معرفی انجیر و خواص درمانی آن (بخش اول)

انجیر میوه‌ای است که هر دو حالت خشک و تازه آن مفید و مغذی است. برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد و دارای خواص و فوایدی در درمان کم‌خونی، سرطان، دیابت، جذام، بیماری های کبد، باکتری، قارچ و انواع بیماری دارد
سه‌شنبه، 4 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی انجیر و خواص درمانی آن (بخش اول)
انجیرها در طب سنتی شهرت زیادی دارند و به‌عنوان درمان طبیعی بسیاری از مشکلات سلامتی ازجمله سرطان‌ها به‌کار می‌روند.
 
چکیده : انجیر میوه‌ای است که هر دو حالت خشک و تازه آن مفید و مغذی است. برای درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد و دارای خواص و فوایدی در درمان کم‌خونی، سرطان، دیابت، جذام، بیماری های کبد، باکتری، قارچ و انواع بیماری دارد .

تعداد کلمات 1012 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی انجیر و خواص درمانی آن (بخش اول)

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

انجیر به‌عنوان میوه‌ای که هم خوشمزه است و هم مغذی، قرن‌هاست که در سراسر جهان محبوب است. مطالعات اخیر درباره‌ی خواص انجیر نشان داده‌اند که انجیر در درمان بسیاری از مشکلات پزشکی، از دیابت گرفته تا اگزما، مفید است. بنابراین بهتر است انواع انجیر را به فهرست خریدتان اضافه کنید. همراه ما باشید، می‌خواهیم شما را با خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی آشنا کنیم.
 

تاریخچه انجیر 

انجیر میوه‌ای شیرین و بسیار مغذی است که موطن اصلی آن آسیای غربی و کشورهای اطراف مدیترانه است. درخت آن ارتفاعی بین ۳ تا ۹ متر و برگ‌هایی پنجه‌ای‌شکل دارد. انجیر از خانواده‌ی توت‌هاست، نسبت به سرمای شدید حساس است و بیشتر در مناطق معتدل و نیمه‌گرم کاشته می‌شود. انجیر از صدها سال قبل به‌عنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماری‌ها به‌کار می‌رود. انجیر در دو نوع خوراکی و غیرخوراکی وجود دارد که ما در این مطلب به بررسی خواص انجیر خوراکی می‌پردازیم.
 

ارزش غذایی انجیر

انجیرها که به‌خاطر طعم شیرین، ملایم و کاربردهای متعددشان مورد توجه قرار گرفته‌اند، جزو خوراکی های کم کالری و فاقد چربی‌اند. یک عدد انجیر بزرگ تازه فقط ۴۷ کالری دارد. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، مصرف انجیر (در حد اعتدال) جایگزین مناسبی برای میان‌وعده‌های ناسالم است.
 
ارزش غذایی انجیر تازه و انجیر خشک متفاوت است. محتوای تغذیه‌ای ۱۰۰ گرم انجیر تازه عبارت است از
۷۴ کالری؛
۱۹ گرم کربوهیدرات؛
۰,۷ گرم پروتئین؛
۰,۳ گرم چربی؛
۳ گرم فیبر؛
۲۳۲ میلی‌گرم پتاسیم (۷ درصد DV یا ارزش روزانه)؛
۰,۱ میلی‌گرم منگنز (۶ درصد DV)؛
۴,۷ میکروگرم ویتامین کا (۶ درصد DV)؛
۰,۱ میلی‌گرم ویتامین ب۶ (۶ درصد DV)؛
۱۷ میلی‌گرم منیزیم (۴ درصد DV)؛
۳۵ میلی‌گرم کلسیم (۴ درصد DV)؛
۰,۱ میلی‌گرم تیامین (۴ درصد DV)؛
۱۴۲ واحد ویتامین آ (۳ درصد DV)؛
۲ میلی‌گرم ویتامین سی (۳ درصد DV).

ارزش غذایی انجیرخشک بیشتر از انجیر تازه است. محتوای تغذیه‌ای ۱۰۰ گرم انجیر خشک عبارت است از:
۲۴۹ کالری؛
۶۳,۹ گرم کربوهیدرات؛
۳,۳ گرم پروتئین؛
۰,۹ گرم چربی؛
۹,۸ گرم فیبر؛
۰,۵ میلی‌گرم منگنز (۲۶ درصد DV)؛
۱۵,۶ میکروگرم ویتامین کا (۱۹ درصد DV)؛
۶۸ میلی‌گرم پتاسیم (۱۹ درصد DV)؛
۶۸ میلی‌گرم منیزیم (۱۷ درصد DV)؛
۱۶۲ میلی‌گرم کلسیم (۱۶ درصد DV)؛
۰,۳ میلی‌گرم مس (۱۴ درصد DV)؛
۲ میلی‌گرم آهن (۱۱ درصد DV)؛
۶۷ میلی‌گرم فسفر (۷ درصد DV)؛
۰,۱ میلی‌گرم ویتامین ب۶ (۶ درصد DV)؛
۰,۱ میلی‌گرم ریبوفلاوین (۵ درصد DV)؛
۰,۵ میلی‌گرم زینک (۴ درصد DV).

