خواص درمانی زنجبیل

با خوردن گیاه زنجبیل کم‌ اشتهایی و بی‌ اشتهایی عصبی و هم چنین مشکلات تنفسی خود را درمان کنید
سه‌شنبه، 15 اسفند 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
خواص درمانی زنجبیل
زنجبیل به تنهایی می‌تواند طعم هر غذا یا شیرینی را از این رو به آن رو کند
 
با خوردن گیاه زنجبیل کم‌اشتهایی و بی‌اشتهایی عصبی  و هم  چنین مشکلات تنفسی خود را درمان کنید

تعداد کلمات 625 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه 

خواص درمانی زنجبیل

خواص درمانی زنجبیل

ضد تهوع به خصوص تهوع حاملگی)، ضد درد (به خصوص دندان‌درد)، ضد سرماخوردگی، مقوی قلب، لاغر کننده (متعادل‌کننده، یعنی افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند متعادل می‌شوند و افراد لاغر نیز متعادل می‌شوند)، ضد لخته شدن خون و کم کردن خطر سکته قلبی و مغزی است.
 زنجبیل اصالتاً یک گیاه چینی و هندی است و در این کشورها در طول بیشتر از ۴۰۰۰ سال در پخت و پز غذا مصرف شده است.از آنجا که مردم علاقه وافری به طعم تند و بوی معطر آن داشته اند و نوعی خاصیت گرمایی داشته و برای درمان درد معده مؤثر بوده است،کاشفان و جهانگردان در سرتاسر نقاط گرمسیری آن را کشت داده اند.ریشه این گیاه در درمان سرگیجه،تعریق،تهوع و استفراغ ناشی از بیماریهای حرکتی یا دریازدگی مؤثر واقع میشود.این گیاه همچنین گلودرد،سردردها،پاره ای از انواع دردهای قاعدگی و آرتریت وتب و درد ناشی از انواع سرماخوردگیها و آنفلونزا را درمان می کند.
از نظر گیاه‌درمانی، روی زنجبیل تحقیقات بسیاری انجام شده است و به اثبات رسیده که این گیاه یکی از کاربردی‌ترین داروها در درمان تهوع شدید بارداری است به طوری که اثر آن در پیشگیری از تهوع بارداری وارد برخی کتاب‌های درسی رشته زنان و زایمان نیز شده است.
زنجبیل در بهبود فرآیندهای داخل سلولی بسیار مۆثر است و بسیاری از بیماری‌ها را که به علت اختلال عملکرد سلول‌ها بر اثر کمبود انرژی کافی به وجود می‌آیند، برطرف می‌کند.
زنجبیل برای باز کردن انسدادهای داخل بعضی از اعضا مخصوصا کبد مفید است. ریشه بسیاری از بیماری‌‌ها انسداد مجاری کوچک داخل اعضای بدن است و هرچه عضو مهم‌تر باشد مشکل نیز بیشتر است.
امروزه بسیاری از مشکلات و بیماری‌‌ها ناشی از کبد است. به دلیل پرخوری و ورزش نکردن، کبد پر می‌شود و ما اصطلاحا می‌گوییم کبد چرب شده است و مجاری داخلی آن دچار انسداد شده و کبد نمی‌تواند اعمال خود را به خوبی انجام دهد.
کبد مخصوصا در عمل هضم بسیار دخیل است. با توجه به اهمیت کبد که تولید کننده خون و اخلاط چهار گانه است، این گیاه می‌تواند بسیار موثر باشد. مخصوصا در افرادی که کبدهای سرد و رطوبتی دارند.
بسیاری از کبدهای چرب جزء این دسته هستند. افرادی هستند که طبع گرمی دارند ولی کبد و معده آنها سرد است ولی اکثرا افراد سرد مزاج کبدهای سردی نیز دارند.


معرفی گیاه زنجبیل

ساقه های ریشه دار زنجبیل عبارت از دکمه ای به هم پیچیده،ضخیم و قهوه ای روشن است که می توانید از بازار محلی نیز آنرا تهیه کنید.از آنجا که زنجبیل نوعی گیاه زیرزمینی است لذا ساقه ریشه دار این گیاه بخشی از ساقه اصلی است که برحسب انفاق در زیرزمین رشد و نمو پیدا می کند.ریشه اصلی این گیاه از گره های موجود روی ساقه های ریشه دار آن نمو می کند.بالای سطح زمین ساقه های ۱۲ اینچی دارای برگهای طولانی، باریک،کج و معوج و سبز با گلهای سفید و سبز مایل به زرد قرار دارد.
فرآورده های حاصله از زنجبیل از ریشه تازه یا خشک آن یا از طریق تقطیر روغن از ساقه آن تهیه میشود.
برای بیماریهای ناشی از سرماخوردگی،تب ناشی از آنفلونزا،گلودرد،گرفتگی های ناشی از قاعدگی یا سردرد،دو قاشق غذاخوری از دم کرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه آنرا بخور دهید.برای درمان درد ورم مفاصل از آب،عصاره یا چای زنجبیل تازه به میزان روزانه ۴ گرم مصرف کنید یا روغن آنرا روی مفصل دردناک بمالید یا ریشه تازه آنرا در ضماد داغ یا گازهای ضمادی قرار دهید و روی نقاط دارای درد بگذارید.
زنجبیل با تمام خواصی که دارد می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند مضر نیز باشد. 

منبع:  برگرفته از بوعلی دارو

بیشتر بخوانید :
خاصیت های بیشمار زنجبیل
خواص و کاربرد زنجبیل
آشنایی بیشتر با زنجبیل
خواص درمانی زنجبیل



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.