تنها خوابیدن کودکان یا کنار والدین ؟ (بخش اول)

یکی مشکلاتی که کسانی فرزند خردسال دارند این است که آیا باید بگذارند فرزند شان به تنهایی بخوابند یا درکنار شان موقع خواب باشند، در این مطلب به این موضوع می پردازیم و در ادامه  می‌توانید با تصمیم‌گیری برای خواباندن کودک کنار خود، نکات ایمنی برای خواباندن کودک در کنار والدین و اثرات درازمدت خوابیدن کودک در کنار والدین آشنا شوید.
دوشنبه، 24 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تنها خوابیدن کودکان یا کنار والدین ؟ (بخش اول)
برخی والدین متوجه می‌شوند که خواباندن کودک کنار خودشان باعث می‌شود زمان کمتری برای تنها بودن وبرقراری ارتباط عاطفی با همسر پیدا کنند. 
 
چکیده : یکی مشکلاتی که کسانی فرزند خردسال دارند این است که آیا باید بگذارند فرزند شان به تنهایی بخوابند یا درکنارشان موقع خواب باشند، در این مطلب به این موضوع می پردازیم و در ادامه  می‌توانید با تصمیم‌گیری برای خواباندن کودک کنار خود، نکات ایمنی برای خواباندن کودک در کنار والدین و اثرات درازمدت خوابیدن کودک در کنار والدین آشنا شوید.

تعداد کلمات 983 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

تنها خوابیدن کودکان یا کنار والدین ؟ (بخش اول)

مقدمه

خواباندن نوزاد یا کودک کنار خودتان به این معنی است که کودک را در اتاق جدایی نگذارید و کنار خودتان بخوابانید. برخی از خانواده‌ها به کودکان شان این اجازه را می‌دهند و آنها را کنار خود می‌خوابانند و برخی از والدینی که با این کار موافق نیستند، ممکن است اگر احساس کنند لازم است، گاهی به کودک شان اجازه دهند در تخت آنها بخوابد. اگر در مورد خواباندن کودک در تخت خودتان احساس خوبی ندارید، اما نمی‌خواهید هم او را در یک اتاق دیگر بگذارید، او می‌تواند در اتاق شما درون یک گهواره یا تخت خودش بخوابد. برخی از کارشناسان، درحالی‌که با خواباندن کودک در تخت بزرگسالان مخالفت می‌کنند، می‌گویند بودن کودک در یک تخت جداگانه در اتاق خواب والدین، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد.
 

تصمیم‌گیری برای خواباندن کودک کنار خود

تصمیم به خواباندن کودک کنار خودتان، بیشتر یک تصمیم شخصی است و درست یا غلط بودن این کار زیاد تحت تأثیر یک روش کارشناسی در تربیت کودک نیست، بنابراین تصمیمی که برای خانواده‌های دیگر مفید است، شاید مناسب شما نباشد. برخی از کارشناسان به دلیل سلامت و ایمنی کودک، مخالف خوابیدن کودک در تخت والدین هستند، اما برخی نیز با این نظر موافق نیستند.

برای تصمیم‌گیری بهتر در این زمینه، می‌توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:
خواست کودک:
 برای برخی از نوزادان، عادت کردن به تنها خوابیدن، پس از نه ماه بودن در رحم مادر سخت است. آنها نزدیکی فیزیکی و نوازش والدین را می‌خواهند، اما همهٔ آنها خوابیدن در یک تخت مشترک را دوست ندارند. اگر شما با کودک تان در یک تخت می‌خوابید و او شب‌ها بی‌قرار و بهانه‌گیر می‌شود، امتحان کنید و ببینید شاید در تنهایی راحت‌تر بخوابد. این نکته‌ از مواردی است که با گذشت زمان متوجه آن خواهید شد.

پیوند عاطفی: برای خانواده‌های پرمشغلۀ امروز، بغل کردن کودک در رختخواب هم می‌تواند راهی برای ایجاد دلبستگی و پیوند عاطفی پس از یک روز طولانی دور بودن از هم باشد. خوابیدن کنار هم به ویژه می‌تواند موجب افزایش نزدیکی و صمیمیت بین پدر با نوزاد شود، زیرا ممکن است ارتباط فیزیکی‌ای را که یک مادر شیرده و کودکش دارند، بین پدر و کودک وجود نداشته باشد یا ممکن است در طول روز زمان کمتری برای بودن در کنار هم داشته باشند. اما باید بعد از به خواب رفتن کودک شیرخوار، او را در جای خودش بگذارید تا دچار مشکلاتی مثل خفگی نشود.