انجیر یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، ازجمله
ویتامین A
ویتامین C
ویتامین K
ویتامین‌های گروه B
پتاسیم
منیزیم
زینک
مس
منگنز
آهن
مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار موجود در انجیر، به‌تنهایی یک دلیل عالی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه‌تان است.
 
خواص انجیر برای سلامتی بدن

۱. آنتی‌اکسیدان قوی

یکی از خواص انجیر برای سلامتی، دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. ازآنجاکه اکسیداسیون تقریبا بر تمام دستگاه‌های بدن تأثیر می‌گذارد، آسیب ناشی از آن با بسیاری از بیماری‌ها، پیری و سرطان مرتبط دانسته شده است. انواع انجیر به‌عنوان یکی از خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان به پیشگیری از بروز این مشکلات کمک می‌کند.
 برخی از انواع انجیرها نسبت به بقیه، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارند اما اکثر آنها غنی از پلی فنول هستند که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. این تقویت‌کننده‌های طبیعی سلامت در میوه، برگ‌ها، پالپ و پوست انجیر وجود دارند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند انجیرهایی که به روش‌های صحیح خشک کردن میوه ها خشک شده‌اند، ترکیبات فنولی بیشتری دارند و میزان فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی آنها نسبت به انجیر تازه یا نیمه‌خشک‌ بیشتر است.
 احتمالا به همین دلیل است که انواع انجیر همیشه مورد توجه بوده‌ است؛ انجیر خشک به‌راحتی نگهداری می‌شود و برای مواقعی که به میوه‌های تازه دسترسی نداریم مثلا هنگام سفرهای طولانی، بسیار مناسب است.
 

۲. خواص ضدسرطانی

انجیرها در طب سنتی شهرت زیادی دارند و به‌عنوان درمان طبیعی بسیاری از مشکلات سلامتی ازجمله سرطان‌ها به‌کار می‌روند. برای مثال نتایج مطالعه‌ای که در دانشگاه داروسازی چین انجام شد، نشان می‌دهد که برخی از عناصر موجود در انجیر برای انواع مختلف سلول‌های سرطانی انسان سمی است.
 
اگرچه به تحقیقات بیشتری در این‌باره نیاز است اما با وجود یافته‌هایی که تاکنون به‌دست آمده، نظریه‌هایی وجود دارد که محققان را به کشف اطلاعات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی مبارزه‌ی ترکیبات بیواکتیو انجیر با بیماری‌های مختلف تشویق می‌کند.
 

۳. درمان بیماری‌های رایج

هزاران سال است که انجیرها برای درمان بیماری‌های رایج متعدد به‌کار می‌روند. بیش از ۴۰ بیماری مرتبط با دستگاه‌های گوارشی، غدد درون‌ریز،تناسلی و تنفسی با میوه‌ی انجیر، عصاره‌ و ترکیبات درخت آن درمان شده‌اند.
 
مطالعات نشان داده‌اند که انجیرها در درمان کم‌خونی، سرطان، دیابت، جذام، بیماری های کبد، فلج، بیماری‌های پوستی، زخم معده، عفونت‌های دستگاه ادراری و گوارشی مؤثرند. درخت انجیر و میوه‌ی آن در ساخت داروهای جدید نیز لحاظ می‌شوند و محققان امیدوارند که همچنان مصارف دارویی جدیدی برای این گیاه پیدا کنند.
 

۴. اثرات ضدباکتری و ضدقارچی

یکی دیگر از خواص انجیر این است که به‌عنوان یک عامل ضدباکتری و ضدقارچی طبیعی عمل می‌کند. یک بررسی که توسط مرکز تحقیقات دارویی و گیاهی دانشگاه ملی مالزی انجام شد، به نتایج دو مطالعه‌ای که توانایی عصاره‌ی انجیر را در مبارزه با یک رشته از باکتری‌های دهان و همچنین قارچ‌ها و میکروب‌های مختلف نشان می‌دهد، اشاره کرد.
 
همچنین مطالعات انجام‌‌شده روی ماهی کپور علف‌خوار، تأثیر انجیر را در تحریک پاسخ سیستم ایمنی نشان می‌دهد و درنتیجه انجیر را به‌عنوان تقویت کننده فوق‌العاده‌ی سیستم ایمنی بدن معرفی می‌کند. به همین دلیل است که انجیر در درمان بیماری‌های رایج ناشی از باکتری‌ها و سایر مهاجم‌ها مؤثر عمل می‌کند.

ادامه دارد...

منبع :
سایت چطور

بیشتر بخوانید :
خواص انجیر در طب سنتی
خواص انجیر سیاه در طب سنتی
خواص طبی میوه انجیر چیست؟
انجیر ، میوه قرآنی
معرفی انجیر و خواص درمانی آن
خواص دارویی انجیر



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما