنند، ۴ برابر بیشتر با خطر ابتلا به آب مروارید، در مقایسه با افرادی که بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز مصرف دارند، مواجه می باشند. بنابراین مصرف مرکبات به حفاظت از عدسی ها در برابر آب مروارید کمک می کند.
 

خواص پرتقال برای سنگ کلیه

آب پرتقال بهتر از سایر آب میوه مرکبات از تشکیل مجدد سنگ‌های کلیه جلوگیری می‌کند. سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که املاح معدنی و سایر مواد موجود در ادرار به هم پیوسته به صورت رسوب درآید. این بیماری بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است و عود می‌کند. با تغییرات غذایی می‌توان تا حدی از تشکیل مجدد این سنگ‌ها جلوگیری کرد همان طور که سیترات پتاسیم عمل می‌کند اما بسیاری از افراد تحمل سیترات پتاسیم را ندارند چرا که اثرات جانبی گوارشی در پی دارد. این افراد بیشتر سیترات را از منابع غذایی‌شان به دست می‌آورند و یکی از منابع مهم آن آب میوه‌هایی مثل آب لیمو، گریپ‌فروت و آب پرتقال است. در میان این آب میوه‌ها، آب پرتقال بیش از همه سطوح سیترات را در ادرار بالا می‌برد. این به معنی کاهش کریستالیزه شدن اسید اوریک و اکسالات کلسیم و لذا کاهش تشکیل سنگ است.

ادامه دارد ...

منبع : www.amazing.ir

بیشتر بخوانید :
خواص پرتقال
پرتقال ، نارنجی فوق العاده
معرفی پرتقال و خواص آن
فوائد پرتقال در سلامت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما