هدف رشد از دیدگاه اسلام (بخش دوم)

در بخش پیشین بیان شد که رشد از دیدگاه اسلام دارای جایگاه ارزشمندی است که از انسان خواسته می شود این رشد را در جهت تعالی و کمال خویش بپندارد. در این نوشتار به ادامه توضیحاتی در این مورد می پردازیم. با ما...
يکشنبه، 14 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هدف رشد از دیدگاه اسلام (بخش دوم)
محیط تربیتی نقش مهمی در رشد اخلاقی انسان دارد.
 
چکیده: در بخش پیشین بیان شد که رشد از دیدگاه اسلام دارای جایگاه ارزشمندی است که از انسان خواسته می شود این رشد را در جهت تعالی و کمال خویش بپندارد. در این نوشتار به ادامه توضیحاتی در این مورد می پردازیم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 906 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
هدف رشد از دیدگاه اسلام (بخش دوم)

3. نقش خداکنترلی در افعال اخلاقی

از دیدگاه اسلام همچنان که نفس و وجدان انسان، نقش و اهمیت خود را در کارهای اخلاقی حفظ می کند-علاوه بر آن و بلکه مهمتر از آن- انسانی که به رشد اخلاقی دست پیدا کرده باشد، در تمام کارها و حتی نیتها و مقاصد، خدا را حاضر و ناظر می داند و خود را در محضر خدا می بیند.
قرآن می فرماید: هرکجا که باشید او با شماست و او به هر چه می کنید، آگاه است.[1]
بنابراین از دیدگاه اسلام، یک فرد مسلمان در اعمال و رفتار اخلاقی خود، فقط به اجتماع و افراد انسانی نظر ندارد؛ یعنی به این دلیل که دیگران شاهد و ناظر رفتار خوب و بد او هستند یا برای آن پاداش و یا تنبیه در نظر گرفته اند، به رفتار اخلاقی دست نمی زند؛ بلکه از آن رو که خداوند در همه حال، شاهد کارها و مقاصد و نیتهای انسان است و اوست که پاداش و تنبیه واقعی را به وی می دهد (خواه دیگران شاهد و ناظر این اعمال و رفتار باشند یا نباشند) به رفتار اخلاقی دست می زند.
لقمان برای رشد و تربیت اخلاقی فرزندش می گوید: فرزندم، نیکیها اگر خردلی باشد و در خاره سنگی یا در آسمانها و یا در زمین (پنهان) باشد، خداوند آنها را (برای سنجیدن و حساب) فرا آورد که خداوند بر همه چیز توانا و آگاه است.[2]
 

۴. نقش کرامت دادن و عزیز شمردن نفس در افعال اخلاقی

اسلام برای آنکه میل به کارهای خوب را در انسان تقویت کند و او را از انجام دادن کارهای بد پرهیز دهد و موجبات رشد اخلاقی او را فراهم سازد، تأکید دارد که اصولا نفس انسانی ارزش و فضیلت و کرامت خاصی دارد.
قرآن در این باره می فرماید: ما به فرزندان آدم کرامت بخشیدیم و آنها را بر مرکب خشکی و دریا سوار کردیم و به آنها از غذاهای خوب، روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از آفریدگان خویش برتری فراوان بخشیدیم.[3]
بنابراین، انسانی که چنین کرامت، فضیلت و ارزشی دارد، نباید روح و نفس خود را به کارها و اعمال پست آلوده کند؛ او باید خود را بالاتر و برتر از آن بداند که به چنین پستی، آلوده شود.
علی (علیه السلام) در وصیت خود به امام حسن (علیه السلام) می فرماید: خود را از هر کار پستی برتر و گرامی تر بدار، هرچند تو را به خواسته ها سوق دهد؛ زیرا هیچ بهایی همتای (کالای گرانبهای) نفس خویش دریافت نخواهی کرد.[4]
بنابراین در رشد و تربیت اخلاقی، باید عزت و احترام گذاشتن به نفس را سرلوحه کار خود قرار داد؛ زیرا از کسانی می توان رفتار اخلاقی انتظار داشت که از این عزت و احترام به نفس برخوردار باشند و در مقابل، از کسانی که به حقارت و فرومایگی نفس دچار شده اند، انتظار هرگونه رفتار پست و ناروا می رود.
علی (علیه السلام) می فرماید: کسی که نفس خود را بزرگ و با کرامت بداند، زشتیها در مقابل او کوچک و حقیر است.[5]
امام هادی (علیه السلام) می فرماید: کسی که خود را کوچک و حقیر بشمارد، از شر او ایمن مباش.[6]
 

