زندگی مجردی یا متاهلی!؟ (بخش دوم)

در شماره قبل به بیان مزایای زندگی مجردی و بخشی از معایب آن پرداختیم. در این شماره به ادامه آسیب های انتخاب این نوع زندگی می پردازیم.
سه‌شنبه، 9 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
زندگی مجردی یا متاهلی!؟ (بخش دوم)
زندگی مجردی سبب آسیب رسیدن به دین و اعتقادات شخص خواهد شد.
چکیده: در شماره قبل به بیان مزایای زندگی مجردی و بخشی از معایب آن پرداختیم. در این شماره به ادامه آسیب های انتخاب این نوع زندگی می پردازیم.

تعداد کلمات: 1044 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
زندگی مجردی یا متاهلی!؟ (بخش دوم)
حسین ابراهیمی تهرانی

فروپاشی اعتقادات: فشار مشکلات جنسی، فرد را به گناه جنسی خواهد کشاند. شاید فردی فکر کند که چون لواط و زنا را انتخاب نکرده و ضرر فردی خود ارضایی را انتخاب نموده، کار بزرگی را انجام داده است! در حالیکه:
اولا: او به یک گناه کبیره روی آورده که عقوبت های دنیوی و اخروی فراوانی برای آن برشمرده شده است.
ثانیا: کوچک شمردن و عادت کردن به یک گناه و توبه نکردن از آن، سبب زنگار قلب او و تاریکی دلش خواهد شد.
ثالثا: همانطور که فردی می تواند با انجام اوامر الهی، توفیقات فراوانی را در مسیر بندگی خداوند به سمت خود سرازیر کند، نافرمانی خداوند نیز سبب دور شدن از خداوند و سلب توفیقات از او خواهد شد. لذا چنین شخصی نسبت به عبادت خداوند بی اشتها شده و عبادات خود را از سر تکلیف انجام خواهد داد.
رابعا: فطرت پاک انسان، ابتدا آلودگی گناه را درک کرده و از انجام آن ناراحت می شود. اما با تداوم گناه و اصرار بر آن، کم کم به آن خو گرفته، عادت می کند و گناه در نظرش خوب جلوه می کند. قرآن کریم می فرماید: «زین لهم سوء اعمالهم»[1] اعمال زشتشان در نظرشان زینت داده شده است. و  «و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا»[2] این افراد گمان می کنند که کار خوبی انجام می دهند. در صورتی که انسان بداند سرمایه خود را در زندگی از دست داده، اگر چه خسران کرده، اما خسران خطرناکی نیست. زیرا این خسران، درسهایی را به او می آموزد. اما زیان واقعی و خسران مضاعف آنجاست که انسان سرمایه های مادی و معنوی خود را در مسیر غلط و انحرافی از دست بدهد و گمان کند که کار خوبی کرده است. لذا، نه نتیجه ای برده، نه درسی گرفته و نه از تکرار عمل در امان است[3].
خامسا: نتیجه انجام گناهان، از دست دادن سلامت فکر خواهد بود. قوه تشخیص این افراد با پرده های غفلتی که بر قوای فکریشان انداخته می شود، از کار افتاده و به تعبیر قرآن «صم بکم عمی فهم لایعقلون»[4] کر و لال و کور هستند از این رو چیزی نمی فهمند.
عاقبت اصرار بر گناه به جایی خواهد رسید که شخص، نه تنها دین خود را از دست داده، بلکه به مقابله با آن می پردازد « ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُن‏»[5] سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و پیوسته آن را مسخره می نمودند.
مشکلات اخلاقی: دین؛ سبب پایش و خودداری فرد از انجام گناهان می شود. اما کسی که از نعمت دین بی بهره است، از انجام گناهان و رذائل اخلاقی ابائی نداشته و نمی توان امید داشت که بازدارنده ای از درون، مانع ارتکاب جرائم و رذائل اخلاقی چنین فردی شود.
مشکلات روحی: شاید با راه های حرام، فرد بتواند تا حدی به اطفاء غریزه جنسی خود بپردازد. اما مسلما نیازهای عاطفی، احترام، عشق و محبت چنین افرادی تامین نخواهد شد. لذا به آرامش کامل دست نخواهند یافت.
نتیجه برآورده نشدن نیازهای اساسی فرد، بروز بیماری های روحی مانند استرس، افسردگی، اضطراب، ناامیدی و عدم نشاط در زندگی خواهد بود.
هرچه سن این افراد افزایش یابد، بر مشکلاتشان افزوده خواهد شد. زیرا تمایلات جنسی در او کاهش یافته و واقع نگری در او هویدا می شود. لذا درمی یابد که عمر خود را در راه شهوترانی گذرانده و نتوانسته از یک پایگاه قابل اعتماد حمایت عاطفی و اجتماعی برخوردار باشد.
با ورود شخص به دوره میانسالی و پیری، چند موضوع برای فرد مهم خواهد بود:
  1. هویت شخصی: که شامل نقش های خانوادگی و شخصی فرد می باشد.
  2. جلوه ظاهری: سلامت فرد و جلوه ظاهری او دستخوش تغییرات افزایش سن قرار می گیرد. لذا علاقه اطرافیان نسبت به او مانند قبل نبوده و کم خواهد شد.
  3. پدیدآورندگی: در میانسالی، نه تنها فرزند آوری برای اشخاص مهم است، بلکه تربیت صحیح آنها نیز برایشان از اهمیت خاصی برخوردار است.. این امر، بخشی از نیاز به زایندگی و پدیدآورندگی فرد را تامین می کند. با افزایش سن، افراد به تولیدات و ثمرات تلاش های خود در سالهای جوانی و میانسالی روی آورده و با آن ها سرگرم می شوند.
  4. حمایت: تشکیل خانواده سبب احداث یک پایگاه حمایتی برای افراد خانواده خواهد بود.
  5. احترام: در مشرق زمین، مقام فرزانگی و شیوخیت در انحصار پیران خانواده است ، به گفته هایشان توجه می شود و برای ایشان ارزش و احترام قائلند
پیداست که ثمرات فوق، در قالب یک ازدواج موفق حاصل خواهد شد و زندگی مجردی و فرار از بار مسئولیت تشکیل خانواده، در آینده سبب می شود تا خسارت فراوانی مووجه شخص گردد.
مشکلات جسمی: از چند جهت قابل بررسی است:
  1. در صورت تعدد و تنوع رفتارهای جنسی مراقبت نشده، بروز بیماری‌های صعب‌العلاج و خاموش مانند ایدز، زگیل تناسلی، سوزاک و کلامیدیا در انتظار فرد خواهد بود..
  2. بروز بیماری هاای جنسی مانند ملال جنسی و تنوع طلبی در چنین افرادی مشهود بوده، لذا از رفتار عادی جنسی لذت نخواهند برد.
  3. بیماری های جسمی شدیدی در اثر افراط در رفتارهای جنسی به وقوع خواهد پیوست که برخی از آنها شامل: سرطان پروستات، سرطان پستان، مریض شدن پیاپی، ضعف بینایی و شنوایی و مشکلات حافظه و تمرکز می باشد.

