خلاقیت و 5 راه بدست آوردن و شکوفایی آن

برای داشتن زندگی زیبا، باید ذهن خودمان را خلاق کنیم تا از موقعیت های زندگی به بهترین شکل استفاده کنیم و بدانیم همه انسان ها دارای خلاقیت هستند، فقط باید نحوه پرورش آن را یا بگیرند، با ما همراه باشید برای داشتن خلاقیت بیشتر.
سه‌شنبه، 18 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سجاد رستمی چورتی
موارد بیشتر برای شما
خلاقیت و 5 راه بدست آوردن و شکوفایی آن
همه ای انسان ها، بدون اینکه کلاس آموزشی رفته باشند یا مطالعه ای کرده باشند دارای خلاقیت هستند و آن خلاقیت ها بر اساس اتفاق و پیش آمدی، نمایان می‌شود. 
 
چکیده : برای داشتن زندگی زیبا، باید ذهن خودمان را خلاق کنیم تا از موقعیت های زندگی به بهترین شکل استفاده کنیم و بدانیم همه انسان ها دارای خلاقیت هستند، فقط باید نحوه پرورش آن را یا بگیرند، با ما همراه باشید برای داشتن خلاقیت بیشتر.

تعداد کلمات 1118 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

خلاقیت و 5 راه بدست آوردن و شکوفایی آن

سجاد رستمی چورتی

مقدمه

بسیاری از ما، به دنبال دستیابی به خوشبختی و آرامش در زندگی هستیم و علاقه مند هستیم تا، یک فرد خلاق و نو اندیش باشیم و در این عصر پر تکاپوی فناوری و دیجیتال، یکی از شاخصه های رشد و ارتقای علمی هر کشور، شکوفایی و تجلی‌<خلاقیت>است. در کشوری اگر بتوانند (خلاقیت) نسل جوان را احیا و شکوفا کنند، آن جامعه مترقی و پیشرفته می‌شود. 

نکته: این را هم بدانیم که، دانشمند شدن یا فیلسوف شدن، ویژه ای طبقه ای خاصی نیست. همه ما می‌توانیم افرادی خلاق باشیم به شرطی که تلاش خود را بالا ببریم و بدانیم، دلیلی بر برتری فهم کسی بر کسی دیگر وجود ندارد. پس، خودمان را باور داشته باشیم که ما هم می‌توانیم فرد خلاقی باشیم. 
 

تعریف خلاقیت

خلاقیت، نوعی عملکرد دانش، کنجکاوی، تخیل و ارزیابی است. (قدرت تفکر و خلاقیت را می‌توان مهمترین امتیاز انسان دانست. شاید ارائه تعریف دقیق، ممکن نباشد اما تفکر خلاق، به دنبال نوآوری است و می‌تواند رویکرد سخت افزاری «مانند محصولات» و یا نرم افزاری«مانند روش‌های کار یا حل مسئله» داشته باشد)[1] 
 

تعریف های دیگری هم برای  خلاقیت شده

اینکه شخص بتواند از هوش خودش استفاده کند و در مواقع مشکل بتواند راه حل آن را پیدا کند و پاسخ های نو به پرسش های نو و قدیمی دهد. 
 

خلاقیت در وجود همه هست

همه ای انسان ها، بدون اینکه کلاس آموزشی رفته باشند یا مطالعه ای کرده باشند دارای خلاقیت هستند و آن خلاقیت ها بر اساس اتفاق و پیش آمدی، نمایان می‌شود. 
طبق آزمون و خطایی، آن استعداد و خلاقیت فرد، شکوفا می‌شود و اگر آن اتفاق نیفتد، این استعداد و خلاقیت، سرکوب می‌شود. اگر انسانها آموزش ببینند و چگونگی شکوفایی استعداد های خود را بدانند بدون شک، خلاقیت در آنها بیشتر از پیش خواهد شد. 
 

ویژگی افراد خلاق

در اینجا به ویژگی های افراد خلاق اشاره می‌کنیم تا بیشتر با فرد خلاق آشنا شویم. 
1. استقلال رای و داوری دارند؛ این بدان معنا نیست که فرد مغروری باشند، بلکه آنها افرادی  متفاوت از دیگران هستند در ارائه نظرات و پیشنهادهای نو. 
2. سلامت روانی و ادراکی؛ آنها توانایی ارائه چند ایده را به طور سریع دارند. 
3. آدم های کنجکاو هستند. 
4. ایده های زیادی در مورد یک مسئله بیان می‌کنند. 
5. توجه جدی به جزئیات دارند. 
6. علاقه ای وافر به آزمایش کردن و تجربه کردن دارند. 
7. شوخ طبع هستند.
8. اعتماد به نفس دارند. 
9. آرامش و آسودگی خیال دارند. 
10. مسئولیت پذیر هستند.
11. قدرت جلب حس اعتماد و اطمینان دیگران را دارند. 
شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید، با خودتان می گویید که این خصوصیات را من هم دارم، یعنی من هم جزء افراد خلاق هستم؟ 
در ابتدا عرض کردم که همه ای انسانها دارای خلاقیت هستند، منتهی برای بعضی ها بخاطر استفاده نکردم و ندانستن روش‌های درست، بر روی آن استعداد ها تار عنکبوت بسته، ما در اینجا روش‌های را بیان می کنیم که بوسیله آن بتوانیم، خانه تکانی مغزی بکنیم و خلاقیت های خفته خودمان را بیدار کنیم و ما هم جزئی از ازخانواده های خلاق باشیم. 
 