 ۵. نقش محیط تربیتی در افعال اخلاقی

هرچند نقش شناخت در افعال اخلاقی بسیار مهم است-زیرا با شناخت است که انسان کمال را می شناسد و به مراحل آن می رسد-ولی انس و عادت نیز در انجام دادن آنها نقش مهمی دارد؛ اسلام براین مسأله تأکید دارد که در دوران کودکی و نوجوانی که انسان بیشتر براساس تقلید عمل می کند، باید در محیطی قرار بگیرد که رفتارهای اخلاقی صحیح را ببیند و از آنها تقلید کند. از این رو در احادیث گوناگون سفارش شده است که اطرافیان (خصوصا پدر و مادر) رفتار و اعمال خوب اخلاقی را در برابر کودک بسیار انجام دهند و از کارهای بد بپرهیزند و با اخلاق و کردار صحیح به تربیت عملی او اقدام کنند تا تدریجا جان او با رفتارهای صحیح و ارزشهای انسانی خو بگیرد و همین که جوانه های عقل در او ظاهر شد، آرام آرام خیر و شر اخلاقی به او معرفی شود تا قبل از این که ذهن او با افکار و ارزشهای منفی و نادرست رو به رو شود، مفاهیم و ارزشهای صحیح به او عرضه شده باشد و تلاش شود تا او آنها را درک کند.
 علی (علیه السلام) به فرزندش امام حسن (علیه السلام) می فرماید: دل نوجوان مانند زمین خالی از گیاه و درخت است، هر بذری که در آن افشانده شود، می پذیرد و در خود می پرورد. پس فرزند عزیزم، من (در آغاز جوانیت) به ادب و تربیت تو اقدام کردم پیش از آنکه قلبت سخت گردد (و حالت انعطاف و پذیرش خود را از دست بدهد) و مطالب ناصحیح، عقلت را پر کند.[7]
در سنین بزرگسالی نیز عوامل محیطی و تربیتی نقش خود را همچنان حفظ می کنند. اصل امر به معروف و نهی از منکر که دعوت دیگران به نیکیها و دور کردن آنها از بدیهاست، به عنوان یک واجب و یک وظیفه الهی به عهده هر انسان است. این بدان معناست که هر انسان علاوه بر وظایف و مسئولیتی که در قبال خود و خدای خویش دارد، در برابر کارهای خوب و بد دیگران نیز مسئول است و باید نقش اجتماعی خویش را ایفا کند؛ از این طریق خوبی کارهای خوب و زشتی اعمال بد همواره و به طور مداوم در بین مردم یادآوری می شود.


 
پی نوشت:

[1] . حدید، ۴. 
[2] . لقمان، 16
[3] . بنی اسرائیل، ۷۰
[4] . نهج البلاغه صبحی صالح، ص 401.
[5] . همان، ص ۵۵۵. 
[6] . تحف العقول، ۴۸۳. 
[7] . نهج البلاغه فیض الاسلام، نامه 31، ص 912.
 

منبع: کتاب «روانشناسی رشد»
نویسنده: دکتر سوسن سیف و دیگران 
 
 

 بیشتر بخوانید:
هدف رشد از دیدگاه اسلام (بخش اول)
عوامل موثر در رشد از دیدگاه اسلام (بخش اول)
مراحل رشد از دیدگاه اسلام (بخش اول)
مراحل رشد در کودکان
مراحل رشد کودک
سن و مراحل رشد کودک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط