علل فلج و سکته مغزی

سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که به علت عروق کانونی قابل انتساب است که به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته مغزی شده‌است مختل می‌شود. در این نوشتار به عللی که می تواند زمینه ساز آن باشد می پردازیم. با ما همراه باشید.
دوشنبه، 1 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل فلج و سکته مغزی
راحت طلبی ها و زندگی ماشینی امروز، از عوامل ابتلا به سکته مغزی است. 
 
چکیده: سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که به علت عروق کانونی قابل انتساب است که به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته مغزی شده‌است مختل می‌شود. در این نوشتار به عللی که می تواند زمینه ساز آن باشد می پردازیم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 621 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
علل فلج و سکته مغزی

علل فلج و سکته مغزی

فالج، یک بیماری است که در آن، یک طرف بدن «سِر» و بی حس می شود که ممکن است حرکتش کند شود یا از کار بیفتد. البته بعید نیست که این فالج شامل سکته مغزی و M S هم بشود؛ چون در آنها هم نصف بدن، بی حس، سرو مختل می شود. فلج شدن علل مختلفی دارد، از جمله:


علت اول

 علت اصلی و شایع فلج شدن، خوردن دو تا سردی باهم است؛ مانند خوردن ماهی با ماست.


علت دوم

 خوردن ماهی و نخوردن خرما یا عسل بعد از خوردن ماهی، سبب فلج شدن است. در روایت آمده است: به دستور امام صادق (علیه السلام) خرما آوردند و حضرت خرما خوردند و فرمودند: میل به خوردن خرما نداشتم؛ ولی چون ماهی خورده بودم، آن را میل کردم، سپس فرمودند: «کسی که شب بخوابد، در حالی که ماهی خورده باشد و بعد از آن، خرما و عسل نخورده باشد، تا صبح ژن و رگ فلج بر او می زند و بر اوغلبه خواهد داشت».
بنابراین، هر کس ماهی می خورد، از نظر پزشکی موظف است که بعد از آن، خرما با عسل بخورد و گرنه در معرض ابتلا به فلج و سکته مغزی می باشد. از روایات هم استفاده می شود که بهتر است ماهی در شب مصرف نشود و در روز مصرف شود، و تعداد خرما، فرد باشد؛ مثلا 3تا، 5 تا یا ۷ تا.


علت سوم

 خوردن خربزه (طالبی، گرمک و هندوانه) در ناشتا، سبب فلج شدن می شود.


علت چهارم

 درمان سرفه، بدن را در برابر فلج شدن، ایمن نمی کند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید:
سرفه را درمان نکنید و از آن بدتان نیاید؛ زیرا سرفه از ابتلا به فلج پیشگیری می کند،. به نظر من سرفه دو گونه است: یک نوع آن علتش التهاب سینه و ریه است که به عقیده من، باید آن را درمان کرد؛ ولی یک نوع آن مربوط به قلب است و زمانی که قلب ضعیف می شود یا خللی در کار قلب ایجاد می شود، به وجود می آید که نبایستی آن را درمان کرد.


علت پنجم

 خوردن خرمای برنی، در ناشتا، سبب ابتلا به فلج است. امام صادق (علیه السلام) می فرماید:  «خوردن خرمای برنی در ناشتا، سبب ابتلا به فلج است».


علت ششم

 ریختن آب سرد روی بدن بعد از خوردن ماهی، سبب ابتلا به فلج است. در روایت آمده است:
«شستن و غسل کردن با آب سرد بعد از خوردن ماهی (تازه یا غیر تازه)، سبب ابتلا به فلج میشود.» نکته ای که در اینجا باید توجه داشت، این است که اگر کسی ماهی بخورد و حتی بعد از آن خرما هم بخورد، سپس آب سرد روی بدنش بریزد، مبتلا به فلج می شود.


علت هفتم

راحت طلبی ها و زندگی ماشینی امروز، همراه با ناراحتی ها و غصه های مداوم در آخرالزمان، از عوامل ابتلا به فلج شدن است.


علت هشتم

 همبستر شدن در حال سیری، سبب ابتلا به فلج می شود. امام رضا (علیه السلام) در رساله ذهبیه می فرماید:
«در اول شب نزدیک زن ها نشو، چه در تابستان و چه در زمستان، زیرا وقتی که معده و رگ ها پر می باشد، سبب ابتلا به
فالج می شود». و این روایت را مرتب تکرار می کنم که در اذهان بماند؛ زیرا وقتی شکم پر می شود، میل به همبستری افزایش پیدا می کند. در این روایت هم آمده است:
«غذا خوردن زیاد، شهوت را تحریک می کند.»
 وقتی شکم پر است، بدن درگیر هضم غذاست و قلب، خون را به معده پمپاژ می کند. در صورتی که در همان زمان همبستری انجام شود، قلب دیگر توانایی و قدرت پمپاژ کردن خون به دستگاههای تناسلی را ندارد. بنابراین این عمل آسیب های جدی به سلامتی بدن می زند، و سبب بیماری های مختلف از جمله فالج میشود.


 
منبع: کتاب «نسخه های پیشگیری و درمان آیت الله تبریزیان»
نویسنده: حسن زرقانی
 

بیشتر بخوانید: 
کمک های اولیه سکته مغزی
نکاتی در مورد حمله یا سکته مغزی
علایم سکته مغزی در زنان 
علایم سکته مغزی خفیف
سکته مغزی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.