تغذیه در شب: شاید وقتی کودک در تختی کنار شماست، تغذیۀ او راحت‌تر است. اگر به کودک تان شیر می‌دهید، هنگامی که در شیردهی روی پهلو مهارت پیدا می‌کنید، اگر کودک کنار شما می‌خوابد، ممکن است ببینید که زمان تغذیۀ نوزاد، تقریباً از خواب بیدار نمی‌شوید و همه چیز ساده‌تر انجام می‌شود. اگر به نوزادتان شیشه‌شیر می‌دهید، می‌توانید یک شیشه‌‌شیر شیشه‌ای آماده در یخچال داشته باشید تا وقتی فرزندتان بیدار شد آن را به او بدهید. در مورد شیشه‌شیرهای پلاستیکی بهتر است همان موقع شیر را آماده کنید و در آن را یخچال نگه ندارید. در هر صورت نیز لازم است با به خواب رفتن شما، دهان کودک به بدنتان یا سینهٔ شما نچسبد و راه تنفس کودک بسته نشود.
برخی دیگر می‌گویند نزدیکی فیزیکی به نوزاد باعث می‌شود که او دفعات بیشتری برای شیر خوردن بیدار شود و خواباندن کودک کنار خودتان می‌تواند بعدها از شیر گرفتن کودک تان یا از شیشه‌شیر گرفتن او را در شب سخت‌تر کند. به ویژه، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بوی شیر مادر را استشمام می‌کنند و بسیاری از آنها عادت می‌کنند در شب بارها و بارها برای تغذیه بیدار شوند، حتی وقتی گرسنه نیستند و نیازی به این کار ندارند.

رابطۀ زناشویی: برخی والدین متوجه می‌شوند که خواباندن کودک کنار خودشان باعث می‌شود زمان کمتری برای تنها بودن وبرقراری ارتباط عاطفی با همسر پیدا کنند یا اینکه رابطۀ زناشویی را کم می‌کند. دیگر والدین می‌گویند خوابیدن کودک در کنار آنها تنها باعث می‌شود آنها برای پیدا کردن زمانی برای ارتباط عاطفی و زناشویی، تدبیر و خلاقیت بیشتری به خرج دهند. پس اگر کودک را کنار خودتان می‌خوابانید، ممکن است برای وقت گذراندن با همسرتان به برنامه‌ریزی نیاز داشته باشید و نباید منتظر بمانید تا این فرصت خودبه‌خود پیش بیاید.

همفکری با همسر: تصمیم‌گیری در مورد خوابیدن کودک کنار والدین باید یک تصمیم مشترک باشد. لازم است مطمئن شوید که همسرتان با خوابیدن کودک در کنار شما مشکلی ندارد. اگر فقط خودتان در این مورد تصمیم‌گیری کنید یا همسرتان مخالف باشد و شما او را تحت فشار بگذارید، در خطر آسیب رساندن به رابطۀ خود هستید. بهتر است اول با همسرتان همفکری کنید و اجازه دهید او نیز در مورد تردیدها و نظراتش صحبت کند و به حرف‌هایش گوش کنید. شما هم در مورد احساستان با صراحت صحبت کنید.

مشورت با والدین دیگر: بعضی از افراد و خانواده‌ها صمیمیت خوابیدن کنار هم را دوست دارند و برخی دیگر می‌گویند حضور یک کودک و تکان‌هایش در تخت شان، خوابیدن را مشکل می‌کند. در مورد این موضوع با اطرافیان آگاه تان هم صحبت کنید و جوانب مثبت و منفی آنها را هم در نظر بگیرید. با دوستانی که کودک شان در کنار آنها می‌خوابد نیز مشورت کنید و ببینید نظر آنها چیست و بعد تصمیم بگیرید.

ادامه دارد...
منبع : سایت مادرشو

بیشتر بخوانید :
اتاق کودک مان را در چه زمانی و چگونه جدا کنیم؟
خوابیدن فرزند در بستر پدر و مادر
جدایی بستر کودک از والدین
خوابیدن فرزندان در اتاق شان
نکاتی در مورد جدا خواباندن کودک از والدین
تنها خوابیدن کودک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.