نتیجه گیری

زندگی مجردی، اگر چه مزایای اندک و زودگذری را شامل حال شخص می کند، اما در نهایت؛ عواقب و مضرات راحت طلبی فرد، شامل حال خود او و جامعه خواهد شد. روشن است که در این زمینه، دوراندیشی کردن عاقلانه بوده و انتخاب زندگی متاهلی سبب آرامش و سعادت فرد خواهد شد.
 
پی نوشت
[1] سوره توبه، آیه 37.
[2] سوره کهف، آیه 104.
[3] ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران: اسلامی، 1380، ذیل سوره کهف آیه 104.
[4] سوره بقره، آیه 171.
[5] سوره روم، آیه 10.
منابع
قرآن کریم
طوسی ، محمد بن حسن ، تهذیب الاحکام، ج 3، تهران: اسلامی، 1407 ق.
ابن بابویه ، محمد بن علی ، امالی، تهران: کتابچی، 1376.
مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه، تهران: اسلامی، 1380.
مجلسی ، محمدباقر ، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ج 76، 1403 ق.
کلینی ، محمدبن یعقوب ، اصول کافی، تهران: اسلامی، ج 2، 1407 ق.

بیشتر بخوانید
زندگی مجردی نشانه تعهد یا فرار از تاهل
علل افزایش سن مجردی در دختران ایرانی چیست؟
اهمیت ازدواج و فواید آن
اهداف و ضرورت های ازدواج



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.