از کجا شروع کنیم؟ 

(باید روش‌های درست اندیشیدن و روش‌های دستیابی به اندیشه های درست را آموخت و بدانیم، تلاش تنها راه رسیدن به موفقیت است. تلاش فکری و عملی، هر دو، گونه ای از تلاش هستند در هر دو حالت، باید روش صحیح برداشتن گام را بیاموزیم) [2]

نکته: ذهن انسانها بسیار قدرتمند است و توانایی خلق همه ای چیزهای ممکن را دارد، برای انسان امیدوار هیچ چیز ناممکنی وجود ندارد، پس به خودتان یادآوری کنید که شما هم می‌توانید فرد خلاق باشید. دائما با خودتان درگیر نباشید که نمی‌توانید فرد موفق باشید. 

1. آموزش: انسان، زمانی که در استخر آب یا در دریای بزرگ تر بیفتد، برای نجات پیداکردن از آن مخمصه نیازمند کمک است یا اینکه شنا کردن بلد باشد و برای آموزش شنا هم نیاز به استاد ارزشمند و قوی دارد تا او را آموزش دهد. برای کسب خلاقیت یا شکوفایی او، نیاز به آموزش داریم تا به بهترین شکل ممکن، بتوانیم خلاقیت های خودمان را شکوفا کنیم. 

2. به خودمان باور داشته باشیم که ما هم خلاق هستیم: بسیاری از افراد، در مورد خلاقیت خود تردید دارند. برای آنها، فرد خلاق حتما باید مخترع بزرگ باشد مانند ادیسون که برق را کشف کرد یا نیوتون که جاذبه را کشف کرد یا اینکه مانند پیکاسو یک خلق هنری داشته باشد در حالی که این اشتباه است، درست است که آنها خلاق هستند اما نماد خلاقیت نیستند. بلکه هر فردی در هر جایگاهی می‌تواند با تغییر سبک زندگی یا چیدمان خانه خود یا مادری برای تربیت فرزند خود یک روش خاصی را انتخاب می‌کند، این رفتار می‌شود خلاقیت، اگر ما در زندگی خود خلاقیت نداریم، دلیلش نداشتن خلاقیت ما نیست، بلکه بی انگیزگی یا تنبلی عامل خاموش کردن موتور خلاقیت است. 

3. خوش بین باشید: بسیاری از اتفاقاتی که برای ما رخ می‌دهد، فلسفه ای آنها را نمی‌دانیم و همیشه نگاه منفی به او داریم، اما کسی که می‌خواهد فرد خلاقی باشد باید به این اتفاقات نگاه ویژه ای داشته باشد و بداند که تمام فصل های زندگی انسان یکسان نیست بلکه پر فراز و نشیب است، وقتی آدم بتواند روحیه ای خوبی داشته باشد نسبت به آن اتفاق، خوبی ها به سمت او جذب می‌شوند، وقتی خوبی به سراغ انسان بیاید، ذهن فرد هم سرحال می‌شود و ذهن که سرحال باشد، خلاقیت فرد بیشتر می‌شود، وجود هر چیزی در زندگی ما، باید سبب رشد ما شود و خلاقیت را افزایش دهد. 

4. برنامه منظم برای تقویت خلاقیت خود داشته باشیم، با قرار دادن کارهای که خلاقیت را بیدار می‌کند، سبب بیداری آن استعداد های که نهفته است در وجود ما می‌شود. 

5. با محدودیت ها مقابله کنید: محدودیت ها برای بعضی ها می‌تواند سبب ستاره شدن او شود، مثلا؛ محدودیت انرژی، زمان یا کمبود منابع، همه ای اینها می‌تواند سبب شود که سرعت عمل شما بالا برود و کشف خلاقیت می‌کند.  نباید، محدودیت ها را برای خودمان سدی مستحکم درست کنیم.


پاورقی
[1] بهجویا، ناظم، روش های خلاقیت برای نسل امروز و فردا، ، چاپ اول، تهران: رسا، 1388، صفحه 11
[2] نقی زاده پاسندی، محمد علی، خلاقیت به زبان ساده، ساری: شلفین، 1392، صفحه 11


منبع
بهجویا، ناظم، روش های خلاقیت برای نسل امروز و فردا، ، چاپ اول، تهران: رسا، 1388
نقی زاده پاسندی، محمد علی، خلاقیت به زبان ساده، ساری: شلفین، 1392

بیشتر بخوانید :
خلاقیت چیست؟
6 گام برای افزایش دانش با خلاقیت
تاثیر مدیریت دانش نهفته در خلاقیت و نوآوری
روش های آموختنی برای افزایش خلاقیت
روش «6 کلاه» راهی برای افزایش مهارت خلاقیت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.